FA EN
      واگذاری 124 واحد مسکونی به افراد دارای معلولیت و مددجویان بهزیستی خراسان رضوی در هفته بهزیستی ( همزمان 2075 واحد مسکونی در سراسر کشور )                     مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یارانه نگهداری افراد معلول دارای خانواده در مراکز شبانه روزی به ۲ میلیون و۴۰۰ هزارتومان افزایش یافته است.                 یکصد و بیست و سومین فصلنامه مهر رضوی( شماره بهار۱۴۰۰) حاوی موضوعات تخصصی و تحلیلی حوزه بهزیستی در۵۶ صفحه منتشر شد. نسخه الکترونیکی این نشریه را می توانید از همین پورتال دریافت  نمایید .                 مدير كل بهزيستي خراسان رضوي در نشست خبري هفته بهزيستي از تأسيس نخستين مركز بازتواني و توانمندسازي بانوان معتاد بهبوديافته در مشهد خبر داد.                               افتتاح بخش سونوگرافی بنیاد ژنتیک خراسان رضوی توسط دکتر فیروزی مدیر کل بهزیستی استان در هفته بهزیستی                                                                                                              

پاسخ به شبهات در خصوص حجاب

پاسخ به شبهات در خصوص حجاب

خلاصه خبر شنبه 12 تیر 1400

برگرفته از كتاب بي‌پرده با حجاب نوشته نعميه اسلاملو و آزاده اكبري

پاسخ به شبهات در خصوص حجاب

برگرفته از كتاب بي‌پرده با حجاب نوشته نعميه اسلاملو و آزاده اكبري

اساسا حجاب، واژه‌اي ديني با بار معنايي مشخص است. حداقل حجاب شرعي اسلام يعني پوشاندن كامل بدن به‌جز وجه و كفين، با چند شرط: 1- حجم بدن مشخص نباشد (لباس بدن نما نباشد) 2- دست و صورت، زينت نداشته باشد 3- لبسا، شهرت و تبرج نباشد.

حجاب اسلامي، مفهومي است از جنس باور و اعتقاد كه نمي‌تواند اجباري باشد؛ چون نمي‌توان كسي را وادار كرد كه به چيزي اعتقاد داشته باشد. اما مي‌توان با مديريت در حوزه رفتار اجتماعي، جلو آسيب‌زدن به ديگران را گرفت و كاركرد قوانين عفاف و حجاب نيز همين است. پس قوانين عفاف و حجاب در مورد اعتقاد به حجاب نيست، بلكه در مورد رعايت حجاب است.

حجاب، نه به دليل رابطه انسان با خدا، بلكه از آن جهت كه رابطه انسان با جامعه است، قابل قانون‌گذاري است؛ همان‌طور كه براي حفظ اخلاق جنسي در جامعه‌ي اسلامي، براي هر چيز ديگري كه عفت عمومي را جريحه‌دار كند، قانون مي‌گذارند، حتي اگر به خودي خود، حلال باشد. مثلا هماغوشي زن و شوهر در ملاء عام، پوشيدن برخي لباس‌هاي بدن‌نما براي مردان (در حالي كه از نظر شرعي، حد پوشش مرد، خيلي كمتر از آن است).

عبارت حجاب اجباري، عبارتي غلط است كه دشمنان ما آن را جعل كرده‌اند؛ چون در جامعه‌ي كنوني ايران، رعايت حد شرعي حجاب اسلامي، اجباري نيست، يعني قوانيني كه براي پوشش در مكان‌هاي مختلف، تعيين شده است، نشان مي‌دهد كه همه‌ جا، رعايت حد شرعي حجاب اسلامي،‌مورد نظر نيست. مثلا بيرون بودن مو در خيابان، آرايش كردن و .. جرم محسوب نمي‌شود. در واقع اينها، اسم قوانين و ضوابط پوشش اجتماعي را كه بايد حافظ عفت عمومي باشد، حجاب اجباري گذاشته‌اند، در حالي كه واژه اجبار را اگر جلوي هر كلمه ديگري بگذاريم، بار منفي خواهد داشت، حتي ضروري‌ترين نيازهاي انساني، مثلا غذاي اجباري، خواب اجباري و...

امروزه مي‌توان گفت در فضاي فرهنگي جامعه، بيشتر از آنكه شاهد رعايت حجاب قانوني باشيم، به نوعي شاهد بي‌حجابي اجباري هستيم؛ به اين معني كه ذهنيت ايجاد شده در جامعه كه ناشي از فشار رواني رسانه‌ها و تبليغات گسترده عليه حجاب است، افراد را وادار به بي‌حجابي و رفتارهاي غير عفيفانه مي‌كند.

فرم ثبت نظر کاربران