FA EN
   معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور طی حکمی «مسعود آسیما» را به عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور منصوب کرد.          مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی طی حکمی جداگانه آقای حسن رجبی  و خانم حسن زاده را به ترتیب به سمت ریاست ادارات بهزیستی فریمان و کاشمر منصوب کرد              معاون وزیر رفاه و رییس بهزیستی کشور در پایان سفر دو روزه در مشهد  از آیت‌ا.. علم‌الهدی، نماینده‌ی ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه‌ی مشهد، استاندار این استان، مدیران بهزیستی خراسان رضوی و رؤسای مراکز غیر دولتی و تشکل‌های معلولین استان تقدیر و تشکر کرد.               دکتر قبادی دانا : قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ایران اگر به درستی اجرا شود از کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولین مترقی‌تر است          معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور طی  حکمی دکتر عباس عطوف را به عنوان جانشین رییس و مدیر کل حوزه ریاست سازمان بهزیستی کشور منصوب کرد                آیا می دانستید : در حال حاضر 165 مرکز غیر دولتی شبانه‌روزی، ویزیت در منزل، مراقبتی و روزانه به معلولین خدمات می‌دهند                       آیا میدانستید : 114 هزار و 70 نفر در خراسان رضوی معلول شناسایی شده‌ی پرونده‌دار در بهزیستی داریم         

مراکز خصوصی مشاوره تلفنی سال آینده راه‌اندازی می‌شود

مراکز خصوصی مشاوره تلفنی سال آینده راه‌اندازی می‌شود

خلاصه خبر دوشنبه 13 اسفند 1397

معاون روان‌شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه مشاوره در فضای مجازی از سوی بهزیستی در سال 98 خبر داد.

معاون مشاوره و خدمات روان‌شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی در مشهد:

مشاوره در فضای مجازی و مشاوره تلفنی توسط بخش خصوصی در سال 98 راه‌اندازی می‌شود

معاون روان‌شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه مشاوره در فضای مجازی از سوی بهزیستی در سال 98 خبر داد.

بهزاد وحیدنیا که در مشهد با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: در حال برنامه‌ریزی و رایزنی با دستگاه‌های مرتبط هستیم تا این طرح را نهایی کنیم و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، خدمات روان‌شناختی را دسترس‌پذیرتر کنیم.

وی در خصوص گسترش پروتکل‌های مشاوره‌ای در سطح جامعه گفت: راه‌اندازی مشاوره‌ی تلفنی در مراکز غیر دولتی نیز از برنامه‌های دیگری است که بهزیستی برای سال آینده دنبال می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که مشاوره‌ی تلفنی در بخش خصوصی در سال 98 راه‌اندازی شود.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شده که خطوطی از طریق مخابرات به مراکز خصوصی مشاوره داده شود که قابلیت کنترل و نظارت داشته باشد تا بتوانیم به عنوان متولی سلامت اجتماعی، هدایت و نظارت بهتری بر فرایند مشاوره داشته باشیم.

وی در زمینه‌ی طرح آموزش زوجین در هنگام ازدواج گفت: به نظر ما کل زندگی خانواده باید به شکل یک فرایند پیوسته در نظر گرفته شده و برای هر مقطع از زندگی خانواده، مشاوره‌ها و آموز‌ش‌های مناسب در نظر گرفته شود.

وی ضمن ابراز نارضایتی تلویحی از طرح آموزش یا مشاوره زوجین در حین ازدواج گفت: این طرح بر اساس مصوبه نهادهای قانونی ابلاغ شده و ما هم که به عنوان دستگاه همکار در این طرح دیده شده‌ایم در بخش آموزش و مصاحبه‌های تخصصی و علمی برای معرفی روان‌شناسان و مشاوران و نیز در قسمت تهیه‌ی محتوای آموزشی، ایفای نقش داشته‌ایم.

بهتر بود قبل از امضای وزیر از بهزیستی استعلام می‌شد

معاون مشاوره و خدمات روان‌شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی یادآور شد: نهاد متولی امور خانواده در سطح کشور، ستاد ملی زن و خانواده است که حسب مأموریت‌ها و وظایف خود پیشنهاداتی به هیأت دولت برده و مصوباتی را گذرانده است که ما هم در این مصوبه به عنوان زیر مجموعه‌ی وزارت رفاه، همکار دیده شده و در حدود تکالیف تعیین شده، مجری این مصوبات هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی، قطعا نظرات کارشناسی در این زمینه دارد ادامه داد: به نظر می‌رسد که این طرح باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این خصوص رایزنی‌ها و گفتگوها در سطوح تصمیم‌گیر برای نحوه‌ی اجرا و تکالیف دستگاه‌های مجری در جریان است گفت: خیلی بهتر می‌بود که قبل از امضای وزیر رفاه ذیل این طرح، از سازمان بهزیستی در این خصوص استعلام می‌شد و ساختار سازمان و ظرفیت‌های سازمان در این مسئله کامل‌تر دیده می‌شد که متأسفانه به خاطر فاصله‌ای که بهزیستی با سطح تصمیم‌گیر وزارت‌خانه دارد این موارد پیش می‌آید.

وحید‌نیا با تأکید بر بومی‌سازی تجربیات روان‌شناسی اجتماعی در استان‌ها گفت: اقدامات و طرح‌هایی که به صورت ابتکاری و داوطلبانه در استان‌ها اجرایی شده، باید بیش از گذشته مورد توجه دستگاه‌های برنامه‌ریز کشور قرا گیرد زیرا کارشناسان و دستگاه‌های متولی یا مرتبط در این حوزه در استان‌ها، نگاه واقعی‌تر و مؤثرتری نسبت به مسائل مطرح در آن استان دارند.

مدیریت بهزیستی خراسان رضوی بر 1480 خوب و پویاست

وحیدنیا که در حاشیه‌ی بازدید از سایت اجرایی تشکیلات مشاوره تلفنی 1480 خراسان رضوی در مشهد گفتگو می‌کرد در خصوص کیفیت سطح خدمات این مرکز گفت: بهزیستی خراسان رضوی مدیریت مناسبی در این قسمت داشته و قسمت اعظم تقاضاها را به موقع پاسخگویی کرده است.

وی ادامه داد: حداکثر رقم تماس‌های ناموفق یا بی‌پاسخ 10 درصد است که این میزان هم با بهینه‌سازی سیستم، استاندارد کردن کابین‌ها و بهره‌برداری مناسب‌تر از نیروهای موجود قابل رفع است.

وی از آنچه وی آن را «انگیزه‌مندی بسیار بالای کارشنااسان مشاوره‌» این بخش نامید قدردانی کرد و گفت: جلسات تحلیل و بررسی موارد مطرح شده و پاسخ‌ها، بررسی موردی تماس‌های شهروندان و تحلیل نتایج و این گونه برنامه‌ها، نشانه‌ی این است که مشاوران و مدیران این بخش، فراتر از وظایف سازمانی و شرایط کاری، به این بحث وارد شده‌اند که این امر نشان‌دهنده‌ی انگیزه‌ی بالا، مدیریت خوب و پویایی سیستم دارد.

وحیدنیا از وضعیت فیزیکی مشاوره حضوری دولتی در مشهد انتقاد کرد و گفت: البته امکانات این بخش بسیار محدود است و مقرر شد که ظرفیت مشابهی در سایر نقاط شهرستان مشهد یا استان ایجاد شود و با کمک اعتبارات سازمان بهزیستی، تقاضاهای رو به افزایش این بخش به درستی و در حد انتظار مردم، پاسخگویی شود.

وی در خصوص نظارت بر فرایند مشاوره در بخش دولتی و غیر دولتی گفت: نظارت سوپروایزری، نظارت آنلاین، رصد فنی و بازخوانی نتایج و آثار مشاوره‌ها از طرق مختلف، از شیوه‌های نظارتی سازمان بر فرایند مشاوره‌های تلفنی است و علاوه‌ بر این شهروندان می‌توانند میزان رضایت یا عدم رضایت خود از مشاوره‌ها را به صورت حضوری یا تلفنی به کارشناس مربوطه در بهزیستی شهرستان مشهد یا ستاد استان در میان بگذارند.

وی روند پاسخگویی و اثربخشی مشاوره تلفنی 1480 را مثبت توصیف کرد و گفت: این نحوه‌ی مشاوره بر اساس تقاضای جامعه، شرایط فرهنگی خاص کشور و دسترسی آسان به خدمات مشاوره برنامه‌ریزی شده و افزایش تقاضاها نشان‌دهنده‌ی اعتماد مردم به این برنامه است که در نظر داریم این خدمات را در سطح استان‌ها توسعه دهیم.

مشاوره‌ی طلاق، دیرهنگام اما لازم و مهم است

وحیدنیا با اشاره به گسترش فرهنگ مشاوره در بین مردم گفت: معتقدم باید با حساس‌سازی بیشتر در زمینه‌ی لزوم نگاه تخصصی به مشاوره و نیز استمرار این امر در طول دوران‌ها و مقاطع مختلف دوران زندگی خانوادگی از تصمیم انتخاب و معیارهای انتخاب زوجین گرفته تا سرپرستی فرزندهای تک‌والد طلاق یا کمک به پایداری سازش زوجین در سال‌های بعد داشته باشیم تا بتوانیم اعتبارات نهادهای بالادستی را هدایت و به سیاست‌گذاری‌ها کمک کنیم.

وی در زمینه‌ی مشاوره‌ی طلاق که در سامانه تصمیم بهزیستی در حال اجراست گفت: اگر چه اعتقاد داریم که مشاوره‌ی طلاق، یک مشاوره‌ی دیرهنگام محسوب می‌شود ولی در ین حال، وقتی که رغبتی در افراد برای استفاده از ظرفیت مشاوره در دوره‌های پیش از اقدام به طلاق وجود ندارد به نظر می‌رسد این نوع مشاوره، هم لازم و هم مهم است.

وی افزود: به جهت اهمیتی که برای خانواده قائل هستیم، معتقدیم هر سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که در این مورد انجام دهیم، ارزش دارد و حتی اگر به پایداری یک یا چند خانواده بینجامد، باز هم ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

وی تأکید کرد: در عین حال بر این نکته تأکید داریم که مشاوره بیشتر باید به سمت نگاه پیش‌گسترانه حرکت کند نه اینکه در مقطع حاد و بحرانی به صورت بالینی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که در کشور ما آنچه که عملا روی می‌دهد نگاه بالینی به مشاوره است که در شرایط حاد انجام می‌شود و نتایج هم چندان مفید نیست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با نتایج تحلیل اطلاعاتی که از سامانه‌ی تصمیم استخراج می‌شود می‌توانیم نگاه بهتری به بحث مشاوره و مقاطع زمانی ارائه خدمات این بخش داشته باشیم.

فرم ثبت نظر کاربران