FA EN
به منظور تقدیر از رسانه های حامی بهزیستی، طرح " همیار رسانه بهزیستی" برای اولین بار در کشور توسط روابط عمومی بهزیستی  خراسان رضوی اجرا می شود.                                                                                                                                        .

جشنواره مبتنی بر دریا

تاریخ آخرین بروز رسانی : 27 آبان 1399

بسمه تعالی

 

راهنمای

جشنواره فیلم کوتاه مبتنی بر دریا

با موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه

 

برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه یک استراتژی در درون برنامه توسعه همه جانبه جامعه است برای توانبخشی، برابر سازی فرصت ها، کاهش فقر و فراگیرسازی اجتماعی افراد دارای معلولیت (تعریف برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه در منشور مشترک بین سازمان بین المللی کار، سازمان علمی فرهنگی و آموزشی سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی)

همان گونه که از نام این برنامه پیداست، توانبخشی مبتنی بر جامعه آمده است تا با ایجاد اتحادی مبارک در بین اعضا جامعه، زمینه را برای ارتقا سطح زندگی و در نتیجه آن حضور موثر و برابر با دیگران، برای افراد دارای معلولیت آماده کند. در بینش جدید توانبخشی، معلولیت نتیجه تاثیر متقابل «ناتوانی»، «عوامل فردی» و «عوامل اجتماعی» است. به بیان دیگر، جامعه با کم اهمیت پنداشتن فرد معلول و تاثیرات حضور موثر وی، خود به عامل افزاینده شدت معلولیت تبدیل می گردد و از سوی دیگر همین جامعه با همراهی خود و پذیرش فرد دارای معلولیت به عنوان عضوی موثر، می تواند با کاهش شدت معلولیت، سطح زندگی فرد را ارتقا دهد.

موثرترین راه برای همراه کردن جامعه در امر توانبخشی، تغییر فرهنگ جامعه بوده و بی شک موثرترین ابزاری که در فرهنگ سازی می توان از آن استفاده کرد، رسانه است. جشنواره مبتنی بر دریا، مجالی است برای به کارگیری رسانه در توانبخشی مبتنی بر جامعه. فیلم های کوتاهی که بتواند به بهترین شکل جامعه را با معلولیت و مسئولیت در قبال این افراد آشنا کند، می تواند به ابزاری بی بدیل در فرهنگ سازی تبدیل شود.

 

بخش‌های جشنواره:

  • فیلم کوتاه داستانی
  • فیلم کوتاه مستند

که در هر بخش فیلم ها بر اساس زمان در دو دسته «حداکثر 5 دقیقه» و «5 تا 15 دقیقه» به صورت جداگانه داوری می شوند.

 

جوایز جشنواره: 
          - تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم 5 دقیقه ای مستند

          - لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم های حائز رتبه دوم و سوم در بخش فیلم 5 دقیقه ای مستند

          - تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم 15 دقیقه ای مستند

          - لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم های حائز رتبه دوم و سوم در بخش فیلم 15  دقیقه ای مستند

          - تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم 5 دقیقه ای داستانی

          - لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم های حائز رتبه دوم و سوم در بخش فیلم 5 دقیقه ای داستانی

          - تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین فیلم 15 دقیقه ای داستانی

          - لوح تقدیر و جایزه نقدی برای فیلم های حائز رتبه دوم و سوم در بخش فیلم 5 دقیقه ای  داستانی

برای کلیه شرکت کنندگان در این جشنواره، گواهی شرکت صادر خواهد شد.

 

مقررات
مدت زمان اثر:   
زمان آثار ارسالی به دو بخش تقسیم می گردد:

  1. فیلم های 5 دقیقه
  2. فیلم های 5 تا 15 دقیقه ای

* تیتراژ فیلم جزء زمان فیلم محسوب می‌شود.

* فیلم های با زمان بیشتر از حد مجاز از روند داوری حذف می شوند.

 

شرایط شرکت کنندگان

شرکت تمامی فعالین در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه در این مسابقه بلامانع است.  

*شرکت افراد حرفه‌ای فیلم ساز در این مسابقه مجاز نیست ولی همکاران سازمان می توانند از یک فیلم ساز حرفه ای به عنوان کارگردان استفاده نمایند. در این حالت صاحب اثر همکاران سازمان محسوب می گردند.

 

 

توجه : فیلم های بخش غیرحرفه ای با هر فرمت تصویربرداری (دوربین خانگی، تلفن همراه و غیره ) قابل قبول می باشد.

*هر شرکت کننده حداکثر با سه اثر می تواند در جشنواره شرکت کند.

*مسئولیت حقوقی آثار بر عهده امضاکننده فرم درخواست شرکت در جشنواره است.

*شرکت کنندگان با ارسال فیلم، حقوق معنوی اثر خود را به دبیرخانه جشنواره واگذار می نمایند.

*برای شرکت در مسابقه می‌بایست فیلم در سه نسخه لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد.

*مشخصات کامل فیلم و فیلمساز (شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس، بخش انتخابی برای شرکت (زیر 5 دقیقه یا 10 یا 15 دقیقه، مستند یا داستانی)، سمت در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و محل اقامت تهیه کننده فیلم) به طور کامل بر روی لوح های فشرده ارسالی هر فیلم درج شود.

*شرکت کنندگانی که قصد ارائه بیش از یک اثر به جشنواره را دارند می توانند روی هر لوح فشرده تمامی آثار خود را کپی و ارسال کنند.

*متقاضیانی که موارد درخواست شده در فرم تقاضای شرکت و مقررات جشنواره را در موعد مقرر تکمیل و ارائه نکنند، از بررسی در هیئت انتخاب کنار گذاشته خواهند شد.

*مسئولیت عدم ارائه صحیح مطالب و اطلاعات خواسته شده متوجه متقاضی شرکت در جشنواره است.

*دبیرخانه جشنواره در قبال آسیب‌های احتمالی ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت‌کنندگان هیچ مسئولیتی ندارد.

*امضاء و تحویل فرم درخواست شرکت در جشنواره به دبیرخانه به منزله پذیرش کامل مقررات و آیین نامه جشنواره است و تصمیم‌گیری نهایی در مورد نکات پیش بینی نشده بر عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.

 

ارسال آثار:         
هر یک از فیلم های ارسالی باید بر روی DVD و با فرمت MP4 و یا AVI به دبیرخانه جشنواره ارائه گردد.

فیلم های ارسالی باید حداقل کیفیت 720p را داشته باشند. این بدان معناست که تصاویر گرفته شده توسط گوشی های همراه سطح متوسط به بالا نیز می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.


فیلم های ارسالی باید دارای استانداردهای لازم صدا و تصویر باشد.   
 

  • تصمیم گیری نهایی در مورد نکات پیش بینی نشده بر عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.
  • متقاضیان شرکت در جشنواره می بایستی فرم ثبت نام و اصل آثار خود را، حداکثر تا پایان وقت اداری روز --  ماه 1399 به دبیرخانه جشنواره تحویل و یا ارسال نمایند.      

 

محتوای آثار

مضمون فیلم ها می تواند به صورت مستند یا داستانی باشد.

فیلم نامه انتخابی برای آثار این جشنواره باید به شیوه ای تاثیرگذار مفهوم یک یا چند مولفه از مولفه های ماتریس توانبخشی مبتنی بر اجتماع، اهمیت، عواقب ناشی از عدم وجود، محدودیت های موجود و راه حل های برای رفع این محدودیت ها را بیان نماید.

 

مولفه های مورد نظر در داوری آثار:

الف) بیان علمی و اثرگذار مولفه های توانبخشی مبتنی بر جامعه

          در این قسمت، تیمی متشکل از کارشناسان توانبخشی مبتنی بر جامعه، میزان مرتبط بودن فیلم با مولفه های ماتریس CBR و شیوه بیان مشکل و راهبردهای حل آن را داوری می کنند. ملاک های قضاوت در این بخش عبارتند از:

  • مرتبط بودن با موضوع مولفه های CBR: گرچه فرایند توانمندسازی هر فرد با دیگری متفاوت و متاثر از شرایط فرد، جامعه و عوامل بسیار زیاد دیگری می باشد، اما فیلم ساز در این جشنواره باید تمرکز کار را بر بیان مولفه های مشخص در ماتریس CBR نماید. هرچه تاکید فیلم و ارتباط عناصر سازنده با این مولفه ها بیشتر باشد، امتیاز مکتسبه بالاتر خواهد بود.
  • شیوه بیان و اثر گذاری بر مخاطب: بی شک اگر هنر در بیان معضلات، مشکلات و مسائل گریبانگیر جامعه، موفق بوده است، به دلیل شیوه لطیف بیان این مسائل است. بیان خشک و صریح و بی احساس مطالب، اگر در کوتاه مدت یادآوری  از مشکلات باشد، نمی تواند اثر طولانی مدتی در ذهن مخاطب داشته باشد. شیوه هنرمندانه بیان مطلب چه در بیان توانمندی افراد دارای معلولیت و چه در اعلام مشکلات گریبانگیر این عزیزان و مسئولیت جامعه در قبال رفع این مشکلات راهی بی بدیل برای اشاعه فرهنگ توان افزایی باشد. فرهنگی که فرد دارای معلولیت را به عنوان عضوی از جامعه بدون در نظر گرفتن محدودیت ها با حقوق برابر بداند.
  • راهبردی بودن: توانبخشی مبتنی بر جامعه برای رسیدن به اهداف خود راهی سخت و پر پیچ خم در پیش رو دارد. طی این راه مستلزم شناخت مشکلات و ارائه راه حل هایی متناسب توسط عوامل اجرا کننده این فرایند است. فیلم های ساخته شده برای این جشنواره علاوه بر ارائه مشکلات، اگر راه حل های خلاقانه و نو ابداع شده در این راه را نیز به زبان گویای هنر بیان کنند، علاوه بر افزایش تاثیرگذاری اثر، امتیاز بالاتری در داوری را نیز از آن خود خواهند کرد.

ب) جنبه های بصری فیلم:

          یکی از عواملی که فیلم را برای مخاطب جذاب تر می کند جنبه های بصری آن می باشد. انتخاب فضای مناسب برای فیلمبرداری، چیدمان مناسب عناصر، حرکت های عناصر و حرکت های دوربین ازجمله مواردی است که با استفاده مناسب از آن می توان به جذابیت های بصری افزود. این قسمت توسط یک کارشناس سینمایی داوری خواهد شد.

ج)جذابیت نمایشنامه:

          فیلم، خواه داستانی  و خواه مستند، نیاز به یک نمایشنامه دارد تا سیر داستان به صورتی منطقی و با روایتی دل نشین، منظور و خواسته فیلم ساز را به مخاطب انتقال دهد. انتخاب برش های مناسب زمانی، طرح مسئله و شیوه حل آن، اتفاقات و نحوه بیان آن، ایجاد سوال برای مخاطب و ارائه جواب آن در زمان مناسب می تواند این نمایشنامه را هرچه جذاب تر نماید. این قسمت نیز توسط یک هنرمند نویسنده داوری خواهد شد.

         

مدارک مورد نیاز:       
تصویر کارت ملی و معرفی نامه از اداره کل بهزیستی استان مربوطه مبنی بر فعالیت صاحب اثر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه              
عکس پشت صحنه، عکس صحنه و خلاصه داستان حداقل 60 کلمه       
توجه: اسکن این موارد بر روی لوح های فشرده ارسالی موجود باشد.

*برای شرکت در جشنواره لازم است ابتدا بر اساس مقررات جشنواره فرم درخواست شرکت توسط متقاضیان تکمیل شود.


حقوق دبیرخانه: 
کلیه آثار ارسالی به جشنواره قابلیت اکران اینترنتی در سایت جشنواره را خواهند داشت و پس از بازبینی اولیه، آثار پذیرفته شده در کلیه بخش‌ها می‌توانند مورد هرگونه استفاده تبلیغاتی و رسانه‌ای دبیرخانه قرار گیرند.

ستاد برگزاری مجاز است حداکثر 3 تا 5 دقیقه از آثار شرکت کننده در جشنواره در برنامه‌های تلویزیونی به منظور تبلیغ و اطلاع‌رسانی به نمایش درآورد.

استفاده از آثار صرفاً با آرم یا کپشن جشنواره بلامانع است.
هیچ یک از آثار ارسالی به دبیرخانه عودت داده نمی‌شود.
تعیین ساعت نمایش فیلم‌ها برعهده دبیرخانه جشنواره است.        
اخذ تصمیم نهایی در مواردی که در مقررات و شرایط حاضر پیش‌بینی نشده است بر عهده دبیرخانه جشنواره است.


 

تقویم جشنواره:  

         
 

آدرس دبیرخانه جشنواره: 

معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

 

 

 

 

پیوست 1: شیوه صحیح بیان داستان

داستان از هر شکل خود اعم از رمان یا داستان کوتاه، نمایشنامه یا فیلم نامه یک ساختار کلی علت و معلولی دارند که به آن پیرنگ (Plot) می گویند. توجه داشته باشید قسمت های پیرنگ به شکل علت و معلولی به هم متصل هستند، قسمت 1 اتفاق می افتد و در نتیجه آن قسمت 2 و الی آخر. البته در شکل های گسترده پیرنگ ممکن است به جای یکی، دو یا چند اتفاق اولیه داشته باشیم که در سیر داستان جایی به هم می رسند. اما در طراحی پیرنگ داستان باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

  1. اجزا پیرنگ و ارتباط آن ها باید باور پذیر باشد، حتی در نوشتن یک داستان تخیلی هم مهم است که دنیای غیر واقعی داستان برای مخاطب باورپذیر باشد. برای همین از اتفاقات غیرقابل باور (شکست فیل از یک مورچه یا مهربان شدن ناگهان آدم بد داستان) حتما اجتناب کنید.
  2. مکان و زمان داستان مشخص باشد و اجزا پیرنگ از این مکان و زمان تبعیت کنند.
  3. قوانین دنیای داستان خود را تعیین کنید و در تمام طول داستان آن ها را رعایت کنید. (مثلا اگر داستان در روستایی با سطح معیشت بسیار پایین اتفاق می افتد، وجود تلویزیون سه بعدی در خانه های این داستان خارج از قوانین است.)
  4. از اضافه کردن اجزا اضافه به پیرنگ خودداری کنید. اجزا پیرنگ باید آنقدر محکم به هم متصل باشند که با حذف هرکدامشان داستان ناقص شود. به قول چخوف اگر  در ابتدای داستان شما تفنگی بر دیوار آویخته است، تا آخر داستان حتما باید آن تفنگ شلیک کند. اگر اینگونه نیست، تفنگ روی دیوار جزء اضافه ای از داستان است که باید حذفش کنید. (مثلا در داستان فردی که درگیر راه اندازی یک گاوداری است، داستان زایمان سخت یک گاو فقط وقتی به جزء لازمی در داستان تبدیل می شود که تغییری در قهرمان داستان به وجود آورده باشد. چیز جدیدی به او آموخته باشد یا مثلا او را از مخاطرات این کار آگاه کرده باشد. در غیر اینصورت این جزء از داستان اضافه است)

حالا اجزا پیرنگ را روی کاغذ یا در ذهنتان (من توصیه می کنم حتما آنچه در ذهن دارید را روی کاغذ پیاده کنید) دارید. اما هنوز برای شروع به نوشتن داستان زود است. قبل از نوشتن این مسائل رانیز مشخص کنید.

  1. شخصیت های داستان: شخصیت های داستان و نقشی که دارند را مشخص کنید. سعی کنید در ذهنتان شخصیت را به تصویر بکشید. از افرادی که می شناسید برای شخصیت سازی استفاده کنید. آنقدر با شخصیت ها آشنا شوید که بتوانید واکنش های آن ها را در برابر اتفاقات پیش بینی کنید. و در نظر داشته باشید خلق و خوی یک شخصیت به این راحتی ها تغییر نمی کند مگر با گذشت زمان زیاد.
  2. سیر روایت داستان: گفتیم پیرنگ از یک اتفاق شروع می شود و اتفاقات بعد در نتیجه آن. اما در سیر داستان لازم نیست اتفاقات به همین ترتیب روایت شوند. شاید بهتر ببینید که از وسط یا انتهای داستان شروع کنید.

اینها همه مواد اصلی داستان بود، اما آنچه شاید به عنوان ادویه می تواند مزه داستان را افزایش دهد، گره و گره گشایی است. مشکلاتی که سر راه قهرمان داستان قرار می دهید و راه حلی که او برای این مشکلات پیدا می کند. هرچه این اتفاقات پیچیده تر و حل ناشدنی تر به نظر برسند جذابیت داستان شما افزوده می شود. و کلام آخر، در نظر داشته باشید قهرمان داستان همیشه باید بدشانس ترین آدم داستان باشد. هرگونه گره گشایی اتفاقی (مثل افتادن یک کیسه پول از آسمان) به نفع قهرمان، جذابیت داستان را کم می کند.

 

پیوست 2: شیوه صحیح به تصویر کشیدن داستان

داستان شما به صورت کامل روی کاغذ ثبت شده و حالا نوبت به تصویر کشیدن آن است. برای شروع باید داستان را تقسیم بندی کنید. هر نمایش نامه به چند پرده و هر پرده به چند سکانس تقسیم می شود. وازه پرده از نمایشنامه نویسی تئاتر نشات گرفته است. در تئاتر با تمام شدن هر بخش پرده های سن بسته می شود و تماشاچیان در انتظار بازشدن دوباره پرده و دیدن قسمت بعدی نمایش می مانند. توصیه های سه پرده ای و پنج پرده ای را به کناری می گذاریم. آنچه شما در پرده بندی داستان باید مد نظر داشته باشید تغییرات کلی روند داستان است. برای مثال در نظر بگیرید قرار است داستان کسی را به نمایش بکشید که بی کار است و از نظر مالی هم در وضعیت بدی قرار دارد. یک روز به هر دلیلی (تصمیم خودش، راهنمایی دیگران ...) سعی می کند کار جدیدی را آغاز کند و در نهایت این کار با موفقیت پا می گیرد و وضعیت مالی قهرمان داستان بهتر می شود. در این داستان پرده اول روایت دوران بی پولی و بی کاری است. پرده دوم تلاش های قهرمان داستان برای راه اندازی کسب و کار جدید و پرده آخر نشان دهنده به ثمر رسیدن تلاش های وی می باشد. اما چرا داستان را پرده بندی می کنیم؟ در واقع پرده بندی داستان در فیلم های داستانی و مستند غیرحرفه ای نمود واقعی در فیلم ندارند و فقط روشنگر راه شما برای تعیین سکانس های فیلم هستند.

خوب حالا باید هر پرده داستانتان را به چند سکانس تقسیم کنید. معمولا تغییرات زمانی و مکانی سکانس ها را مشخص می کنند. برای مثال در پرده مرد بیکار و بی پول شاید بشود در یک سکانس مردی که در آفتاب راه می رود، لباس کهنه و مندرسی دارد و با حسرت به ویترین مغازه ای خیره شده، مطلب را بیان کند ولی شاید هم شما بخواهید در چند سکانس، مثلا خیابان و برخورد مغازه دار طلبکار، خانه و شکوه های خانواده مرد بیکار، خلوت مرد و فکرهایی که از سرش می گذرد،  درماندگی و بی پولی او را ملموس تر به تصویر بکشید و بعد به سراغ پرده بعدی بروید.

در هر سکانس برای ترکیب صحنه تصمیم بگیرید. عناصر صحنه با مخاطب حرف می زنند. مثلا در سکانس مرد بیکار و شکوه های خانواده، سفره ای که در وسطش یک ظرف رنگ و رو رفته حاوی نیمرو قرار دارد، دیوارهای گچی کهنه و فرسوده، درچوبی که با لولای روغن نخورده موقع باز شدن صدا می دهد می تواند مخاطب را بیشتر با وضعیت مرد بیکار آشنا کند. اما وجود اشیا زینتی یا لوکس مثل لوستر، تلویزیون بزرگ یا تابلو فرش، نقشه های شما برای معرفی زندگی مرد را نقش بر آب می کند. ترکیب صحنه همیشه اینقدر عینی نیست. فرض کنید مردی پشت میزی با انبوه کاغذهای شلوغ و به هم ریخته و یک استکان که ماندن چایی رنگش را عوض کرده، مشغول سیگار کشیدن است. در این صحنه بدون آنکه چیزی گفته شود شما به ذهن مشغول و افکار در هم تنیده مرد پی می برید. پس ابتکار در طراحی صحنه را هیچ وقت از یاد نبرید.

حرکت دوربین نیز می تواند آنچه در ذهن دارید را به مخاطب القا کند. فکر کنید مستندی در باره مردی می سازید که برای راه انداختن کسب و کارش به وام بانکی نیاز دارد و همین امر به مشکلی اساسی برای او تبدیل شده. در این سکانس قرار است مرد از تاکسی پیاده و وارد بانک شود. بین این دو گزینه کدام را انتخاب می کنید. دوربین یک جا ثابت است و با چرخش از محل پیاده شدن از تاکسی تا در بانک را به تصویر می کشد یا دوربینی که همراه مرد حرکت می کند. دوربین در هنگام حرکت عمدا بالا و پایین می رود. انگار فیلمبردار به همراه مرد مشغول راه رفتن است. اگر تصاویر را در ذهنتان مجسم کنید، می بینید که در شکل دوم تصویربرداری، احساس اضطراب و عجله فرد برای رسیدن به بانک بیشتر مشهود است.

نکته بعدی که باید مدنظر داشته باشید حرکت افراد در قاب تصویر است. اگر مرد مثال بالا پس از پیاده شدن از تاکسی از کادر تصویر خارج شود و در تصویر بعدی وارد شدن او به بانک را نشان دهید، عملا به گونه ای عدم پیوستگی بین دو رویداد را به مخاطب القا کرده اید.

و در نهایت، امر  تصویربرداری چیزی نیست که بشود در این چندصفحه حتی گوشه ای از آن را بیان کرد. زاویه، ارتفاع، شکل حرکت، فاصله با سوژه و ... هر کدام به شکلی می توانند بیانگر موضوع خاصی باشند. پس از جستجو در اینترنت غافل نشوید.

پیوست شماره 3: چهار چوب روایت داستان موفقیت

عنوان:

  1. شرح کلی موضوع / مشکل و اهمیت
  • اهمیت مشکل از دیدگاه جهانی و کشور
  1. معرفی موفقیت (راه حل برای حل مشکل) بدست آمده
  • هدف اصلی این برنامه/طرح
  • از چه زمانی این برنامه/طرح برای حل مشکل شروع شده است؟ زمان تخمینی برای اجرای این برنامه/طرح:
  • چه کسانی در این فرایند دخیل بوده اند؟
  • ذینفعان و شرکای کاری این برنامه/طرح چه کسانی هستند؟ نقش سازمان اصلی (سیاست گذاران، برنامه ریزان، مجریان، ناظران) و هم چنین نقش و وظایف سایر بخش های دولتی چیست؟ نقش سازمان های غیر دولتی، داوطلبان، سازمان های محلی در این برنامه/طرح چیست؟
  1. دستاوردها
  • خروجی ها / پیامد ها / نتایج به دست آمده (نتایج مبتنی بر شواهد / نتیجه گیری)
  1.  درسهایی که در هنگام اجرای برنامه/ پروژه / راه حل یاد گرفتید:
  • هر گونه ابتکارو خلاقیت برای حل چالش های اجرایی ویا تجربیات خاص
  1. گام بعدی / مسیر پیش رو:
  • مراحل بعدی برای گسترش راه حل ها  ویا اهداف جدید

توجه داشته باشید:

  • توصیه می شود از مصاحبه با ذینفعان و یا کارکنان خط مقدم و یک یا دو نفراز افراد کلیدی در بین سیاست گذاران استفاده شود.
  • داستان باید بر اساس اطلاعات جمع آوری شده  وبا استفاده از این چارچوب تدوین شود ودر حین حال برای خواننده جذاب باشد.

 

فرم ثبت نظر کاربران