FA EN
( 3 لغایت 9 مهر ) هفته ملی سالمندان را گرامی می داریم             ***** فرصت های برابر برای همه سنین*****                              (2 لغایت 8 مهر)  هفته ملی ناشنوایان گرامی باد ***** زبان اشاره ، حق همه ناشنوایان*****  

امور خانواده و زنان

تاریخ آخرین بروز رسانی : 28 بهمن 1397

امور خانواده و زنان

امور خانواده و زنان

این دفترحمایت مادی و معنوی افراد وخانواده های  نیازمند و زنان سرپرست خانوار که بدلایل مختلف سرپرست و نان آور خویش را از دست داده و یا ناکارآمد گردیده اند را بعهده دارد که بوسیله ابزارهای مددکاری با برنامه ریزی جامع و با توجه به اولویت مشکلات آنان نسبت به خودکفایی و بازتوانی آنها اقدام گردیده است  .
اهداف و سیاست های حوزه توانمندسازی خانواده و زنان :
امروزه با توجه به تعاریف نوین رفاه اجتماعی، ایجاد فرصت های برابر از اهم وظایفی است که حوزه ی امور اجتماعی سازمان بهزیستی از طریق دفتر توانمندسازی خانواده و زنان موظف به پرداختن به آن است .
این حوزه  با هدف توانمند سازی، ترویج، آگاه سازی و حساس سازی و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و به منظور دارا بودن جامعه ای امن، آرام و متعادل که در آن نهاد خانواده به عنوان اصلی ترین هسته ی اجتماعی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مشکلات آن به حداقل کاهش یافته باشد اقدام به ارائه ی خدمت به خانواده ها به ویژه خانواده های تک والدی و خود سرپرست می نماید .

معرفی دفتر زنان
 

سازمان بهزيستي كشور در راستاي تحقق بخشي ازاهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي جهت برپايي عدالت اجتماعي، برقراري رفاه اجتماعي و پاسداري از كيان خانواده به عنوان بنيادي ترين و اصلي ترين نهاد جامعه يعني خانواده و فراهم نمودن زمينه هاي استقلال و خودكفايي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، ‌آموزشي و تربيتي و در نهايت بازتواني و توانمند سازي خانواده هاي نيازمند شكل گرفته است از آنجا كه داشتن تمدن و فرهنگ و جامعه پويا و سازنده در گرو ايجاد ساختار خانواده پويا و بالنده است.
 
زنان نقش مهم و بسزايي در خانواده و بويژه در خانواده هايي كه زنان به هر علتي سرپرست خانوار هستند، را دارند به منظور به حداقل رساندن مشكلات و مسائل قشرهاي محروم ضروري است.خدمات خاصي به اين قشر رسانده شود كه در همين راستا امور زنان و خانواده اجراي طرح هاي زير را به عهده دارد:
 
نوع فعاليت:
1- طرح بازتواني و قادر سازي خانواده هاي نيازمند و بي سرپرست.
2- ارائه خدمات اجتماعي به خدمت گيرندگان تحت پوشش.
3- اجراي طرح گروههاي هميار زنان خود سرپرست.
4- آموزشهاي فني و حرفه اي مبتني بر امكانات جامعه.
5- پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان عضو خانواده هاي تحت حمايت.
6- اجراي طرح اسكان موقت و حمايت اجتماعي از زنان فاقد سرپناه.
7-پرداخت وام خود اشتغالي از محل تبصره هاي مصوب.
8- اجراي طرح بهبود تغذيه و توزيع مواد غذايي مناسب در خانواده تحت حمايت.
9- ساماندهي موسسات خيريه و غير دولتي جهت اجراي اهداف و برنامه سازمان بهزيستي.
10- تامين بيمه خدمات درماني خانواده هاي تحت پوشش.
11- سواد آموزي اعضاي خانواده خدمت گيرنده.
12- توزيع شيرخشك به فرزندان خانواده هاي نيازمند.
13- ارائه خدمات اجتماعي به چند قلوها.
14- پرداخت شهريه دانشجويان خانواده هاي تحت پوشش.
15- صدور موافقت اصولي و پروانه فعاليت كلينيك مددكاري اجتماعي.
16- پرداخت وديعه مسكن.
17- پرداخت حق بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار روستايي و عشاير.
18- طرح كمك به ازدواج زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست.
19- توانمند سازي مددجويان قابل بازتوان از طريق كلينيك هاي مددكاري.
21- گسترش خدمات اجتماعي توسط كلينيك هاي مددكاري با اولويت مناطق محروم.
22- اجراي طرح خدمات مالي خرد.
 
شرايط عمومي خدمت گيرندگان (خانواده هاي نيازمند و زنان سرپرست خانوار ):
1- درآمد ماهيانه خانواده ها از 40% حداقل دستمزد قانون استخدام كشوري كمتر ياشد.
2- ايراني بوده يا تابعيت جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند:
اتباع خارجي داراي مجوز رسمي اقامت يا گواهينامه معتبر از مراجع ذيصلاح مي توانند از مزاياي مندرج در آن برخوردار گردند.
3- از مستمري بازنشستگي، از كار افتادگي و بازماندگان ساير موسسات يا قوانين حمايتي ديگر برخوردار نباشند.
4- اشتغال پايدار آنها در زمان مراجعه و بررسي مقدور نباشد.
5- فرزندان پسر تا رسيدن به 18 سال و فرزندان دختر تا زمان ازدواج تحت پوشش قرار مي گيرند.
6- 3 سال سابقه سكونت متوالي در همان شهر داشته باشند.
7- نظر مددكار اجتماعي مبني بر احراز شرايط عمومي.
8- تاييد از كار افتادگي سرپرست خانوار از طريق پزشك معتمد سازمان.
9- ارائه گواهي فوت – طلاق نامه – يا مداركمعتبر از مراجع قضايي دال بر متواري بودن همسر.

فرم ثبت نظر کاربران