FA EN
***اهم اخبار بهزیستی استان خراسان رضوی***                 30 درصد معتادان مراكز ترك اعتياد اقامتي استان خراسان رضوي، غير بومي هستند                                     کمک 2 میلیارد تومانی خیرین مشهد به مددجویان کرونایی بهزیستی                                               اشتغال پایدار 180 مددجوی بهزیستی خراسان رضوی در نظام اشتغال حمایت‌شده                                             جوانان باور نكنند؛ شايعه درمان كرونا به وسيله مواد مخدر، مبناي علمي ندارد                                                     شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزيستي هستيم

امور خانواده و زنان

تاریخ آخرین بروز رسانی : 28 بهمن 1397

امور خانواده و زنان

امور خانواده و زنان

این دفترحمایت مادی و معنوی افراد وخانواده های  نیازمند و زنان سرپرست خانوار که بدلایل مختلف سرپرست و نان آور خویش را از دست داده و یا ناکارآمد گردیده اند را بعهده دارد که بوسیله ابزارهای مددکاری با برنامه ریزی جامع و با توجه به اولویت مشکلات آنان نسبت به خودکفایی و بازتوانی آنها اقدام گردیده است  .
اهداف و سیاست های حوزه توانمندسازی خانواده و زنان :
امروزه با توجه به تعاریف نوین رفاه اجتماعی، ایجاد فرصت های برابر از اهم وظایفی است که حوزه ی امور اجتماعی سازمان بهزیستی از طریق دفتر توانمندسازی خانواده و زنان موظف به پرداختن به آن است .
این حوزه  با هدف توانمند سازی، ترویج، آگاه سازی و حساس سازی و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و به منظور دارا بودن جامعه ای امن، آرام و متعادل که در آن نهاد خانواده به عنوان اصلی ترین هسته ی اجتماعی جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و مشکلات آن به حداقل کاهش یافته باشد اقدام به ارائه ی خدمت به خانواده ها به ویژه خانواده های تک والدی و خود سرپرست می نماید .

معرفی دفتر زنان
 

سازمان بهزيستي كشور در راستاي تحقق بخشي ازاهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي جهت برپايي عدالت اجتماعي، برقراري رفاه اجتماعي و پاسداري از كيان خانواده به عنوان بنيادي ترين و اصلي ترين نهاد جامعه يعني خانواده و فراهم نمودن زمينه هاي استقلال و خودكفايي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، ‌آموزشي و تربيتي و در نهايت بازتواني و توانمند سازي خانواده هاي نيازمند شكل گرفته است از آنجا كه داشتن تمدن و فرهنگ و جامعه پويا و سازنده در گرو ايجاد ساختار خانواده پويا و بالنده است.
 
زنان نقش مهم و بسزايي در خانواده و بويژه در خانواده هايي كه زنان به هر علتي سرپرست خانوار هستند، را دارند به منظور به حداقل رساندن مشكلات و مسائل قشرهاي محروم ضروري است.خدمات خاصي به اين قشر رسانده شود كه در همين راستا امور زنان و خانواده اجراي طرح هاي زير را به عهده دارد:
 
نوع فعاليت:
1- طرح بازتواني و قادر سازي خانواده هاي نيازمند و بي سرپرست.
2- ارائه خدمات اجتماعي به خدمت گيرندگان تحت پوشش.
3- اجراي طرح گروههاي هميار زنان خود سرپرست.
4- آموزشهاي فني و حرفه اي مبتني بر امكانات جامعه.
5- پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان عضو خانواده هاي تحت حمايت.
6- اجراي طرح اسكان موقت و حمايت اجتماعي از زنان فاقد سرپناه.
7-پرداخت وام خود اشتغالي از محل تبصره هاي مصوب.
8- اجراي طرح بهبود تغذيه و توزيع مواد غذايي مناسب در خانواده تحت حمايت.
9- ساماندهي موسسات خيريه و غير دولتي جهت اجراي اهداف و برنامه سازمان بهزيستي.
10- تامين بيمه خدمات درماني خانواده هاي تحت پوشش.
11- سواد آموزي اعضاي خانواده خدمت گيرنده.
12- توزيع شيرخشك به فرزندان خانواده هاي نيازمند.
13- ارائه خدمات اجتماعي به چند قلوها.
14- پرداخت شهريه دانشجويان خانواده هاي تحت پوشش.
15- صدور موافقت اصولي و پروانه فعاليت كلينيك مددكاري اجتماعي.
16- پرداخت وديعه مسكن.
17- پرداخت حق بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار روستايي و عشاير.
18- طرح كمك به ازدواج زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست.
19- توانمند سازي مددجويان قابل بازتوان از طريق كلينيك هاي مددكاري.
21- گسترش خدمات اجتماعي توسط كلينيك هاي مددكاري با اولويت مناطق محروم.
22- اجراي طرح خدمات مالي خرد.
 
شرايط عمومي خدمت گيرندگان (خانواده هاي نيازمند و زنان سرپرست خانوار ):
1- درآمد ماهيانه خانواده ها از 40% حداقل دستمزد قانون استخدام كشوري كمتر ياشد.
2- ايراني بوده يا تابعيت جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند:
اتباع خارجي داراي مجوز رسمي اقامت يا گواهينامه معتبر از مراجع ذيصلاح مي توانند از مزاياي مندرج در آن برخوردار گردند.
3- از مستمري بازنشستگي، از كار افتادگي و بازماندگان ساير موسسات يا قوانين حمايتي ديگر برخوردار نباشند.
4- اشتغال پايدار آنها در زمان مراجعه و بررسي مقدور نباشد.
5- فرزندان پسر تا رسيدن به 18 سال و فرزندان دختر تا زمان ازدواج تحت پوشش قرار مي گيرند.
6- 3 سال سابقه سكونت متوالي در همان شهر داشته باشند.
7- نظر مددكار اجتماعي مبني بر احراز شرايط عمومي.
8- تاييد از كار افتادگي سرپرست خانوار از طريق پزشك معتمد سازمان.
9- ارائه گواهي فوت – طلاق نامه – يا مداركمعتبر از مراجع قضايي دال بر متواري بودن همسر.

فرم ثبت نظر کاربران