1402/02/11 11:19:15
در رسانه | تلاش برای تبدیل اورژانس اجتماعی به سازمانی مستقل

ایسنا/خراسان رضوی معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به تلاش برای تبدیل اورژانس اجتماعی به سازمانی مستقل گفت: با توجه به اهمیت، نقش و جایگاهی که سلامت اجتماعی دارد، این موضوع ایده‌آل همه ما است و حتی بهزیستی کشور پیشنهاداتی داشته که بتواند به عنوان سازمان مستقل برای اورژانس اجتماعی برنامه‌ریزی کند تا اورژانس اجتماعی کشوری شده و تماس‌‎ها از کشور مدیریت و کنترل شود.


شهره شاهرودی در گفت‌‎وگو با ایسنا در خصوص بیشترین تماس‌های انجام شده با اورژانس اجتماعی اظهار کرد: اورژانس اجتماعی به ۷ گروه هدف ارائه خدمت می‌کند. روزانه به طور میانگین ۱۹۰ تماس تلفنی با ۱۲۳ گرفته می‌شود که مورد کودک‌آزاری از نوع مسامحه و غفلت بالاترین تماس‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه تماس‌ها با اورژانس اجتماعی نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است، عنوان کرد: تماس‌ها نسبت به سال گذشته تفاوت فاحشی ندارد و همانند قبل است. این امر ممکن است به دلیل نبود تغییرات اجتماعی فاحش باشد.

شاهرودی افزود: آسیب‌های اجتماعی متناسب با شرایط روز و تحولات اجتماعی تغییر می‌کنند که در این مدت در جامعه تحول جدیدی رخ نداده، اقتصاد و وضعیت اشتغال مانند شرایط قبل بوده و بحران محیطی و انسان‌سازی در جامعه رخ نداده است؛ به طور مثال کرونا در سایر آسیب های اجتماعی تاثیرگذار بود اما اکنون اتفاق خاصی رخ نداده که موجب افزایش تماس‌ها با اورژانس اجتماعی شود. امیدواریم حتی کاهش هم داشته باشیم.

۱۳ شهرستان استان فاقد اورژانس اجتماعی هستند

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از کل شهرستان‌های استان خراسان رضوی ۲۰ شهرستان دارای اورژانس اجتماعی و ۱۳ شهرستان فاقد اورژانس اجتماعی هستند، تصریح کرد: راه‌اندازی اورژانس اجتماعی برای دولت یک فعالیت کم هزینه نیست، در نتیجه باید هزینه-فایده مطلوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی برای شهرهای با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر راه‌اندازی شده و سازمان بهزیستی تلاش کرده برای شهرهایی که جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کرده اورژانس اجتماعی راه‌اندازی کند اما این کار برای شهرهای کوچک نسبت به جمعیت آن‌ها فایده‌ای ندارد و تنها هزینه اضافه می‌‎شود.

شاهرودی اضافه کرد: در شهرستان‌های کوچک نمایندگی و اداره بهزیستی شهرستان تامین‌کننده نیاز آن شهرستان است و اگر نیاز به خدمات گسترده‌تر و تخصصی‌‎تری داشته باشند می‌توانند از شهرستان‌‎های همجوار خود که اورژانس اجتماعی دارند یا از اورژانس اجتماعی مرکز استان استفاده کنند.

کمبود نیرو در اورژانس اجتماعی

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص وضعیت نیروی انسانی در اورژانس اجتماعی گفت: نیروی انسانی اورژانس اجتماعی به نسبت رشد آسیب‌های اجتماعی و نیازی که جامعه دارد، زیاد نیست و تلاش شد که این تعداد تقویت شود. سال ۱۴۰۱ آزمونی برگزار شد که به جذب نیروی انسانی کمک کرد اما ما نتوانستیم تعدادی از نیروها را جذب کنیم که امیدواریم امسال بتوانیم این کار را انجام دهیم. انتظار می‌رود برای رسیدن به سطح مطلوب‌تر نیروهای بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش برای تبدیل اورژانس اجتماعی به سازمانی مستقل بیان کرد: با توجه به اهمیت، نقش و جایگاهی که سلامت اجتماعی دارد، این موضوع ایده‌آل همه ما است و حتی بهزیستی کشور پیشنهاداتی داشته که بتواند به عنوان سازمان مستقل برای اورژانس اجتماعی برنامه‌ریزی کند تا اورژانس اجتماعی کشوری شده و تماس‌‎ها از کشور مدیریت و کنترل شود.

شاهرودی خاطرنشان کرد: زمانی که اورژانس اجتماعی یک سازمان شود، تشکیلات، منابع انسانی و اعتباری دارد؛ این ایده‌‎آل سازمان است و برای این موضوع در تلاش هستند که امیدواریم به این سطح برسیم، البته هنوز اقدامی برای این موضوع انجام نشده است.

کد خبر 1322
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 495

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها