1401/04/16 10:25:46
روایت اهدای اعضای یک مددجوی مرگ مغزی بهزیستی جوین به بیماران نیازمند
وقتی که پایان حیات یک مددجو، آغاز گر زندگی‌های دیگر می‌شود

یک خانواده تحت پوشش بهزیستی در شهرستان جوین، پس از اینکه فرزند معلول‌شان، بر اثر بیماری، دچار مرگ مغزی شد، با اهدای اعضای وی به بیماران و منتظران پیوند، موافقت کردند و با این اقدام انسانی، زیست مظلومانه را با جان باختن فداکارانه پیوند زدند تا نشانی از بهزیستن را در دوران پس از حیات دنیا، بر چهره‌ی معرفت، حک کنند.


خانواده‌ی آقای طاهری‌پور که در یک روستا در شهرستان جوین زندگی می‌کنند دو فرزند معلول جسمی حرکتی داشتند که یکی‌شان چند معلولیتی بود و تا چند روز پیش، سی و یک سال از عمرش می‌گذشت.
ابراهیم، فرزندی معلول و مظلوم بود که به خاطر معلولیت‌های ذهنی و جسمی، دچار محرومیت‌های زیادی بود و مادر و پدرش، برای مراقبت و مواظبت او، هزینه‌ی مادی و معنوی زیادی را صرف کردند اما او را از صمیم قلب دوست داشتند و حاضر نبودند حتی یک مو از سرش کم شود.
چرخ روزگار چرخید و پدر ابراهیم که پیش از آن در یک مغازه‌ی کوچک در روستای محل سکونت‌شان، زندگی دشوارش را اداره می‌کرد در سال ۸۸ دچار یک سانحه رانندگی شد و از ناحیه پای راست دچار معلولیت گردید که این مشکل، سختی زندگی آنها را دو چندان کرد اما غیرت و حمیت او، اجازه نداد از پای بنشیند و با همان اوضاع جسمی، به کار ادامه داد تا آبروی خانواده را حفظ کند و دست نیاز پیش کسی دراز نکنند.
ابراهیم، زندگی سختی را سپری می‌کرد و مرتبا با مشکلات جسمی و روانی روبرو بود اما با وجود همه‌ی سختی‌ها، لطف و محبت مادر و پدرش را داشت و با این زندگی سخت، کنار آمده بود.
ناگهان یکی دو هفته پیش، ابراهیم به خاطر یک مشکل گوارشی ریوی، دچار عفونت شد و به کما رفت. سپس به بیمارستان منتقل گردید و با تلاش پزشکان، به هوشیاری بازگشت اما وضعیتش پایدار نبود و برای اقدامات بیشتر به بیمارستان واسعی سبزوار منتقل شد.
پزشکان مستقر در این مرکز درمانی، تلاش زیادی کردند تا ابراهیم را بازگردانند اما تقدیر، مبحث دیگری را برایش رقم زده بود و پزشکان پس از تلاش زیاد، اعلام کردند که ابراهیم دچار مرگ مغزی شده است.
فرصت کوتاه بود و باید تصمیم مهمی گرفته می‌شد و خانواده‌ی وی که در این سال‌ها همت و عشق به خرج داده بودند تا ابراهیم زندگی سختش را آسان‌تر بگذراند اینک در آستانه‌ی یک تصمیم حیاتی دیگر ایستاده بودند.

پزشکان بیمارستان واسعی با خانواده طاهری‌پور صبحت کردند که چون ابراهیم دچار مرگ مغزی شده می‌توان با اهدای برخی اعضای وی به بیماران نیازمند، هم افتخار دیگری در کارنامه‌ی انسانیت خانواده‌ی طاهری‌پور ثبت کرد و هم به یک یا چند بیمار دیگر، حیاتی دوباره بخشید که تا پایان زندگی‌شان، یادگار فرزند این خانواده را همراه داشته باشند و هر گاه نگاه مادر یا پدر ابراهیم به آن افراد بیفتد، فرزندشان را در حیات وی، زنده و پایدار ببینند و پیش خدای ابراهیم، سربلند و مفتخر باشند.
پدر و مادر ابراهیم با این ایده‌ی انسانی، موافقت کردند و پیکر ابراهیم روز یازدهم تیرماه با کمک تیم تخصصی، راهی بیمارستان منتصریه در مشهد گردید تا اقدامات لازم برای جراحی اعضای اهدایی، صورت گیرد.
مقدمات کار در بیمارستان منتصریه فراهم گردید و ابراهیم در روز ۱۳ تیر مورد جراحی قرار گرفت.
به گزارش واحد روابط عمومی بیمارستان منتصریه، کبد زنده‌یاد ابراهیم طاهری‌پور به یک بیمار ۶۳ ساله نیشابوری که سال‌ها از بیماری کبدی رنج می‌برد پیوند زده شد و قرنیه‌های چشمان روشن‌بینش، به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتقل گردید تا بینایی دو فرد دچار نابینایی را به آنها بازگرداند و دعای خیرشان را بدرقه‌ی ابراهیم عزیز سازد.
آری، مددجویی که عمری را به خاطر معلولیت و بیماری در رنج و عذاب سپری کرده و خانواده‌اش فداکارانه و ایثارگرانه، او را همچون گلی در قاب سبزه‌زار محبت، پرورده بودند، با مرگش نیز پیام‌آور زندگی دوباره شد و نام و آوازه‌اش را تا ابد در صف نیکوکاران انسان‌دوست ثبت کرد.
همچنین خانواده‌ی طاهری‌پور، با این اقدام انسان‌دوستانه، اثبات کردند که خانواده‌های مددجویان، بهزیستن را معنایی دوباره می‌بخشند و حیات و ممات‌شان مصروف زندگی بندگان خدا می‌گردد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: ما ضمن ابراز تأسف از درگذشت آن مرحوم، و تشکر و سپاس‌گزاری از این اقدام انسانی و ارزشمند در خانواده‌ی مرحوم طاهری‌نژاد، از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیران گروه پیوند عضو بیمارستان منتصریه، بیمارستان واسعی سبزوار، بهزیستی شهرستان جوین و سایر عزیزانی که به انحای مختلف، در این اقدام و برنامه‌ی انسانی، مشارکت داشتند تشکر می‌کنیم و امیدواریم این عمل ایثارگرانه، که در بهزیستی نمونه‌های دیگری هم داشته، سرمشق سایرین قرار گیرد.
مسعود فیروزی اضافه کرد: خوش به سعادت کسانی که در این دنیا علیرغم سختی‌ها با افتخار زیست می‌کنند و با رفتن‌شان هم درخت زندگی دیگران را آبیاری می‌نمایند، اینها واقعا نمونه‌های انسانیت هستند و باید روش و منش زندگی آنان، الگوی ما قرار گیرد.
وی گفت: پدر و مادر این مددجوی عزیز نیز با آنکه عمری را در رنج و محنت سپری کرده، با این اقدام بشردوستانه و انسانی، ثابت کردند که ایمان‌شان آنها را به راه درست هدایت کرده و آنگاه که تقدیر الهی بر رفتن فرزندشان قرار گرفته، ممات او را اسباب حیات همنوعان‌شان قرار داده‌اند.
فیروزی یادآور شد: یکی از برنامه‌های بهزیستی شهرستان در هفته بهزیستی، دیدار با خانواده‌ی طاهری‌پور خواهد بود و ما به این وسیله، از فداکاری و همنوع دوستی این خانواده‌ی عزیز و مؤمن، قدردانی می‌کنیم.
وی افزود: بهزیستی شهرستان جوین، نقش فعالی در این برنامه داشته و لذا از زحمات مدیر بهزیستی شهرستان و شبکه بهداشت و درمان جوین نیز کمال قدردانی را داریم.

کد خبر 225
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 818

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها