1401/12/20 10:53:40
بهزیستی علاوه بر مددجو محوری باید در راستای کارمند محوری نیز حرکت کند

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی گفت: اشتباه مدیران است که باعث می‌شود کارمندان بی‌انگیزه شوند. مدیران به‌طور مستقیم با نگرش‌های کارکنان و اعضای سازمان در ارتباط هستند. در صورتی که ارتباط یاد شده یک ارتباط سالم باشد، سازمان به اهداف خود خواهد رسید و اگر این ارتباط بر پایه رفتارهای غیراخلاقی باشد، سازمان از رسیدن به اهداف خود باز می‌ماند. باید رییس‌ها را آموزش دهیم که ریاست نکنند، اصلا چیزی به نام رابطه‌ی رییس و مرئوسی وجود ندارد. رییس هر اداره نقش رهبری آن اداره را دارد و ملزم است کارمند را حمایت کند تا با دلگرمی بیشتری کار کند.


مهدی نخعی افزود: کارکنان بهزیستی باتوجه به حرفه‌ای که دارند با خطر ابتلا به فرسودگی مواجهند. منشا فرسودگی شغلی منابع تنش‌زای متعددی هستند و در صورت بروز فرسودگی، خنثی کردن آن فوق‌العاده دشوار است. بنابراین باید تلاش کنیم تا کارکنان با حس مسئولیت و تعهد کامل به‌کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. هرقدر اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها از سوی مدیران و کارکنان مورد توجه قرار گیرد، سازمان در نیل به اهداف خود توفیق بیشتری خواهد داشت. مدیران باید محیط کاری دلپذیری را برای کارمندان مهیا کنند تا کارمندان به آن محیط احساس تعلق داشته باشند.

وی با بیان اینکه در بهزیستی علاوه بر مددجو محوری باید در راستای کارمند محوری نیز حرکت کنیم، گفت: تعداد نیروهای شاغل در بهزیستی استان خراسان رضوی درحال‌حاضر ۱۱۴۶ نفر می‌باشند که در پست‌های کارشناس امور اجتماعی، پیشگیری، روانشناسی، مددکاری و توانبخشی مشغول به‌کار هستند. در سال‌جاری تعداد ۵۵ نفر از همکاران ما بازنشسته شدند. وظیفه سازمانی حوزه پشتیبانی حمایت از کارکنان و نیروی انسانی است.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی افزود: متاسفانه حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی در شرایط فعلی جزو دهک‌های پایین جامعه است. درحال حاضر به‌دنبال افزایش ۵۰درصدی حقوق و رفاهیات کارکنان در سال جدید می‌باشیم که خوشبختانه این پیگیری‌ها نتایج خوبی را نیز به‌دنبال داشته است.

وی ضمن تاکید بر اینکه وظیفه مسئولان سازمان در همه رده‌ها حمایت از کارکنان خدوم و ساعی این سازمان است که با حداقل دریافتی و بدون چشمداشت به بهترین نحو ممکن به وظایف قانونی و تکالیف ایجابی خود عمل می‌کنند، گفت: درحال رایزنی و پیگیری اعتبارات رفاهی کارکنان هستیم. کارمندی که درحال‌حاضر بین ۶ تا ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، چندسال باید کار کند تا بتواند یک پراید بخرد؟  

نخعی ضمن تاکید براینکه خدمات کارکنان بهزیستی و تلاش آنها در حفظ کرامت انسان‌ها ستودنی است، گفت: بهزیستی در همه اجزا و ارکان خود در پی تقویت بنیه اقتصادی یکایک اعضای خانواده بزرگ خود است و در این مسیر از هیچ تلاش و اهتمامی دریغ نمی‌ورزد. خدمات رفاهی در بالا بردن سطح زندگی فردی، اجتماعی، سلامت جسمی و ارتقاء بهره‌وری کارکنان بسیار اهمیت دارد. ایجاد علاقه و شوق خدمت و دلگرمی در کارکنان در راستای ایفای بهتر وظایف محوله و فراهم نمودن برنامه‌های رفاهی از مواردی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: با تشکیل و پیگیری فعالیت‌های حوزه تعاونی مسکن در تلاشیم که یک زمین با قیمت پایین تر برای همکاران تهیه کنیم. همانطور که بهزیستی در زمینه تامین مسکن مددجویان اقدامات گسترده‌ای دارد، باید این موضوع نیز برای کارمندان جدی گرفته شود. وقتی بخش زیادی از همکاران ما در تامین و تهیه  مسکن دچار مشکل هستند، قطعا این موجب بی‌تفاوتی و نارضایتی شغلی در آنها می‌شود. باید رضایت شغلی کارمندهای بهزیستی به واسطه کار مهم و با ارزشی که انجام می‌دهند، فراهم شود. زمانی که کارمند با علاقه کار می‌کند، پیگیری وضعیت مددجو را نیز با علاقه انجام می‌دهد اما زمانی‌که کارمند شرایط خوبی نداشته باشد قطعا در رسیدگی به امور مددجویان نیز با بی‌تمایلی کار خواهد کرد. مسخ شخصیت زمانی رخ می دهد که فرد به اشخاصی که معمولاً دریافت کنندگان خدمات هستند، پاسخ منفی می‌دهد یا با بی‌تفاوتی با آن‌ها برخورد می‌کند.

 معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه میزان فرسودگی شغلی در بین کارکنان و مددکاران شاغل در بهزیستی بالاست، گفت: بهزیستی سازمانی است که عمدتاً با آسیب دیدگان اجتماعی رو به‌رو است و کارکنان آن با استرس بسیاری مواجه هستند. قطعا درصورت فقدان روابط دوستانه و وجود روابط صرفاً کاری، استرس دو چندانی را تجربه خواهند کرد و میزان فرسودگی شغلی آن‌ها دو چندان می‌گردد. فرسودگی شغلی بیشتر در میان انواع مشاغل مددرسان و یاری دهنده مثل مشاوره، مددکاری اجتماعی، پرستاری و... شایع است و این امر احتمالاً معلول نوع وظایف و مسئولیت‌های این گونه مشاغل می‌باشد. فعالیت کارمندان بهزیستی جزو حرفه‌ها و مشاغل پراسترس است و کارمندان باتوجه به تنش‌زا بودن حرفه، در معرض انواع آسیب‌ها مثل فشارخون بالا، میگرن و سردرد، ناراحتی قلبی یا مشکلات دیگر از قبیل فشار کاری زیاد، ساعت کاری زیاد، تنش ناشی از دریافت حقوق کم و ...مواجه هستند که این عوامل همگی باعث فرسودگی شغلی می‌شوند.

نخعی ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء وضعیت رفاهی و معیشتی کارکنان بهزیستی، گفت: باید از نظر امکانات رفاهی به کارمندها برسیم لذا سوییت‌هایی در خزرآباد به‌منظور استفاده کارمندان در ایام تعطیلات درنظر گرفته شده است تا عید و تابستان بتوانند از آنها استفاده کنند. در حوزه رفاه قرار است فعالیت‌ها بیشتر شود تا کارمند به فکر تامین ارزاق خود نباشد.

وی افزود: اعتبارات مربوط به کارکنان خدوم بهزیستی استان‌های کشور از محل نظام بودجه استانی تامین می‌شود و ستاد سازمان بهزیستی کشور نقشی در تعیین میزان مزایای پرسنل استانی ندارد و سازمان برنامه و بودجه هر استان بر اساس اعتبارات در اختیار نسبت به توزیع منابع بین دستگاه‌ها اقدام می‌نماید. باتوجه به حجم کار، گستردگی، تنوع و سختی فعالیت‌های سازمان بهزیستی، دریافتی همکاران خدوم این سازمان بسیار پایین بوده و نیازمند اصلاح حقوق و افزایش در قالب فوق‌العاده خاص و فوق‌العاده سختی‌کار و فوق‌العاده ویژه است که در حال پیگیری این موضوع از طریق سازمان اداری و استخدامی می‌باشیم.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش رفاه اقتصادی و روانی کارکنان یک مسئله مهم مدیریتی در سازمان است، گفت: سلامت روان بخش جدایی‌ناپذیر از سلامت هر انسانی است. برای افزایش رفاه روانی نیاز به سرمایه‌گذاری استراتژیک زمان و پول است.  گام‌هایی که برای حمایت بهتر از کارکنان در محل کار برداشته می‌شود، آنها را برای پیشرفت در سایر زمینه‌های زندگی‌شان توانمند می‌کند.

وی افزود: متاسفانه برخی تصور می‌کنند که مزایای نیروهای شاغل در مشهد بیشتر از کارکنان شاغل در شهرستان‌ها است؛ درحالیکه اینطور نیست. اما باید به این نکته توجه کرد که بیش از ۹۰ درصد از مراکز آسیب‌ها در شهر مشهد قرار دارد و باید به نیروهای شاغل در این مراکز به‌طور ویژه‌ای توجه کرد زیرا با کار بسیار سنگین و پرمسئولیتی مواجه هستند. در تمامی تعطیلات و حتی در ایام کرونا، نیروهای شاغل در مراکز آسیب تمام وقت پای کار بودند، دقیقا زمانی که کارمندان دیگر از تعطیلات استفاده می‌کردند. بنابراین باید سطح اضافه کار این نیروها بالاتر از سایر کارمندان لحاظ شود.

نخعی با بیان اینکه نیروی انسانی ارزشمندترین و بزرگترین ذخیره هر سازمانی هستند، گفت: بهزیستی به عنوان یک نهاد خدمتگزار که خدمات شبانه‌روزی به شهروندان ارائه می‌کند بر وجود عنصری با عنوان «کارمند» معنا و مفهوم می‌یابد،  آنها ایثارگرانه با تمام توان پای کار هستند و هر خدمتی که در مجموعه ارائه می‌شود، بدون‌شک نمی‌توان نقش آفرینی و تاثیر گذاری کارمندان را در آن نادیده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از تلاش‌های کارکنان استانی، ستاد سازمان بهزیستی کشور از محل منابع اعتبارات ملی جهت ترمیم بخشی از دریافتی پرسنل استانی در حدود تخصیص اعتبارات ماهیانه منابعی را به ادارات کل بهزیستی استان‌ها ابلاغ می‌کند. از سال گذشته علاوه بر پرداخت رفاهی ماهیانه به همکاران استان‌ها بیمه تکمیلی کارکنان و خانواده‌های ایشان، بیمه اکمل بازنشستگان محترم و پرداخت دو مرحله رفاهی به بازنشستگان و همچنین بیمه عمر همه کارکنان سازمان بهزیستی کشور از طریق ستاد سازمان بهزیستی کشور صورت گرفته است.
معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بدنه سازمان بهزیستی سنگین است، گفت: در بهزیستی استان خراسان رضوی نیروی انسانی مازاد بر چارت سازمانی داریم. به‌جز برخی از شهرستان‌ها مانند جوین، جغتای، داورزن، باخرز، صالح‌آباد، فریمان، فیروزه، خلیل‌آباد، زبرخان که زیر چارت سازمانی هستند و با کمبود نیروی کار مواجهند، در مشهد و الباقی شهرستان‌ها شاهد تجمع بیش از حد نیروی انسانی هستیم. تعداد محدود نیروی انسانی قطعا بهتر از نیروی انسانی مازاد است. امسال باتوجه به پست‌های سازمانی خالی درخواست برای استخدامی داده شده است و احتمالا نیروهای استخدامی جدید از فروردین ۱۴۰۲ مشغول به‌کار شوند.

کد خبر 1024
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 615

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها