1402/01/31 11:42:51
حمایت بهزیستی خراسان رضوی از ۲هزار و ۴۲۱ فرزند امداد بگیر در خانواده‌های جایگزین

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: درحال حاضر ۲ هزار و ۴۲۱ فرزند امداد بگیر در خانواده‌های جایگزین تحت حمایت بهزیستی خراسان رضوی هستند.


دکتر مسعود فیروزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه فرزندانی از کمک هزینه امداد بهره‌مند می‌شوند، گفت: طبق ماده ۶ شیوه‌نامه پرداخت کمک هزینه امداد ماهیانه، زمانی‌که سلامت روحی، روانی، عاطفی، جسمی، جنسی و... کودک در خانواده مخاطره‌آمیز تلقی شود، کودک بدسرپرست یا بی‌سرپرست باشد؛ به‌طور مثال خانواده زیستی دچار آسیب و بحران می‌شود و فرزند خود را رها می‌کند یا توان نگهداری از فرزند را ندارند، پدر متواری، مجهول‌الهویه و مجهول المکان یا مجنون و مبتلا به بیماری‌های اعصاب و روان باشد. گاهی نیز والدین فاقد صلاحیت ارزیابی شده یا سلب صلاحیت می‌شوند و سرپرستی فرزند به شخصی به جز والدین زیستی سپرده می‌شود. در این موارد کودک از حمایت‌های بهزیستی تحت‌عنوان کمک هزینه امداد بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: در این شرایط، فرزند نزد خانواده دیگری زندگی می‌کند و سرپرستی او را جدپدری یا جد مادری یا اقوام و بستگان نظیر عمه، عمو، دایی و... عهده‌دار می‌شوند. گاها نیز شخص ثالثی که با این فرزند هیچ نسبت فامیلی ندارد به دستور مقام قضایی از کودک نگهداری می‌کند، به‌عبارتی کودکان نزد خانواده جایگزین با حکم امین، قیم، ولایت، حضانت و این قسم احکام پذیرش می‌شوند. این فرزندان از کمک هزینه نگهداری به‌صورت ماهیانه و دیگر حمایت‌ها و خدمات مددکاری بهزیستی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه ابتلای مراقب زیستی به بیماری‌های خاص، یکی دیگر از موارد بهره‌مندی کودک از کمک هزینه امداد است، گفت: حتی اگر مراقب زیستی به بیماری‌های خاص نظیر سرطان، سیروز کبدی، بیماری‌های کلیوی منتج به دیالیز و... مبتلا شده باشد و سلامت جسمانی فرد به‌صورت جدی به خطر افتاده باشد مشروط بر اینکه خانواده جزو دهک درآمدی یک تا ۳ باشند، فرزند آنها مورد حمایت قرار گرفته و از کمک هزینه امداد بهره‌مند می‌شود.

وی افزود: فرزندی که سرپرستی او را فرد دیگری به‌جز والدین زیستی عهده‌دار شده، خانواده‌ی جایگزین جزو هر دهک درآمدی که باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرند ولی در حالت ابتلای والدین زیستی به بیماری‌های خاص فقط درصورتی که خانواده در دهک درآمدی یک تا ۳ باشد مورد حمایت قرارمی‌گیرد. فلسفه دهک درآمدی در این موارد حمایت از اقشار ضعیف جامعه و پیشگیری از به آسیب کشیده شدن و متلاشی شدن کانون خانواده است. خانواده‌ای که در دهک درآمدی بالا قرار دارد، درصورت ابتلای والدین به بیماری‌های خاص بازهم توان حفظ خانواده و پرداخت هزینه‌های درمان و ... را خواهد داشت اما دهک‌های پایین نیازمند حمایت‌ بیشتری هستند زیرا شرایط اقتصادی نامناسب می‌تواند امنیت روحی، روانی، جسمی و... کودک را به خطر بیندازد.

فیروزی با بیان اینکه درصورت زندانی بودن مراقب زیستی و همینطور زمانی که مراقب زیستی تحت درمان اعتیاد قرار داشته باشد، فرزندان آنها مورد حمایت قرار گرفته و از امداد ماهیانه برخوردار می‌شوند، گفت: زمانی که مراقب زیستی یا سرپرست زندانی است مشروط به اینکه دهک درآمدی خانواده بین یک تا ۳ باشد، امداد برای فرزندان آنها برقرار می‌شود و این حمایت بین ۳ تا ۶ ماه بعد از آزادی سرپرست ادامه خواهد داشت. زمانی که مراقب زیستی در کمپ ماده ۱۶ یا کلینیک‌های ترک اعتیاد تحت درمان اعتیاد قرار گیرد تا ۶ ماه پس از بهبودی، خدمات امداد به فرزندان آنها ارائه می‌گردد.

وی افزود: در تمامی این موارد هدف بهزیستی، حمایت از فرزندان در کانون خانواده، تحکیم و پیشگیری از هم پاشیدگی خانواده‌هایی است که با این آسیب‌ها مواجه هستند. حضور بچه‌ها در محیط خانواده یکی از اصول بسیار مهم است. درحال‌حاضر دو هزار و ۴۲۱ فرزند در استان خراسان رضوی از کمک هزینه امداد بهره‌مند می‌شوند که اگر خدمات امداد ماهیانه و حمایت‌های دیگر از این کودکان و خانواده‌های آنها به‌عمل نمی‌آمد در خوشبینانه‌ترین حالت، نیمی از این فرزندان باید در مراکز نگهداری می‌شدند یعنی چیزی حدود ۱۲۰۰ فرزند که برای نگهداری و مراقبت از آنها باید ۶۰ مرکز دیگر می‌داشتیم و این قطعا آسیب‌ها و معضلات زیادی را برای فرزندی که به دور از خانه و خانواده زندگی می‌کند و همینطور برای جامعه به‌وجود می‌آورد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل کودکانی که دارای بیماری‌های خاص مانند سرطان، هموفیلی، تالاسمی شدید، بیماری کلیوی و قلبی و... هستند درصورتی که دهک درآمدی سرپرست آنها بین یک تا ۳ باشد نیز مورد حمایت بهزیستی و امدادبگیر خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فرزندان تا چه سنی از کمک هزینه امداد بهره‌مند می‌شوند، گفت: سقف پرداخت امداد تا ۱۸ سالگی است. البته اگر ادامه تحصیل بدهند یا سرباز باشند، امداد همچنان برای آنها برقرار خواهد بود. اگر دو مقطع تحصیلی دانشگاهی را به‌صورت متناوب قبول شوند، تمامی شهریه دانشگاه توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد. بین ۶ ماه تا یکسال پس از اتمام خدمت سربازی یا دوران دانشجویی امداد قطع می‌گردد.

فیروزی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی با همکاری یونیسف، شیوه‌نامه نظارت در بستر خدمات مبتنی بر خانواده برای کودکان فاقد سرپرست موثر که اصطلاحا به آن طرح سوپروایزری می‌گویند را برای این کودکان به‌صورت جدی پیگیری کرده است، گفت: مددکاران مراکز هر ۳ ماه باید وضعیت و شرایط زندگی این کودکان را مورد ارزیابی روانشناختی قرار دهند. از زمان ابلاغ این شیوه‌نامه مدل نظارت بهزیستی در حوزه کودکان امدادبگیر بسیار تفاوت پیدا کرده است. هدف اصلی این طرح، توانمندسازی فرزند و خانواده‌های آنها است. مدل بازدید و نظارت مددکار هدفمند، جهت‌دار و مشخص است. مددکار به محض اینکه از سمت فرزند یا خانواده متوجه وجود مسئله یا مشکلی ‌شود، مداخله می‌کند اما مدل و نوع مداخله او بسیار با گذشته متفاوت است.

وی افزود: در تمام این مداخلات، نظر فرزند و خانواده او اهمیت ویژه‌ای دارد و براساس نظر آنها برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد. فرم‌های مداخله تکمیل گردیده، اقدامات ارزیابی می‌شوند و خدمات مشاوره معمولی، تخصصی یا ارجاع انجام می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در انتها خاطرنشان کرد: علاوه بر پرداخت کمک هزینه ماهیانه امداد و خدمات مددکاری و پشتیبانی از این فرزندان و خانواده‌های آنها، حدود ۲۰میلیارد ریال کمک موردی در سال گذشته دریافت نمودند که این مبلغ شامل کمک هزینه اجاره و رهن منزل، کمک هزینه تهیه جهیزیه، اشتغال، درمان، تهیه لوازم ضروری زندگی و... بوده است. فرزندان و خانواده‌های نیازمند

 

 

 

کد خبر 1251
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 490

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها