1402/02/09 11:18:26
وظیفه بسیار سنگین وخطیری بر دوش روانشناسان است

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، به‌مناسبت ۹ اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت مقام روانشناس و مشاور، مراسمی به‌منظور تقدیر از ۳۵ نفر از روانشناسان و مشاوران فعال در حوزه آسیب‌ها و اورژانس اجتماعی به همت معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی و با همکاری بهزیستی شهرستان مشهد با حضور مدیرکل بهزیستی و جمعی از مسئولین در محل شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر(ع) برگزار شد.


 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه امروز متعلق به جمعیت وسیعی از همکاران ما در سازمان است که فعالیت‌های گسترده و پیچیده‌ای را برعهده دارند، گفت: خداوند در آیه شریفه لقد خلقنا الاِنسان فی‌ کبد، می‌فرمایند که ما انسان را در تعب، سختی و رنج آفریدیم و فرزند آدم همواره متحمل سختی و ناراحتی می‌شود تا از دنیا بیرون رود.
اصلا بن‌مایه وجودی انسان رنج است و در طول زندگی در اقیانوسی از سختی‌ها و مشقات خواهد بود. قطعا در بسیاری از موارد خود فرد به‌تنهایی نمی‌تواند مسیر برون‌رفت از این سختی‌ها و مشقات را پیدا کند و نیاز به افرادی دارد که دستش را بگیرند، راهنمایی، مشاوره‌ و یاری‌اش دهند.

نقش روانشناسان در عصر اضطراب

دکتر مسعود فیروزی افزود: جامعه‌شناسان عصر حاضر را عصر اضطراب نامیدند. علت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، اختلافات خانوادگی و مشکلات فردی ریشه در مفهوم اضطراب دارد و این مسئله در میان جامعه هدف بهزیستی که طیف وسیع و گسترده‌ای را شامل می‌شوند، بسیار پررنگ‌تر است. اضطراب نقش بسزایی در ایجاد یک مشکل که در نهایت تبدیل به مشکلات حاد فردی، خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی می‌شود را دارد و علت بسیاری از مسئله‌هایی است که برای گروه هدف بهزیستی پیش می‌آید و برای رفع و حل آن نیاز به مداخله روانشناس پیدا می‌کنند.

وی افزود: اضطراب به‌معنای دلهره، آشوب یا تشویش یک احساس ناخوشایند و مبهم است که منبع مشخص ندارد. وقوع دوباره موقعیت‌هایی که در گذشته به فرد استرس وارد کرده یا منجر به آسیب او شده است در او ایجاد اضطراب می‌کند. اضطراب و وجود آن یک امر طبیعی است و تمام انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند اما در اضطراب شدید و مزمن مشکل‌ساز و غیرعادی است. از نشانه‌های رفتاری اضطراب، همان عکس العمل فرد نسبت به اضطراب است، رفتارهایی ماننداستعمال دخانیات و مصرف الکل، استفاده از مواد مخدر، استفاده بی‌رویه از قرص‌ها، استفاده بی‌رویه از داروهای آرام‌بخش، اجتناب از شرایط خاص یا فرار کردن، نزاع و درگیری، در کودکان حتی باعث بروز لکنت و مشکلات صوت و گفتار و... می‌شود.

وظیفه بسیار سنگین وخطیری بر دوش روانشناسان است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنابراین وظیفه بسیار سنگین وخطیری بر دوش روانشناسان است. قرار نیست جلسات مشاوره فقط به نصیحت کردن بگذرد یا با داده‌ها و اطلاعاتی که روانشناس سال‌ها قبل در فضای دانشگاه آموزش دیده و فارغ‌التحصیل شده بخواهد مراجعه کننده را هدایت و راهنمایی کند. دانش علوم انسانی بسیار پویا است و در حال تغییر است و روانشناس باید به‌صورت مداوم دانش خود را به روز کند.

وی افزود: از بزرگترین وظایف یک مشاور، وظیفه تصمیم‌گیری و حل مسئله است. در ابتدا روانشناس باید درخصوص به‌کارگیری روش درمان صحیح تصمیم‌گیری کند. قطعا روش درمان هر مراجعه کننده با دیگری متفاوت است. در مرحله دوم باید در تصمیم‌گیری و حل مسئله مراجعه کننده را راهنمایی کند. تصمیم‌گیری یعنی انتخاب یک راه  از بین حداقل دو راه و نکته مهم این است که راه و مسیر صحیح لزوما کوتاه‌ترین راه نیست. بلکه باید تمامی مسیرها هوشمندانه بررسی وارزیابی شوند و راه منطقی انتخاب گردد.

روانشناسان جزء ثابت تمامی فعالیت‌های تخصصی سازمان بهزیستی هستند

در ادامه مراسم، مدیر بهزیستی شهرستان مشهد ضمن تقدیر از زحمات روانشناسان و مشاوران پرتلاش سازمان بهزیستی، گفت: امروزه باتوجه به مسائل و دشواری‌های عصرحاضر و نیز رشد تمدن انسانی نیاز به مشاور و روانشناس، برای کمک به حل این قبیل مشکلات ایجاده شده، در جامعه‌ی انسانی مطرح می‌شود. یکی از اهداف روانشناسی و مشاوره حل هرچه صحیح‌تر و سریع‌تر این مسائل و مشکلات است.

جواد بهنام افزود: روانشناسان جزء ثابت تمامی فعالیت‌های تخصصی سازمان بهزیستی هستند. هرجا تیم، کمیته یا گروه تخصصی شکل می‌گیرد حتما باید روانشناس با تخصص‌های مختلف در آن تیم حضور داشته باشند. این نشان دهنده اهمیتی است که حضور روانشناسان در فعالیت‌های تخصصی بهزیستی مخصوصا حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند که با حساسیت‌های بسیاری همراه است.

فعالیت حدود۷۰ روانشناس در مراکز اورژانس اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی

کارشناس مسئول مداخله و اورژانس اجتماعی استان خراسان رضوی در حاشیه این جشن با بیان اینکه درحال حاضر حدود۷۰ روانشناس در مراکز اورژانس اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی در بهزیستی استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند، گفت:روانشناسان و مشاوران فعال در حوزه آسیب‌ها و اورژانس اجتماعی، مددجویانی که به این حوزه ارجاع داده می‌شوند را ویزیت می‌کنند و تشخیص و نظر آنها در راستای تصمیم‌گیری و ارجاع مددجو به سایر قسمت‌ها جهت ادامه درمان بالینی، روان‌پزشکی و... بسیار تعیین کننده است. روانشناسان یک بازوی بسیار مهم درحوزه کاری آسیب‌های اجتماعی هستند ومددکاران نیز همواره در کنار آنها حضور دارند.

نسیم بوستانی ضمن تاکید بر اینکه کمک برای توانمندسازی و بازگرداندن فرد آسیب‌دیده به محیط خانواده و جامعه وظیفه اصلی روانشناسان فعال در حوزه آسیب و اورژانس اجتماعی است، گفت: این روانشناسان کلیه تست‌های روانشناسی، مصاحبه‌های بالینی، درمان‌های روانشناختی را برای کسانی که افکار خودکشی، رفتارهای پرخطر و... دارند و همینطور آموزش و درمان خانواده‌های این افراد اگر مبتلا به اختلال باشندرا انجام می‌دهند. براساس نظر تیم تخصصی که یکی از اعضای آن روانشناس است، افراد به مراکز مختلف ارجاع داده می‌شوند و ادامه فرآیند درمان و بازتوانی فرد در هر مرکز انجام می‌گیرد.

کد خبر 1288
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 423

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها