1402/02/25 10:2:42
طراحی نرم‌افزار موبایلی بازی مختص کودکان اوتیسم در مشهد

بر اساس پژوهش‌ها اکنون ۷۰۰ هزار کودک اوتیسم در کشور داریم و از هر ۵۹ نوزاد متولد‌شده در کشور، یک نوزاد مبتلا به بیماری اوتیسم است.


به گزارش شهرآرانیوز،شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه‌، در معاونت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷ طرح و برنامه آموزشی در حوزه سلامت معرفی شد. یکی از این طرح‌ها، برنامه موبایلی با محتوای تأثیر برنامه بازی دیجیتالی مبتنی بر تعامل مادر-کودک بر استرس والدگری در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم است که برای اولین‌بار در کشور طراحی شده است.

منیر رمضانی، دانشیار دانشگاه پرستاری مشهد، در معرفی این نرم‌افزار گفت: در طرح پژوهشی دانشگاهی باتوجه‌به نیازی که در جامعه درباره بیماری اوتیسم دیده می‌شد، این برنامه موبایلی در بستر اندروید برای مادرانی که فرزند اوتیسم دارند، تهیه شده است.

به گفته وی، باتوجه‌به اینکه اوتیسم شیوع زیادی دارد و بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کشور حدود ۷۰۰ هزار کودک مبتلا به اوتیسم در کشور داریم که آمار تولدشان در حال افزایش است، بر توجه به این موضوع بیشتر تأکید می‌شود. 

این کودکان در روند تکاملی خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و بار مراقبتی زیادی را برای خانواده دارند. متأسفانه بر اساس آمار از هر ۵۹ تولد کودک متولدشده در کشور، یک کودک مبتلا به اوتیسم داریم. این کودکان از نظر حافظه دیداری، شنیداری، توجه و تمرکز دچار مشکلات هستند که در مجموع استرس زیادی هم به خانواده‌های خود منتقل می‌کنند.

وی افزود: برنامه موبایلی که طراحی شده، خاص کودک اوتیسم و خانواده آن‌هاست که از قالب بازی-طراحی استفاده شده است. این اپلیکیشن در محیط اندروید و در قالب ۱۶ برنامه طراحی شده است و باتوجه‌به هزینه‌های زیادی که در طراحی داشت و بودجه محدود ما، در واقع ۸ بازی طراحی شده است. این بازی‌ها به‌صورت مرحله‌به‌مرحله طراحی شده‌اند.

رمضانی یادآور شد: این طرح بعد از نهایی‌شدن در اختیار بهزیستی و ۷ مرکز آموزشی اوتیسم مشهد قرار گرفته است. خوشبختانه طراحی این نرم‌افزار موبایلی، هم بر کاهش استرس خانواده‌ها تأثیر گذاشته است و هم در تعاملی که با کودک ایجاد می‌کند، بسیار مؤثر بوده است.

به گفته وی، این بیماری در کل دنیا در حال افزایش است و دلیل آن می‌تواند تغییر سبک زندگی یا استفاده بیش از حد از موبایل باشد که محدودیت استفاده هم ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد. اوتیسم در هر سنی قابل تشخیص است، اما به‌عنوان یک «اختلال تکاملی» توصیف می‌شود، زیرا علائم معمولا در دو سال اول زندگی ظاهر می‌شوند. مبتلایان به ASD، علایق محدود و رفتار‌های تکراری دارند و معمولا در ارتباطات و تعاملات اجتماعی به مشکل برمی‌خورند.

والدین و معلمان اولین کسانی هستند که علائم ASD را در کودکان بزرگ‌تر و نوجوانانی که به مدرسه می‌روند، تشخیص می‌دهند. ممکن است اولیای مدرسه به والدین توصیه کنند که ارزیابی تخصصی کودک توسط پزشک انجام شود.

 

کد خبر 1428
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 388

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها