1402/03/01 19:52:22
بیش از ۷۲ هزار تماس موفق با خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی خراسان رضوی

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۷۲ هزار و ۷۶۶ مورد تماس موفق در سال گذشته با خط ۱۴۸۰ انجام گرفته است. دریافت مشاوره در خصوص مدیریت رفتاری فرزندان، مشکلات زناشویی، خیانت و اعتیاد موضوعات عمده‌ای است که در تماس‌های تلفنی با مشاوران خط ۱۴۸۰ در میان گذاشته می‌شود و تماس‌گیرندگان راهنمایی‌های لازم را دریافت می‌نمایند.


غلامحسین دلبری افزود: استقبال بانوان از مشاوره‌های تلفنی ۱۴۸۰ بسیار بیشتر است. تقریبا ۸۰ درصد تماس‌گیرندگان در سال گذشته از بانوان و ۲۰ درصد تماس‌ها از ناحیه مردان بوده است. ۲۱ روانشناس از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ آماده پاسخگویی به تماس‌های برقرار شده با خطوط ۱۴۸۰ می‌باشند. ساعات ۹ الی۱۱ و همینطور ۱۵ الی ۱۸ ساعات شلوغی خطوط ۱۴۸۰ است و گاها در این ساعات تعداد تماس‌ها به‌حدی است که تمامی خطوط مشغول است و ممکن است مخاطبین پشت خط بمانند.

وی با بیان اینکه زمانِ در نظر گرفته شده برای هر تماس ۳۰ دقیقه می‌باشد، گفت: تلفن بعد از ۳۰ دقیقه به‌صورت خودکار قطع می‌شود ولی مخاطب درصورت نیاز می‌تواند مجددا تماس گرفته و مکالمه را ادامه دهد. یک نفر می‌تواند به صورت مکرر تماس بگیرد و از مشاوره تلفنی بهره‌مند شود و در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد. زمانی که فردی تماس می‌گیرد، به‌صورت اتفاقی به یکی از خطوط وصل می‌شود. اگر مشکل مطرح شدهتوسط مخاطب جزءتخصص و حیطه کاری مشاور نباشد به‌سرعت به همکار دیگر ارجاع داده می‌شوند. هر روانشناس یک کٌد دارد و تماس گیرنده درصورت تمایل می‌تواند هربار که با ۱۴۸۰ تماس می‌گیرد، کٌد مشاور خاص را وارد کرده و با همان روانشناس مدنظر خودشان صحبت نماید.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: روانشناسان خط ۱۴۸۰ بسیار متبحر هستند و تحصیلات تمامی آنها کارشناسی ارشد یا دکتری می‌باشد و علاوه بر این، دوره‌های کارورزی خاصی را نیز گذرانده‌اند. در برخی موارد مشکل مطرح شده را نمی‌توان به‌صورت یک‌طرفه حل کرد به‌طور مثال در اختلافات و تعارضات زناشویی هردونفر باید از خدمات مشاوره بهره‌مند شوند؛ در این حالت فرد تماس‌گیرنده به‌منظور دریافت مشاوره حضوری به مراکز دولتی و غیردولتی ارجاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۴۸۰ یک مداخله اولیه است، گفت: هدف در مشاوره تلفنی راهنمایی اولیه است مخصوصا درمورد مسائل ضروری که برای افراد اتفاق می‌افتد و درهمان لحظه نیاز به دریافت مشاوره دارند. خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ و خط اورژانس اجتماعی شماره ۱۲۳ برای ارجاع موارد کودک‌آزاری،  همسرآزاری، خودکشی و آسیب‌های اجتماعی و مواردی که نیازمند مداخله اورژانسی می‌باشد توسط بهزیستی در دسترس مردم قرار گرفته است ولی خط ۱۴۸۰ فقط ارائه مشاوره‌ به‌صورت تلفنی است و مداخله حضوری ندارد.

دلبری افزود: تماس‌گیرندگانی که به دلیل مشکلات خاص از قبیل کم‌رویی، اضطراب اجتماعی، شاغل بودن یا دسترسی نداشتن به مراکز مشاوره حضوری نمی‌توانند از خدمات مشاوره حضوری استفاده کنند، می‌توانند از خدمات مشاوره تلفنی به بهترین شکل بهره‌مند شوند. همچنین مشاوره تلفنی امکان آن را فراهم می‌سازد تا افراد نیازمند در زمان دلخواه و در هر مکانی که به تلفن دسترسی دارند سریع و آسان و به صورت رایگان از کمک‌های مشاورین متخصص و مجرب بهره‌مند شوند.

کد خبر 1483
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 468

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها