1402/03/01 22:49:55
به همت حوزه علمیه و سپاه پاسداران امام رضا(ع) صورت گرفت؛
استقرار تیم سیار دندانپزشکان جهادی در کمپ ماده ۱۶ اکبرآباد مشهد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: به همت حوزه علمیه و سپاه پاسداران امام رضا(ع)، تیم سیار دندانپزشکان جهادی در کمپ ماده ۱۶ اکبرآباد که مسئولیت نگهداری و درمان بانوان معتاد متجاهر را برعهده دارد به مدت ۳ روز مستقر شده‌ و به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کنند.


دکتر مسعود فیروزی افزود: از طریق تفاهم‌نامه‌ای که فیمابین داسرای انقلاب اسلامی با حوزه علمیه منعقد شده، قرار بر این است که از پتانسیل حوزه علمیه در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و درمانی در محل نگهداری بانوان معتاد متجاهر استفاده شود. در اولین گام دندانپزشکان جهادی به همراه تمامی تجهیزات به مدت سه روز در این مرکز مستقر شدند و به‌امید خدا قرار است در آینده به همت حوزه علمیه فعالیت‌های فرهنگی متعدد دیگری در این مراکز صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر در کمپ ماده ۱۶ اکبرآباد ۲۵۰ نفر از بانوان پذیرش شده‌اند، گفت: در طی این سه روز تمامی بانوانی که در این کمپ حضور دارند، توسط دندانپزشکان ویزیت شده و خدمات ترمیم و کشیدن دندان برای آنها به‌صورت رایگان انجام گرفته است. باتوجه به ارتباط با دندانپزشکان تجربی برای ساخت دندان مصنوعی نیز برای این مددجویان اقدام خواهد شد و پیگیری درمانبرای برخی از مددجویاندر بیرون از مرکز همچنان ادامه می‌یابد.

دادیار ناظر بر مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد نیزبا اشاره به اینکه ارزش ریالی خدمات دندانپزشکی ارائه شده به مددجویان در طی این سه روز  ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است، گفت:درمان اعتیاد یک امر چند بعدی است و شامل درمان جسم و بدن بیمار،  روانکاویودریافت خدماتاجتماعیمی‌شود. کمپ اکبرآباد و حیات جاودان در شهر مشهد مخصوص بانوان معتاد متجاهر است و مجموعا ۶۰۰ نفر ظرفیت دارد. اقدامات نگهداری، درمان و بازتوانی بانوان معتاد متجاهر در این کمپ‌ها انجام می‌شود. ترخیص این مددجویان نیز باتوجه به نظر کادر درمان پس از حصول اطمینان از بهبودی و بازتوانی مددجویان انجام می‌گیرد.

محمدمهدی هنربخش افزود: مصرف مواد مخدر تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت دهان و دندان می‌گذارد درنتیجه مددجویان با مشکلات بسیاری ازقبیل پوسیدگی دندان و ... مواجه می‌باشند. بنابراین در راستای ارائه خدمات دندانپزشکی به این افراد، تیم سیار دندانپزشکی در این مرکز مستقر شده است. قرار است طی روزهای آتی مددجویان از خدمات درمانی دیگری نظیر چشم‌پزشکی و... بهره‌مند شوند. خوشبختانه باوجود روحیه جهادی در افراد تحصیلکرده و پزشکان، حمایت این عزیزان در پیشبرد اهداف و امدادرسانی به مددجویان کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل موسسه زندگی دوباره با اشاره به اینکهبانوان در این مرکز  حدالاقل بین ۳ تا ۶ ماه اقامت دارند و ترخیص مددجویان به دستور مقام قضایی انجام می‌گیرد، گفت:خدماتی که به معتادین این مرکز داده می‌شود شامل بخش درمانی، مشاوره، روانشناسی و مددکاری است و درراستای درمان و بازپروری این افراد اقدام می‌شود. مددجو به‌محض ورود به مرکز در بخش درمانی، خدمات را دریافت می‌کند و از هفته دوم واحد مددکاری وارد عمل می‌شود و نسبت به ارائه خدمات روانشناختی و شناسایی خانواده‌های این افراد اقدام می‌گردد. اگر معلوم شود که عضو دیگری از خانواده مبتلا به اعتیاد است، از طریق مکاتبه با  مقام قضایی این افراد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

مجتبی نوذری افزود: مددجو از زمان ورود طی یکسال زیرنظر موسسه خواهد بود و امدادرسانی و نظارت‌ها پس از ترخیص همچنان ادامه می‌یابد. اعطای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های این افراد، ارائه خدماتی نظیر تامین هزینه‌های تحصیلی و لوازم تحریر برای فرزندانِ آنها، پیگیری از طریق بهزیستی در راستای ایجاد اشتغال و... از جمله اقدامات حمایتی دیگری است که از مددجویان به‌عمل می‌آید.

دکتر محمود داودی، جراح دندانپزشک و یکی از پزشکان جهادی داوطلب که به‌صورت رایگان در این سه روز کار درمانی انجام می‌دهد، درخصوص هدف خود از حضور در این کمپ گفت: به‌نظرم دستگیری از نیازمندان برکات خیلی بزرگی در زندگی انسان دارد، همه‌چیز مربوط به مادیات نمی‌شود و قرار نیست فقط به فکر درآمدزایی باشیم. متاسفانه تعرفه مواد مصرفی دندانپزشکی خیلی زیاد شده و طبیعتا خدمات دندانپزشکی درحال‌حاضر خیلی گران شده است. همین موضوع مسئولیت بیشتری را متوجه بنده به‌عنوان شخصی که در این حوزه می‌توانمکمک‌رسان باشم، می‌کند.

کد خبر 1487
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 748

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها