مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص این جلسه، گفت: بهزیستی خراسان رضوی آمادگی هر نوع همکاری با آموزش و پرورش جهت گسترش فرهنگ مناسبسازی و همینطور پذیرش افراد دارای معلولیت در جامعه و... را دارد. در این جلسه مقرر گردید که کلیپهایی به صورت انیمیشن و فیلم کوتاه با موضوعات مرتبط با افراد دارای معلولیت در اختیار آموزش و پرورش جهت انتشار در بستر شبکه شاد قرار بگیرد. بهرهمندی از آموزشهای کارشناسان بهزیستی در کلاسهای ضمن خدمت معلمان بهمنظور آشنایی آنها با نحوه ارتباط صحیح و آموزش به دانشآموزان دارای معلولیت، اجرای برنامههای اجتماع محور برای کلیه دانشآموزان و... برخی از مصوباتی بود که در این جلسه درنظر گرفته شد.
مسعود فیروزی افزود: موضوع دسترسپذیری و مناسبسازی ده درصد امتیازها را در جشنواره شهید رجایی به خود اختصاص میدهد و این نشان از اهمیت موضوع مناسبسازی و دسترسپذیری دارد. در قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که ده فصل دارد، بلافاصله بعد از فصل اول که تعاریف، مفاهیم، کلیات و...را بیان میکند، در فصل دوم به موضوع مناسب سازی به عنوان اولین و مهمترین موضوع در احقاق حقوق افراد دارای معلولیت در جامعه پرداخته میشود. تا زمانی که امکان حضور افراد دارای معلولیت را در جامعه مهیا نکنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که توانمندیها، اعتماد به نفس، سطح تحصیلات و مشارکت آنها افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: بهدلیل عدم مناسبسازی مدارس، برخی ازدانشآموزان دارای معلولیت خصوصا در شهرستانهای محروم ترک تحصیل مینمایند و از ادامه تحصیل محروم میشوند.فرهنگ مناسبسازی باید در میان عموم مردم جامعه گسترش یابد. باید به عنوان یک ضرورت به مناسب سازی معابر، اماکن عمومی، ادارات و سازمانها نگاه شود. نباید فراموش کرد که معلولیت اتفاق دور از ذهنی نیست و سلامتی مطلق نیست. گاه اتفاق و حادثهای منجر به ایجاد ناتوانی و... در فرد میشود و باید شرایط زندگی توام با رفاه که امکان حضور در جامعه و اجتماع را داشته باشند برای این افراد به عنوان یک شهروند فراهم شود.