1403/02/25 12:45:12
در رسانه| گوش شنوا برای حرف های اورژانسی

درباره «سامانه ١۴۸۰» بهزیستی که پارسال با پاسخگویی به ١۰۲ هزار تماس مردمی، خدمات مشاوره ای ارائه داده است.


هنوز از وقتی که زیر یک سقف رفته اند، یک سال نمی گذرد. ماجرا از یک پیامک ساده شروع می شود؛ جایی که حسین بعد از دوازده ساعت کار روزانه به منزل می رسد و با گلایه های زهرا مواجه می شود؛ گلایه هایی که در ساعات پایانی روز، دختر جوان بیست وچند ساله را به کوهی از باروت مبدل می کند. اگرچه همسرش درباره پاسخ ندادن به پیامکش توضیحات کاملی به او می دهد، زن انگار چشم ها و گوش هایش بسته است و این چنین جرقه دعوا زده می شود و انتهای یک ساعت مشاجره به اینجا می رسد که مرد زنش را از منزل بیرون می کند. زن مستأصل و نگران در خیابان آواره می شود و نه روی برگشتن دارد و نه راهی برای رفتن، اما هنوز تعداد قدم هایش به 1480 نمی رسد که با 1480 مسیر زندگی اش عوض می شود. ساعت 11:30 شب تلفن سفیدرنگ به صدا در می آید. به گفته مشاور شیفت شب سامانه 1480، عمده تماس هایی که در این ساعت شب با مرکز برقرار می شود، به اختلافات زناشویی مرتبط می شود. مشاور پشت خط آماده است. صدای گریه های زهرا از پشت تلفن به او این اخطار را می دهد که در ابتدا فقط باید شنونده خوبی باشد.آرام باش! آرام باش! نفس عمیق بکش و نفس... نفس... . زهرا در آن سوی خط آرام می شود و نفس عمیق می کشد و ماجرا را روایت می کند. بعد از 10 دقیقه صحبت، حالا نوبت به مشاور پشت خط می رسد که به عنوان آخرین راه انتخابی زهرا، مسیر درست اقدام عملی را برایش ترسیم کند؛ مسیری که به اذعان خود مشاور پشت خط، در این نوع شرایط مانند راه رفتن روی لبه تیغ است. به گفته وی، نوع گفتار و لحن کلام مشاور در این شرایط بحرانی، بسیار حساس و تأثیرگذار است. مشاور خط 1480 درست می گوید. حرف هایش برای زهرا مصداق پیدا می کند. طول مدت مکالمه شاید به 25 دقیقه نمی رسد که زهرا آرام می شود و حالا می تواند عقلانی تصمیم بگیرد. زهرا با یک معذرت خواهی ساده به خانه اش برمی گردد تا دوباره زندگی دو نفره را این بار با آرامش بیشتر ادامه دهد. به گفته مشاور خانواده سامانه 1480، زهرا و همسرش تا چندین ماه بعد از این مشاوره می توانند همچنان تحت مشاوره های رایگان سامانه 1480 قرار بگیرند و زندگی مشترکشان را با انجام مشاوره رایگان سامانه بهزیستی بیمه کنند.

مشاوره رایگان 16 ساعته
شماره 1480 یک سامانه تلفنی چهاررقمی ناآشناست که شاید در دل خود هزاران هزار آشنا را جای داده است؛ انسان های به ظاهر غریبه ای که اگر چه با هم نسبت دوستی، فامیلی و خانوادگی ندارند، تکرار و تعداد مشکلاتشان یک وجه مشترک میانشان ایجاد کرده است؛ از کودک نه ساله ای که از مشکلات مادر و پدرش می گوید گرفته تا پیرمرد 67ساله ای که در دهه های سالمندی زندگی خود هنوز نمی داند با همسر خود چگونه وارد گفت وگو شود. در این میان خیلی از مادر و پدرها هم برای آشنایی با چگونگی حل مشکلات دوره نوجوانی و جوانی فرزندان خود «صدای مشاوره رایگان بهزیستی» را انتخاب می کنند؛ سامانه مشاوره تلفنی رایگان که شاید برخی از ما حتی نامش را هم نشنیده باشیم اما در شانزده ساعت از شبانه روز خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

102 هزار تماس با 1480
همه این گفته ها در حالی است که به گفته مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، بسیاری از اقدامات درمانی و روانی برای افراد حتی تا بعد از اتمام مشاوره شان با سامانه 1480 ادامه دارد و افراد بدون برنامه به حال خود رها نمی شوند. مسعود فیروزی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر 102 هزار تماس موفق با خط 1480 برقرار شد، ادامه می دهد: علاوه بر این، 68 هزار نفر هم برای دریافت مشاوره حضوری به مراکز مشاوره غیردولتی معرفی شدند. وی اظهار می کند: اکنون حدود شانزده متخصص با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در خط 1480 از ساعت 8 صبح تا ساعت24 آماده پاسخگویی به تماس های شهروندان در این سامانه هستند.

مشاوره در 6 زمینه
«با سلام، شما با صدای مشاور خراسان رضوی تماس گرفته اید. ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب است. مشاوره ها در شش زمینه خانواده، اعتیاد، ازدواج، تربیتی، تحصیلی و بالینی انجام می شود. در صورتی که کد مشاور مورد نظر خود را دارید، عدد یک را وارد کنید. در صورت ارائه پیشنهاد و انتقاد عدد دو را وارد کنید. تماس شما تا سه دقیقه زمان انتظار به مشاور انتخابی متصل خواهد شد.» این جملات نخستین عباراتی است که بعد از تماس تلفنی با سامانه 1480 به صورت تلفن گویا، برای راهنمایی فرد پشت خط پخش می شود. سه دقیقه زمان انتظار سپری می شود و به اپراتور کد 5215 متصل می شوم. از اپراتور می پرسم چگونه می توانم با مشاور نوجوان ارتباط بگیرم که فرد مشاور پشت خط کد 5210 را معرفی می کند. او با بیان اینکه اصول ما در مشاوره تلفنی این است که هیچ وقت مشاوره با واسطه انجام نمی دهیم، ادامه می دهد: اگر نوجوان شما به مشاوره نیاز دارد، باید خودش تماس بگیرد و پشت خط باشد. او اظهار می کند: سامانه پاسخگویی ما از ساعت8 صبح تا ساعت 12 شب است؛ اما متأسفانه بسیاری از مردم در ساعت های پایانی کار با خطوط مشاوره تماس می گیرند و این کار باعث می شود که گاهی زمان زیادتری را پشت خط منتظر بمانند.


پاسخ روزانه به 15 تماس مردمی
او می افزاید: در روز بین 10 تا 15 تماس شهروندی را پاسخ می دهیم. اینکه شهروندی بعد از دریافت مشاوره مجدد کد ما را می گیرد و دوباره با ما مرتبط می شود، نشان می دهد که مشاوره ما تأثیرگذار بوده و فرد دوباره به این موضوع احساس نیاز کرده است. این مشاور تأکید می کند: سامانه حتی در ایام تعطیل، نوروز، تحویل سال و... نیز فعال است.  
او با بیان اینکه مشاوران این مرکز به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوان، ازدواج، مشکلات سالمندان و... مشاوره می دهند، بیان می کند: ما حتی مواردی داشته ایم که شهروندان برای موضوعاتی نظیر چگونگی مواجهه با خواستگار و چگونگی آماده کردن فرزندان برای ازدواج هم مشاوره می گیرند. مشاور کد 5215 اظهار می کند: به مراجعان توصیه می کنم کد مشاور مورد نظر و برنامه کاری وی را یادداشت کنند تا بتوانند همواره با مشاوره قبلی خود تماس بگیرند. مواردی داشته ایم که فردی چندین سال با ما ارتباط داشته است و این نشان می دهد که موضوع مشاوره میان مردم جا افتاده  است.

اضطراب و افسردگی، بیشترین مسائل روان شناختی
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی هم به عنوان متولی اصلی نظارت بر فعالیت این سامانه می گوید: اضطراب و افسردگی بیشترین مسائل روان شناختی مطرح شده در تماس های تلفنی با این سامانه است؛ اما غیر از این موارد، موضوعاتی از قبیل مشاوره خانواده و فرزندپروری نیز در رده های بعدی تماس های مردمی قرار می گیرند. هادی قیصری می افزاید: سامانه صدای مشاور با شماره چهاررقمی۱۴۸۰ در سه زمینه کلی راهنمایی، ارجاع و مشاوره در زمینه های خانواده، پیش از ازدواج، اختلافات زناشویی، روابط والد و فرزند، اعتیاد، مشاوره های تحصیلی و... فعالیت دارد. وی با بیان اینکه انسان سالم، محور توسعه پایدار است، می گوید: گاهی به دلیل دسترسی نداشتن یک فرد به خدمات مشاوره، یک مسئله به مشکل و درنهایت به بحران تبدیل می شود. ارائه مشاوره صحیح بر نگاه فرد به زندگی بسیار تأثیرگذار خواهد بود و نقش بسزایی در ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی ایفا می کند. اکنون 191 مرکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی خراسان رضوی به صورت حضوری خدمات مشاوره ای و روان شناختی ارائه می کنند و در سال گذشته 68 هزار نفر از خدمات مشاوره روان شناختی حضوری در بخش غیردولتی برخوردار شده اند. وی اظهار می کند: خط ملی اعتیاد با شماره 09628 نیز یکی از خطوطی است که از سال 1388 به ارائه خدمات مشاوره در راستای پیشگیری، درمان و بازتوانی اعتیاد می پردازد. بیست مشاور متبحر با حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط از ساعت 8صبح تا ساعت21 پاسخگوی تماس های برقرار شده هستند و به ارائه مشاوره تخصصی در این زمینه می پردازند.

مشاوره حتی برای شما
در زندگی امروز باتوجه به فشارها و اضطراب های متفاوتی که وجود دارد، همه مردم نیازمند خدمات مشاوره هستند و ازآنجاکه دسترسی به مراکز مشاوره حضوری ممکن است برای بعضی از افراد چالش هایی به همراه داشته باشد، خط تلفنی صدای مشاور از طرف سازمان بهزیستی، برای ارائه مشاوره رایگان فعال است. این سامانه تلفنی سازمان بهزیستی همه روزه از ساعت 8 تا ۲۴ به صورت رایگان ارائه خدمت می کند و شما هم می توانید از مشاوره های کارشناسان این سامانه بهره ببرید.

کد خبر 3927
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 1092