1403/02/21 13:11:30
"چهاردیواری، اختیاری" دیگر معنایی ندارد

رییس خانه مطبوعات خراسان رضوی مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه شرق کشور در همایش آموزشی ویژه کارشناسان روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: امروز چهار دیواری اختیاری دیگر معنایی ندارد. یک نوجوان می‌تواند در گوشه‌ای از اتاقش با بهره‌گیری از موبایل خود با تمام آنچه در جهان رخ می‌دهد و دنیای اطراف خود ارتباط بگیرد. امروز، زیست مجازی جزئی از واقعیت زندگی ما شده است.


مجتبی محمودی افزود: در زیست مجازی یک فرد به واسطه فضای مجازی و شبکه­‌های اجتماعی از فضای واقعی و ارتباط رودرو جدا می­شود و به یک ارتباط و کنش مجازی با واسطه‌ گری موبایل یا هر وسیله سخت افزاری و نرم افزاری ارتباطی وارد می­ شود و تمام رفتارهای ارتباطی اعم از ارتباطات کلامی و غیرکلامی در این فضا صورت می­ گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب امروز منفعل نیست. مخاطب امروز به یک کاربر تبدیل شده است. مخاطب امروز بعد از دریافت اخبار و پیام، محتوا تولید می‌کند و با محتوای رسانه‌های دیگر هم ارتباط می‌گیرد و بدین طریق رابطه‌ای دوسویه ایجاد می‌کند. او دیگر منفعل نیست بلکه نقد و نظر خود را هم بیان می‌کند و حتی موجب پربارتر شدن تولیدات رسانه‌ای می‌شود. مخاطب امروز شبکه‌وند است و شهروند نیست. به شدت انتخابگر است و در شبکه‌های مختلف جستجو می‌کند و در نهایت انتخاب می‌کند.

وی افزود: خاصیت شبکه اجتماعی این است که بر پایه تعامل و گفت‌وگو است اما رسانه اجتماعی یک طرفه است. روابط عمومی باید بتواند با مخاطب وارد روابط دو طرفه شود. یک روابط عمومی پویا با استفاده از ظرفیت‌های موجود  یک فضای تعاملی ایجاد می‌کند.

رییس خانه مطبوعات خراسان رضوی با بیان اینکه بشر در رابطه با تکنولوژی سه مرحله را پشت سرگذاشته است، گفت: در مرحله اول انسان و فرهنگ مسلط بر تکنولوژی بود. در دوره بعدی که به دوره تکنو کراسی معروف است رقابت تکنولوژی با زندگی انسان مطرح شد. تکنوکراسی نظامی است که در آن حاکمیت علوم، فنون و ماشین بر انسان پذیرفته شده است و صاحب فنون بر بکار گیرنده فن تسلط دارد. دوره بعدی، دوره تکنوپولی است. تکنوپولی به معنای سلطه تکنولوژی بر فرهنگ و تسلیم فرهنگ در مقابل تکنولوژی  است. برخی از نظریه پردازان جهان امروز را عصر خردورزی می‌دانند و در مقابل برخی آن را دوره زوال عقل می‌نامند. امروز فرهنگ در جدال با تکنولوژی است.

وی افزود: همانطور که گفته شد تکنوپولی یعنی تلسط تکنولوژی بر فرهنگ و امروز تکنولوژی توانسته خیلی از رفتارهای ما را تغییر و تحت تاثیر قرار دهد. ما متکی به رسانه شده‌ایم، اعتیاد به اینترنت و موبایل موضوع جدی است و باید یک رژیم مصرف درست در استفاده از تکنولوژی داشته باشیم. شبکه های اجتماعی اتفاقا اجتماعی نیستند و باعث انزوا، افسردگی و دوری از اجتماعات شده‌اند. در روزگاری زندگی می‌کنیم که فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی غرور و اعتماد به نفسی در افراد ایجاد کرده و نسلی از شبه خردمندان را به وجود آورده که در تمام زمینه‌ها اظهار نظر می‌کنند و خود را دانای کل می‌پنداریم، بی آن که تخصص داشته باشند.

محمودی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای روابط عمومی برندسازی است. برند «متولد » نمی‌شود بلکه «ساخته » می‌شود. بخش وسیعی از تصور ذهنی عموم مردم نسبت به یک سازمان توسط روابط عمومی ساخته می‌شود. روابط عمومی، هویت یک سازمان را در قالب‌های مختلف روایت می‌کند.  روابط عمومی باید با خلق پیام‌های جذاب و روزآمد، متفاوت بودن، باور پذیر بودن و ارسال پیام‌های غیرمستقیم و...هویت سازمان را تعریف کند و یک برند خلق کند.

وی افزود: ما به سمت جهانی شدن درحال حرکتیم و با مدل‌های سنتی و سبک‌های قدیمی نمی‌توان اطلاع رسانی کرد. درحال حاضر با سونامی اطلاعات مواجهیم. امروزه ما گریزی از رویارویی با رسانه‌ها و پیام‌های رسانه‌ای نداریم و همه چیز با حداقل زمان در دسترس قرار می‌گیرد. عصر حاضر را عصر انفجار اطلاعات می‌نامند و گسترش و نفوذ اطلاعات ناصحیح مانند سونامی قدرت تخریبگر و ویرانگر بالایی دارد. در تعریف فرهنگ گفته می‌شود که فرهنگ مثل هوایی است که تنفس می‌کنیم . هوای امروز مملو از امواج نامرئی، ویرانگر یا سازنده است. "رسانه، قدرت است". هر یک واژه مانند تیری است که به سوی مخاطب پرتاب می‌شود. کلمات مهم هستند و بار حسی و عاطفی دارند و فقط جهت رساندن پیام نیستند. مخاطب امروز به دنبال پیام‌های کوتاه با پوشش هنری، کوتاه و جذاب است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه شرق کشور با بیان اینکه امروز رسانه‌ها به سمت سافت نیوز حرکت کرده‌اند، گفت: سافت نیوز(نرم‌خبر) ماهیتی گزارش‌گونه دارد و عمدتاً برای پوشش موضوعات مورد علاقهٔ انسانی در حوزهٔ عمومی به کار می‌رود. تمرکز نرم‌خبر، بیشتر بر روی سرگرمی یا آموزش است و می‌تواند زبانی غیررسمی داشته باشد. امروز گفته می‌شود که برندگان جنگ‌های آینده آنهایی نیستند که بمب‌ها و تکنولوژی جنگی قوی‌تری دارند بلکه آنهایی هستند که بهترین روایت‌ها را دارند. ما در کشوری زندگی می‌کنیم و فرهنگی را در اختیار داریم که مملوء از قصه، داستان و روایت است. در ادبیات ایرانی کم نداریم از داستان‌های فاخر و در فرهنگ دینی، قرآن را داریم که احسن القصص است زیرا روایت‌ها و داستان‌های بیشماری دارد. امروزه مخاطب رسانه، قلب‌ها هستند و باید بتوان بر قلب‌ها با بهره‌گیری از روایت و قصه تاثیر گذاشت.

 

 

 

کد خبر 3878
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 92

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها