1403/06/24 7:38:50
در رسانه| طرح «مدیریت مورد» برای ۶۰ درصد معتادان خراسان‌رضوی اثربخش است

مشهد-ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اجرای طرح «مدیریت مورد» برای ۶۰ درصد معتادان پاک‌شده از مواد مخدر زیر پوشش این نهاد در استان موفقیت‌آمیز و موثر واقع شده است.


دکتر مسعود فیروزی  افزود: یک‌هزار و ۲۰۰ معتاد در استان خراسان رضوی زیر پوشش طرح مدیریت مورد قرار گرفتند که ۷۰۰ نفر آنان باز پیوند با خانواده داشتند و به آغوش خانواده برگشتند.

وی بیان کرد: از مجموع معتادان زیر پوشش ۶۰۰ نفر به سر کار رفته اند و کسب درآمد برای خانواده و خودشان دارند.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه نیازهای این قشر از جامعه متفاوت از سایر افراد است،گفت: در قالب این طرح گروه هایی متشکل از روانشناسان، مددکاران و افراد متخصص روند بازگشت معتاد پاک شده به خانواده و دوری از مواد مخدر را تسهیل می کنند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای جهانی ۸۵ درصد افراد بعد از سپری شدن دوران ترک مصرف دوباره عود مصرف مواد مخدر را دارند، بنابراین در قالب طرح مدیریت مورد، این میزان تا حد امکان با حمایت های همه جانبه از معتاد کاهش یافته است.

فیروزی اظهار کرد: معتادان پاک شده به طور معمول افرادی طرد شده و بیگانه از توانمندی‌های خود هستند که برای بهبودی کامل آنها بهره گیری از اقدامات مددکاری اجتماعی و حضور جدی در فضای زندگی مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: در قالب این طرح در کنار هر معتاد با توجه به وضعیت روانی، خانوادگی و درمانی فرد مددکاران و روانشناسان حضور دارند و اقدامات حمایتی برای بازگشت فرد به خانواده و پذیرش در جامعه را رقم می‌زنند.

«مدیریت مورد» روشی است که دارای فرآیندی سازمان یافته است و برای تغییر و خودکفایی مددجویان با هدف توانمندسازی به کار گرفته می شود، مدیریت موردی یک روش مشارکت محور است و با سایر روش های قبل که برنامه محور هستند، تفاوت دارد.

این روش با مشارکت طلبی از مددجو آغاز می گردد و با تکیه بر منابع و امکانات موجود زمینه های رسیدن مددجو به اهدافش را فراهم می کند. با استفاده از این روش مددجو توانمند می شود تا کنترل زندگی خود را بدست گیرد و در حل مسئله، تصمیم گیری و تعیین اهداف خود توانمند شود. در این روش تأکید مددکار در برنامه ریزی برای مددجو بر نقاط قوت مددجو، توانایی ها و امکانات موجود است.

میزان شیوع اعتیاد در استان خراسان رضوی بیش از ۲.۷ درصد است.

 

کد خبر 4826
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 38

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها