1403/06/26 10:2:39
الو ١۲۳ اورژانس اجتماعی ؟؟؟ /تربت حیدریه

مأموریت‌هایشان سخت است و نفس گیر. دل به خطر می زنند اما نه برای خاموش کردن آتش، یا برای نجات جان بیمار. وقتی دست به کار می شوند که تلفن های خط سه شماره ای ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی به صدا در می آید.


خبری از یک اتفاق تلخ می شنوند؛ "الو.. اینجا جان  یک کودک در خطر است."، "یک جوان  رفته روی پل می خواهد خودکشی کند، تو رو خدا خودتان را برسونید" ، " من جایی برای ماندن ندارم، کمکم می کنید؟" ،" به دادم برسید، در خانه امنیت جانی ندارم." در کمترین زمان، گروهی سه نفره آماده اعزام می شود تا  شاید بتوانند با حمایت هایشان مسیر زندگی آنها که روزگار بر وفق مرادشان نبوده را تغییر دهند.

مهدی ایل بیگی ، مسئول اورژانس 123 اجتماعی و روانشناس بهزیستی تربت حیدریه میگوید: مراکز اورژانس اجتماعی با هدف ارائه خدمات فوری و اضطراری در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله خشونت خانگی، کودک‌ آزاری، خودکشی و سایر آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند. این مراکز زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند و از طریق شماره ۱۲۳ در دسترس عموم قرار دارند.

ایل بیگی افزود: تماس تلفنی  به شماره 123 آسان ترین راه دستیابی شهروندان عزیز به خدمات شبانه روزی اورژانس اجتماعی است. این مرکز در شهرستان مستقر میباشد و فعالیت دارد، اما دسترسی به آنها در مناطق دورافتاده و روستایی همچنان محدود است و پاسخگوی کامل نیازها نیست.

همچنین وی تصریح کرد:  مراکز اورژانس اجتماعی خدمات مشاوره روانی، مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی، حمایت از زنان و کودکان در معرض خشونت و بحران‌های فوری را ارائه می‌دهند. تیم‌های این مراکز شامل مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان و مشاوران است که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند.

همکاران شلاغل در اورژانس اجتماعی 123 شهرستان  تربت حیدریه  با تمام قوا و بدون منت به ارائه خدمات شبانه روزی می پردازند،  آنان اظهارمیدارند،  اما حقیقت را هم باید درنظرگرفت ومعتقد هستند  که ظرفیت موجود  در شهرستان  پاسخگوی حجم بالای مراجعان نیست و نیاز به افزایش تعدادنیروی انسانی متخصص  و بهبود امکانات احساس می‌شود.

مهدی ایل بیگی عنوان نمود:  به‌طور کلی، هرچند اورژانس اجتماعی توانسته است نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کند، اما ظرفیت‌ها و امکانات موجود همچنان نیاز به تقویت و توسعه دارد تا بتواند به‌صورت مؤثرتر به بحران‌های اجتماعی پاسخ دهد.

وی اشاره ایی  به مقایسه اورژانس 115 با 123 اورژانس بهزیستی هم زد، وگفت: از بفرما زدن برای نیروهای اورژانس ۱۱۵ تا ضرب و شتم مددکاران اورژانس ۱۲۳،

 ایل بیگی عنوان نمود : اگر گزارش دهنده کودک آزاری یا همسر آزاری، فردی خارج از خانواده، به طور مثال از همسایه ها باشد، خانواده فرد آزار دیده  ممکن است مانع از ورود تیم اورژانس اجتماعی به داخل خانه شود. در این صورت مداخله مددکاران  گروه سیار به بحران های خانوادگی چطور صورت می گیرد؟

 این تفاوتی است که کار اورژانس اجتماعی را نسبت به اورژانس های دیگر مثل ۱۱۵ یا ۱۲۵ متفاوت تر، سخت تر و حساس تر می کند. وقتی فردی  با اورژانس پزشکی۱۱۵ تماس می گیرد ممکن است یکی از اعضای خانواده جلوی در بایستد برای راهنمایی نیروهای اورژانس و پیدا کردن نشانی مورد نظر. اما در موارد خشونت خانگی، بعضا خانواده ها  از ورود نیروهای اورژانس اجتماعی به داخل خانه ممانعت می کنند، منکر وجود مشکل می شوند و حتی مواردی بوده که مددکاران  و روانشناسان  گروه اعزام شده مورد ضرب و شتم هم قرار گرفتندو...

درپایان مصاحبه مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی تربت حیدریه ، گزارش عملکرد 6 ماهه  دوم سال گذشته  و  6 ماهه اول سال جاری درزمینه فعالیت ها و وظایف محوله کاری اورژانس اجتماعی شهرستان ارائه داد.

 

 

کد خبر 4833
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 38

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها