1403/07/22 9:58:20
همزمان با هفته ملی کودک عنوان شد:
آغوش گرم خانواده‌های خراسان رضوی برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه طرح واگذاری کودکان نیازمند به درمان به خانواده‌های متقاضی جهت فرزندخواندگی از جمله برنامه‌هایی است که برای اولین‌بار در کشور از استان خراسان رضوی آغاز گردید، گفت: در استان خراسان رضوی شاهد بیشترین آمار واگذاری کودکان نیازمند به درمان به خانواده‌ها هستیم به‌طوریکه از استان‌های دیگر این کودکان جهت واگذاری به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی به مشهد انتقال می‌یابند. در سال گذشته ۵۳ کودک نیازمند به درمان جهت واگذاری به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی از استان‌های اصفهان،قم، کرمان،گلستان، کرمانشاه، تهران به مشهد انتقال یافتند.


حمیده محدث افزود: ایده طرح خانواده میزبان نیز از جمله برنامه‌هایی بود که برای اولین‌بار در کشور از اسفندماه سال ۱۴۰۰در خراسان رضوی آغاز گردید و در پی اجرای موفق این طرح از شهریور ماه سال گذشته دستورالعملی کشوری برای آن تدوین و برای اجرا ابلاغ گردید. در طرح میزبان، خانواده متقاضی برای مدتی موقت سرپرستی کودک را عهده‌دار می‌شوند. فرآیند میزبان کار مهمی است و استقبال بیشتر مردم را می‌طلبد. خانواده‌ها باید در جریان باشند که خانواده میزبان، خانواده فرزندخوانده نیست.

وی درخصوص تفاوت فرزندخواندگی دائم با طرح میزبان، گفت: در طرح میزبان فرزندی به خانواده واگذار می‌شود که در حال حاضر امکان فرزندخواندگی برای کودک وجود ندارد. به‌‌عبارتی امکان سلب حضانت از والدین زیستی کودک وجود ندارد و در عین‌حال به دلایل مختلفی در شرایط فعلی صلاحیت یا شرایط نگهداری از فرزند خود را نیز ندارند و امکان تحویل کودک به آنها وجود ندارد. در نتیجه به‌جای نگهداری موقت این کودکان در مراکز تا زمان بهبود شرایط خانوادگی و بازپیوند آنها با خانواده زیستی، کودکان به خانواده‌های میزبان دارای صلاحیت واگذار می‌شوند تا در محیط خانواده رشد کنند، کارکردهای خانواده را بیاموزند و از آغوش خانواده محروم نمانند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه خانواده میزبان سفارش ائمه درخصوص توجه به کودکان را احیا می‌کند، گفت: زمان مشخصی برای حضور کودک در خانواده میزبان نمی‌توان تعئین کرد. مدت زمان حضور کودک در خانواده میزبان بستگی به شرایط خانواده زیستی او دارد و هرزمان مقام قضایی صلاحیت خانواده را تایید کند، کودک پیش خانواده زیستی خود بازمی‌گردد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: درحال حاضر 220 خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی قرار دارند.  

کد خبر 5040
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 30

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها