1403/07/22 12:31:3
کارمندیاری، برنامه‌ای در راستای حفظ سلامت روان در محیط کار

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در راستای تحقق سلامت روان کارکنان در محیط‌های اداری اقدام به اجرای طرح کارمندیاری که به اختصار "کیان" نامیده می‌شود، نموده است .


محسن مروی افزود: "اولویت امروز، سلامت روان در محیط کار " به‌عنوان شعار خاص هفته سلامت روان اعلام شده است. در محيط کار پویا و رقابتی امروزي، سلامت کارکنان یک عامل حياتی موثر بر موفقيت سازمانی محسوب می‌شود. با توجه به اهميت پرورش فرهنگ کاري سالم و حمایتی، اجراي یک برنامه جامع پيشگيري از مصرف مواد در کنار سایر مباحث سلامت روان کارکنان در محيط کار پيشنهاد می‌شود . این عقیده که مصرف‌کننده‌ها اکثرا آدم‌های بیکاری هستند، باوری اشتباه است زیرا نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که بیش از نیمی از معتادین، شاغل هستند.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی با مفهوم تاب‌آوری درمحیط کار وراه‌کارهای  افزایش آن، مدیریت استرس وفرسودگی شغلی در محیط کار، مدیریت هیجان در محیط کار با تاکید بر مدیریت خشم، معرفی مهارت‌های زندگی موثر در پیشگیری از اعتیاد، آشنایی با انواع مواد اعتیادآورو الگوهای کلی درمان اعتیاد و... برخی از سرفصل‌هایی است که در راستای ارتقاء سلامت روان افراد در محیط‌های کاری در برنامه کارمندیاری آموزش داده می‌شود.

 سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با هدف پیشگیری از مصرف مواد اقدام به اجرای طرح کارمندیاری پیشگیری از اعتیاد درنهادهای اداری نموده است . این برنامه با بهره‌گیری از اساتید مجرب درحوزه دانش اعتیاد می‌کوشد که این دانش را درمحیط های کاراداری و سازمانی به کارکنان ارائه دهد . در این برنامه، مباحث آموزشی مطروحه طی دو مرحله به مخاطبین در تمامی رده‌های شغلی در محیط‌های کارسازمانی و اداری ارائه می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌هاي مهمی که نهادهاي کاري در سرتاسر جهان با آن مواجه هستند، شيوع مصرف مواد و تأثير بالقوه آن بر تک تک کارکنان و بهره وری کلی سازمان است. مطالعات نشان داده است که شرایط کاري به طور قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان از طریق استرس شغلی  تأثير می‌گذارد و به عنوان یک تجربه عاطفی منفی در محل کار منجر به بروز اعتياد، علائم اضطراب و افسردگی می‌شود. مسائل مربوط به مصرف مواد نه تنها سلامت و ایمنی کارکنان را به خطر می اندازد، بلکه می‌ تواند منجر به کاهش عملکرد، افزایش غيبت، تاخير و تعجيل و افزایش حوادث در محل کار شود.

مروی افزود: کلیه دستگاه‌های اداری استان می‌توانند درصورت تمایل به اجرای برنامه کارمندیاری که به صورت رایگان نیز اجرا می‌گردد،  یک نفر از کارکنان محیط کاری خود را  به عنوان  رابط، جهت  ارتباط با بهزیستی شهرستان معرفی نمایند .

کد خبر 5043
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 33

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها