1403/08/01 7:20:40
بیست و دوم اکتبر مصادف با یکم آبان‌ماه؛ روز جهانی توجه به لکنت زبان

بیست و دوم اکتبر به عنوان روز جهانی توجه به لکنت زبان نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، افزایش آگاهی عمومی نسبت به ناروانی گفتار است. میلیون ها نفر در سراسر دنیا از این اختلال گفتاری رنج می‌برند.


معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به روز جهانی توجه به لکنت زبان، گفت: با توجه به نیاز افراد لکنتی به خدمات گفتار درمانی، تفاهم نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و بیمه سلامت برقرار شده که 70درصد از هزینه خدمات توسط بیمه و فقط 30 درصد توسط خانواده پرداخت می‌گردد . پرداخت کمک هزینه خدمات توانپزشکی تا سقف 50 جلسه به این افراد، از دیگر خدمات بهزیستی می‌باشد .

حمیدرضا علیزاده رضایی با بیان اینکه سن، شرایط و ویژگی‌های بلوغ در تغییر شکل یا تشدید لکنت زبان مؤثر است، گفت: لکنت عبارت است از صحبت کردن با مکث متناوب، تکرار و کشیده ادا کردن صداها. لکنت زبان عمدتاً و به‌طور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. معمولاً از سنین ۲ تا ۴ سالگی شروع می‌شود. لکنت زبان از مهم‌ترین و متداولترین اختلالات تکلمی است. در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه ‌است به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه لکنت زبان از دوران کودکی شروع می‌شود باید جهت درمان سریعتر از کمک آسیب شناسان گفتار و زبان کمک گرفته شود تا با ارائه برنامه درمانی لازم این بیماری درمان گردد . مهمترین امر در خصوص درمان، پذیرش لکنت است که خود تاثیر و کارآیی زیادی در روند بهبود دارد .

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص نحوه برخورد و برقرار ی ارتباط با افراد دچار لکنت زبان، گفت: مساعدت و کمکی که خانواده و جامعه به این افراد می‌کنند شامل موارد مختلفی است. توجه داشته باشیم که نباید فرد دچار لکنت را تحت فشار قرار دهید و بگذارید همان گونه که دوست دارد صحبت کند. از آنها زیاد سوال نپرسید. از آنها نخواهید در موقعیت‌هایی که تمایل ندارند، صحبت کنند. صحبت آنها را قطع نکنید و با آرامش به آنها گوش دهید.

کد خبر 5116
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 14

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها