1403/08/01 8:53:18
اول تا هفتم آبان‌ماه؛ هفته ملی غربالگری بینایی
فعالیت ۴۳۸پایگاه غربالگری بینایی در خراسان رضوی

به گفته بهزیستی انجام هرساله غربالگری‌های بینایی، موارد ابتلا به تنبلی چشم را کمتر کرده است


تشخیص به‌موقع اختلالات چشمی به‌ویژه در سنین کودکی، از بسیاری اختلالات چشمی مانند تنبلی چشم جلوگیری می‌کند که اگر این اختلال هرچه دیرتر تشخیص داده شود، درمان دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود. به گفته کارشناسان، توجه خانواده‌ها به غربالگری در سال‌های اخیر موجب شده است که اختلالات انکساری چشم و تنبلی چشم کاهش پیدا کند. کارشناس‌مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه یکم تا هفتم آبان‌ماه در سراسر کشور هفته غربالگری بینایی است، بیان کرد: به طور معمول غربالگری بینایی در طول سال برای کودکان سنین سه تا شش سال انجام می‌شود.
 دکتر نرگس عابد ژیان در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شهرآرا، بیان کرد: در حال حاضر در خراسان رضوی 438پایگاه داریم که 120پایگاه غربالگری مربوط به مشهد است و در هفته پیش‌روی، یک پایگاه غربالگری بینایی هم در تایباد افتتاح می‌شود.
 او اظهار کرد: پایگاه‌های غربالگری در سطح شهرستان‌های استان زیرنظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند که در این پایگاه‌ها با استفاده از تابلو و دستگاه بینایی‌سنجی غربالگری انجام 
می‌شود.
 کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی افزود: آدرس پایگاه‌ها که در همه مناطق شهری دایر است از سوی سازمان بهزیستی هر شهرستان اعلام می‌شود، اما به طور معمول در پایگاه‌های بهداشتی، مراکز بهداشت و درمان، مراکز مثبت زندگی وابسته به بهزیستی و مهدهای کودک هر منطقه این پایگاه‌ها برپا
 هستند.
 عابد با اشاره به اینکه سن طلایی برای درمان تنبلی چشم زیر پنج سال است، بیان کرد: اگر تشخیص زودهنگام و در سنین سه تا شش سال انجام شود از بروز کم‌بینایی یا نابینایی در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند. غربالگری بینایی با هدف پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی انجام می‌شود.
 او عیوب انکساری و تنبلی چشم را به‌عنوان بیشترین اختلالات چشمی در کودکان بیان کرد و افزود: باتوجه‌به غربالگری هر ساله از سوی بهزیستی و آگاهی خانواده‌ها، خوشبختانه موارد مبتلا به تنبلی چشم کمتر شده است و در سنین بالاتر کمتر شاهد این عارضه هستیم.
 کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: غربالگری در حاشیه شهر و مناطق روستایی رایگان انجام می‌شود اما در سایر شهرستان‌های استان هزینه دریافتی از خانواده‌ها متفاوت است که بین عدد 35 و 40هزار تومان متغیر است.

کد خبر 5122
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 15

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها