محمد رضا كاظمزاده افزود: خانواده بهزیستی متشکل از جامعه هدف وکارکنان این سازمان، جمعیت قابل ملاحظهای را تشکیل میدهند. باید بتوانیم گروه جامعه هدف و کارمندان را راضی نگه داریم . اگر به کارمندان، فعالیتها و کارکردهای آنان، افزایش رفاهیات و حقوق و... توجهی نشود، نارضایتی و بالتبع آن آسیبهای بیشتری اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: باتوجه به تهدیدات اقتصادی باید به پدافند مردم محور توجه ویژهای داشته باشیم. آسیبشناسی کنیم و بتوانیم رضایت مردم را در محورهای مختلف ایجاد کنیم. باید باور فرهنگی در میان مردم وجود داشته باشد تا بتوانیم برنامههای عملیاتی و شیوهنامههایی که تنظیم میکنیم را اجرایی و پیادهسازی کنیم.
مدیر پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین متغیرهای فرهنگی مرتبط با پدافند غیر عامل باورها و ارزشهای نهادینه شده در ساختمان ذهنی افراد است. در بحث پدافند غیرعامل و به ویژه در شرایط بروز بحران ها، کیفیت رفتار و کنش افراد جامعه یکی از مهمترین مؤلفه ها در مدیریت بحران است. رفتارهایی که بیشتر آنها بر اساس عادت واره هایی است که در ساختمان ذهنی افراد نهادینه شده است.
کاظم زاده افزود: بهزیستی خراسان رضوی از بهترین استانها در پیادهسازی عملیاتی برنامههای پدافند غیرعامل است. یکی از استانهایی که از حدود هفت سال پیش سطح بندی مراکز از منظر پدافند غیرعامل را به صورت کامل انجام داد، خراسان رضوی بود. در پدافند غیرعامل مراکز به چهار قسمت حساس، حیاتی، مهم، قابل حفاظت و غیرقابل حفاظت تقسیمبندی میشوند که خوشبختانه مراکز تابعه بهزیستی در قسمت عادی طبقهبندی میشوند.