1403/07/16 8:17:22
برنامه‌ریزی برای سالمندی پویا ضروری است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم جشنی که به‌مناسبت هفته سالمند با حضور جمعی از سالمندان، مدیران و مسئولین فنی مراکز ارائه دهنده خدمات به سالمندان برگزار گردید، گفت: درحال حاضر افزایش سالمندان در جامعه نیازمند استراتژی‌ها و تدابیر مناسبی است که در پرتو آن سالمندان از کیفیت زندگی بالایی برخوردار باشند.


مسعود فیروزی افزود: پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند " البركات مع الكبائر" يعني بركت با سالمندان شما قرين است. منظور از برکت همان مفهوم توسعه است. اين بدان معني است كه توسعه با بزرگان، شيوخ و افراد مو سپيد اتفاق مي‌افتد. اتفاقا كشورهايي كه نرخ سالمندي‌ آنها از نرم جهاني بالاتر است، توسعه يافته‌تر هستند.

وی ادامه داد: همچنین در قرآن کریم در آیه 23 سوره اسراء بلافاصله پس از دعوت به توحید که بزرگترین شعار هستی است از انسان خواسته که به پدر و مادر خود نیکی کند و در آیات بعدی جزئیات بیشتری در مورد چگونگی نیکی به والدین سالمند را مطرح می‌نماید. یا در جای دیگری می‌فرماید که بابت دِینی که پدر و مادران در بزرگ کردن شما دارند، خداوند آنها را مورد رحمت خود قرار می‌دهد. من به نیابت ازخانواده بزرگ بهزیستی از شما بابت همه زحماتی که در رشد و شکوفایی این نسل غیور متحمل شدید، تشکر میکنم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: شعار هفته سالمندی با عنوان سالمندی فعال، فردایی برای همه نامگذاری گردیده است. سالمندی فعال به‌معنای به حداکثر رساندن سطح سلامت، مشارکت و امنیت افراد سالمند به منظور تقویت زندگی آنها است.امیدواریم نوع نگاه و سیاستگذاری‌ها نیز مانند این شعار تغییر نماید. سیاست‌های سالمندی فعال باید برای همه افراد و گروه‌های جمعیتی به کار گرفته شود. این برنامه عملی بر سه پایه اصلی سلامت، مشارکت و امنیت استوار است. یکی از مولفه‌های مهم بهره‌مندی و افزایش سرمایه اجتماعی سالمندان خصوصا بعد فرهنگی آن می‌باشد که منجر به بهبود روابط، کیفیت زندگی و سالمندی فعال می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: گذر زمان را نمی‌توان متوقف کرد. جهان در حال گذر است و مدام بر عدد ثبت شده در شناسنامه انسان افزوده می‌شود و نتایج آن بر سطح انرژی و توان افراد مشهور خواهد بود .  موضوعی این است که آیا اساسا سالمندی یک نوع تهدید است؟ شاید با نگاه به کشورهایی که درحال حاضر نرخ سالمندی آنها بالاست بتوان برای این سوال پاسخی یافت. نرخ سالمندی در ژاپن از همه کشورها بالاتر و میانگین سالمندی در اتحادیه اروپا نیز بالا است. در کشور خودمان نرخ جوانی جمعیت در استان سیستان و بلوچستان  از همه استان‌ها بالاتر است و سالمند ترین استان نیز گیلان است.

فیروزی افزود: موضوعی که در دنیا مدنظر قرار می‌گیرد، سالمندی پویا است. آماده ساختن جمعیت برای دوران سالخوردگی باید به عنوان سیاست اجتماعی-اقتصادی در نظر گرفته شود. باید در راستای تحقق یک سالمندی پویا و سالم برای افراد جامعه برنامه‌ریزی کرد و تلاش کنیم که افراد با صحت و سلامت پا به سالمندی بگذارند، نه با سبدی از بیماری‌ها.  

 

 

 

 

 

کد خبر 4991
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 63

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها