1403/03/01 13:32:28
کارگاه آموزشی بهداشت ایمنی محیط کار و حفاظت افراد شاغل ویژه زنان سرپرست خانوار

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان بردسکن ، کارگاه آموزشی بهداشتی ایمنی محیط کار ویژه زنان سرپرست خانوار تحت نظارت بهزیستی در محل سالن اجتماعات شهید سردار سلیمانی اداره بهزیستی بردسکن برگزار گردید .


در ابتدا مصطفی محمدپور رییس اداره بهزیستی بردسکن ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا (ع) و روز دختر اظهار داشت هدف از برگزاری این کارگاه ارتقای دانش بانوان سرپرست خانوار شاغل در حوزه ایمنی محیط کار و در نتیجه افزایش سلامت این عزیزان و پیشگیری از خطرات احتمالی می باشد.

سپس عارفی کارشناس ارشد رشته شیمی  اصول ایمنی و بهداشتی و اهداف آن را تشریح کرد.

عارفی افزود :ایمنی به معنای در امان بودن از خطر و میزان دوری از خطر می باشد و در خصوص شناسایی خطر و روش های کاهش اثرات آلودگی صوتی ، برق گرفتگی و همچنین استفاده از وسایل حفاظتی توضیحاتی ارائه داد .

وی عنوان داشت: حادثه یک اتفاق غیر منتظره در محیط کار است که اگر اتفاق بیفتد جریان عادی کار از بین می رود . حادثه ، سانحه ، تصادف یا برخورد یک رویداد خارجی مشخص ، قابل شناسایی که در یک زمان و مکان ویژه رخ می دهد .

وی افزود سالانه 270 میلیون حادثه ناشی از کار در جهان رخ می دهد و هر سال بیش از 2 میلیون نفردر اثر حوادث و بیماری های ناشی از کار جان خود را از دست می دهند و سپس اشاره به هرم حوادث نمود که عبارت است حوادث شدید که منجر به فوت و نقص عضو  میشود حوادث کوچک منجر به غیبت یک روز از محل کار ،حوادث جزیی که با کمک های اولیه در محل کارگاه رفع می شود و شبه حادثه که رویدادی است که در واقع به خیر گذشته است . در کنار حوادث بیماری های ناشی از کار بیماری های شغلی هم داریم یعنی یک سری بیماری هایی است که در محیط کار افراد به آن مبتلا می شوند مثل یک دود و دم و بوی بد  در کارگاه است که به مرور زمان انسان تنفس می کند و دچار بیماری آسم و تنفس ریه می شود .کاهش بینایی در اثر شغل که یکی از بیماری های ناشی از کار است یعنی اگر به مرور زمان چشم در محیط کار آسیب ببیند قابل پیشگیری هست ولی قابل درمان نیست .در مورد شنوایی هم همینطور یعنی اگر در محیط کار کنار دستگاهی باشید که سرو صدای بیش از حد استاندارد داشته باشد خودبخود آن مژک هایی که داخل گوش هست ضعیف می شوند و اصطلاحا پیر و فرسوده می شوند ویعنی کری شغلی ایجاد می شود که به مروز زمان بین 5 الی 10 سال اثر خودش را می گذارد .

ما در هر محیط کاری که هستیم اولین کاری که می کنیم باید خطرهای محیط کار را شناسایی کنیم یعنی اصطلاحا ارزیابی ریسک

ریسک حاصلضرب شدت حادثه در احتمال وقوع آن می باشد .

در پایان وی به راههای پیشگیری از بیماری های اسکلتی و عضلانی در محیط کار از جمله طراحی ارتفاع میزکار در سطح آرنج ، حذف بار اضافی ، استراحت کافی ،حرکت اعضای بدن در هنگام کارو رعایت حداکثر 3 ثانیه برای کارهای ایستا ایجاد تکیه گاهی مناسب برای مچ و بازو در هنگام کار ،تنظیم ناحیه دست و بازو پرداخت.

گفتنی است دی این کارگاه 30 نفر از زنان سرپرست خانوار شرکت داشتند.

 

کد خبر 3986
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 128

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها