1403/07/24 13:33:39
۲۲۵ دانشجو دارای معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی| رویکرد بهزیستی توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد نابینا و کم‌بیناست

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: توانمندسازی و تلفیق اجتماعی افراد دارای آسیب بینایی از مهم‌ترین اهداف سازمان بهزیستی است. بسیاری از خط مشی‌های سازمان در تامین منابع اعتباری، تدوین طرح‌ها و برنامه‌های توانبخشی براساس آن ترسیم گردیده است. درحال حاضر ۲۲۵ دانشجوی نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی قرار دارند و از کمک هزینه دانشجویی و سایر حمایت‌ها بهره‌مند می‌شوند.


حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: طرح توانمندسازی نابینایان و کم‌بینایان با رویکردی متفاوت به مسائل افراد مبتلا به آسیب بینایی تلاش می‌کند تا نیازهای واقعی آنان در زمینه‌های آموزشی، اشتغال، مسائل روانشناختی و مناسبات اجتماعی را مدنظر قرار دهد. این طرح از طریق تعامل و  همکاری با انجمن‌های غیردولتی در امور نابینایان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار از عمده‌ترین روش‌های توانمندسازی است، گفت:  در یکسال گذشته١۷۸ نفر از افراد دارای آسیب بینایی از وام اشتغال معادل ۲١۲ میلیارد ریال برخوردار شده‌اند. این افراد در بخش‌های مختلفی نظیر صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول به کار می‌باشند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: بهزیستی با بهره‌گیری از تیم‌های تخصصی در قالب کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی نسبت به شناسایی نوع و شدت آسیب‌های بینایی و تشکیل پرونده پزشکی برای افراد دچار اختلالات بینایی اقدام می‌نماید تا در چرخه دریافت خدمات توانبخشی قرار گیرند. مداخله به‌هنگام در توانمندسازی فرد نابینا و دریافت خدمات توانبخشی بلافاصله پس از تشخیص آسیب بینایی، ارائه خدمات روانشناختی به افراد دارای آسیب بینایی، هنر درمانی، موسیقی درمانی، ارائه وسایل توانبخشی، آموزش مهارت‌های روزمره زندگی و... تنها بخشی از حمایت‌های بهزیستی از این عزیزان می‌باشد.

وی افزود: با عنایت به ضرورت پیشگیری از انواع معلولیت‌ها، بخشی از تلاش‌های سازمان به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه اختصاص یافته است. پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری وزارت بهداشت و اجرای برنامه‌های آگاهسازی در راستای پیشگیری از انواع معلولیت‌ها در سراسر کشور در قالب فیلم، جزوه و کارگاه‌های آموزشی به ویژه توسعه برنامه‌های مشاوره ژنتیک از جمله این برنامه‌ها می‌باشد.

علیزاده رضایی درخصوص برخی از حمایت‌های بهزیستی از افراد دچار آسیب بینایی، گفت: مناسب‌سازی و دسترس پذیری محل زندگی و امکانات مورد نیاز نابینایان، پرداخت کمک هزینه مناسب سازی جهت رفع موانع، ایمن سازی و بهینه سازی محیط به لحاظ برخورداری از نشانه های لمسی شنیداری ، ارائه وسائل مرتبط با فعالیت های روزمره زندگی، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه معیشتی، مستمری، حق پرستاری، پرداخت هزینه های تحصیلی ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه خصوصا به افراد مقیم روستاها و حاشیه شهرها و... تنها بخش کوچکی از خدماتی است که بهزیستی به افراد دچار آسیب بینایی ارائه می‌کند.

کد خبر 5068
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 37

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها