1403/07/14 8:44:34
ضرورت دسترسی عادلانه سالمندان به محیطهای مناسب‌سازی شده

دسترسی عادلانه سالمندان به محیطهای مناسب‌سازی شده از اولویت های برنامه های ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی فضاهای شهری و اداری شهرستان نیشابور می باشد.


رییس اداره بهزیستی نیشابور در آخرین روز از هفته گرامیداشت سالمندان در خصوص  اهمیت عنوان روز شمار این روز با موضوع دسترسی عادلانه سالمندان به محیط های مناسب سازی شده گفت : سالمندی  یکی از پدیده‌های جهانی است که تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر جوامع مختلف دارد. سالمندان با تغییرات جسمانی، روانی و اجتماعی قابل توجهی مواجه هستند. این تغییرات شامل کاهش قدرت جسمانی، مشکلات حرکتی، کاهش توانایی‌های حسی و حتی تغییرات در روحیه و احساسات می باشد.

در این راستا، لزوم اصلاح و بهبود محیط زندگی آنان به‌وضوح مشهود است. به عنوان مثال، یک سالمند ممکن است برای انجام فعالیت‌های روزمره خود نیاز به تجهیزاتی داشته باشد که با محدودیت‌های جسمانی‌ او تطابق بیشتری دارند و زندگی را برایش آسان تر می نمایند.

 دکتر علی صدر افزود : سالمندان بخشی از شهروندان آسیب پذیر هر شهری به شمار می‌آیند و در صورتی که فضاهای شهری برای سالمندان مناسب سازی گردد، پیامد آن، سایر اقشار جامعه نیز در رفاه بیشتری خواهند بود. بعلاوه در حال حاضر درصد بالای جمعیت جوان در شهرها بیانگر درصد بالای سالخوردگان در آینده‌ای نزدیک است و این امر لزوم توجه ویژه به نیازهای سالمندان در فضاهای شهری را دوچندان می‌سازد.

 کارشناس مناسب سازی اداره بهزیستی  نیشابور، مناسب سازی منزل و فضای عمومی را از اولویت های برنامه های دسترس پذیری سازمان بهزیستی عنوان کرد که همسو با نیازهای سایر افراد توان یاب در شهرستان در قالب ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب فضاهای شهری و اداری شهرستان در حال پیگیری می باشد .

 ایروانی اصلاح و تغییرات لازم در ورودی ها از جمله نصب سطح شیبدار استاندارد و یا استفاده از بالابر و پله پیما جهت حذف اختلاف ارتفاع ، مناسب سازی راه پله ها با نصب دستگیره کمکی ، نورپردازی مناسب ، استفاده از کفپوشها و استاندارد سازی پله ها و مناسب سازی سرویس بهداشتی و حمام و آشپزخانه ، معابر و فضاهای شهری و ساختمانهای عمومی . سیستم حمل و نقل و کلیه فضاهایی که سالمندان در تردد و جابجایی نیازمند ایمن سازی می باشند را مطابق با ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی مقررات شهرسازی و معماری مصداق مناسب‌سازی منزل  و محیط شهری دانست که توجه به این امر در اجرای بسیاری از زیر ساخت های شهری از تحمیل هزینه های اضافی در مناسب‌سازی آنها در آینده جلوگیری خواهد کرد .

 

کد خبر 4977
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 54

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها