1403/06/11 9:6:23
اجرای طرح مداخلات مددکاری ویژه زنان سرپرست خانوار

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از اجرای طرح مداخلات مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده‌های تحت پوشش ویژه ١۰۵ نفر از بانوان مطلقه در معرض آسیب در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، قوچان، تربت حیدریه و سبزوار خبر داد.


مسعود فیروزی گفت: ارائه مداخلات تخصصی، مناسب و به هنگام از قبیل خدمات مشاوره‌ای، پرداخت سرمایه کار، ودیعه مسکن، لوازم ضروری، آماده سازی شغلی و... در جهت تسهیل و تسریع روند توانمندسازی به بانوان مطلقه ارائه می‌گردد. این برنامه از طریق انعقاد تفاهم نامه با مراکز غیردولتی اجرا می‌گردد.

وی افزود: خانواده به عنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعی نیازمند یک سیستم مراقبتی کارآمد است تا بتواند در هنگامه تغییرات اجتناب ناپذیر جامعه درحال گذارمان به تاب آوری مناسب و توسعه مطلوب دست یابد. در سال های اخیر با افزایش آمار روزافزون طلاق این مسئله به یک روند و معضل اجتماعی تبدیل شده و متاسفانه روز به روز افزایش می‌یابد.  برنامه مراقبت از خانواده در طلاق رویکردی چندبُعدی و کل نگر است که با اتخاذ روش مدیریت مورد  درصدد افزایش سلامت روان، کاهش پیامدهای روحی روانی طلاق و نیز سایر عوارض وابسته به آن و توانمندسازی بانوان طلاق گرفته تحت پوشش بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان گرد: طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی است که باعث کاهش سلامت روان در فرد می‌گردد. لذا مداخلات روان‌درمانی در فرد به‌خصوص زنان مطلقه به‌عنوان گروه آسیب‌پذیر جامعه می‌تواند مفید واقع شود. اثرات طلاق بر روی زنان نتایج پایدارتری دارد و زنان مطلقه در مقایسه با مردان مطلقه شرایط حادتر اجتماعی را در زمان طلاق تجربه می‌کنند. آنها با احساس طرد شدن،سردی و سرزنش بیشتر از سوی اطرافیان روبه رو هستند و پیامدهای طلاق از نظر اقتصادی، اجتماعی  و روانی عاطفی در بین زنان مطلقه نامطلوب تر از مردان است.

وی افزود: موضوع مداخله بهزیستی در امر طلاق بر اساس کمک به خانواده، جامعه و ایجاد آرامش در محیط خانواده در ابعاد و شیوه‌های گوناگونی اجرا می‌گردد. این طرح سال ۱۳۸۷ برای اولین بار با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت دادگستری به عنوان مداخله در خانواده به منظورکاهش طلاق تصویب و اجرا شد. موضوع طلاق را نمی توان به صورت جزیره ای بررسی کرد و به طور حتم بسیاری از سیاست های خورد و کلان در مسئله طلاق تاثیرگذار است. به این معنی که سلسله ای از عوامل اجتماعی ساختار طلاق در جامعه را شکل می دهند و به آن دامن میزنند. از این رو لازم است تا در کنار خدمت مشاوره که بهزیستی در راستای بهبود این آسیب اجتماعی به متقاضیان طلاق ارایه می دهد، سایر دستگاه‌ها نیز به مسئولیت خویش در این حوزه عمل نمایند.

 

 

 

کد خبر 4779
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 80

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها