1403/07/16 12:52:18
کودک کار وخیابان پس از ترخیص از مراکز شبانه‌روزی بدون حمایت رها نمی‌شوند| تنها ۵ درصد از کودکان کار وخیابان بیش از یکبار در مراکز پذیرش شدند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه سومین خانه حمایتی آموزشی روزانه ویژه کودکان کار و خیابان، گفت: خوشبختانه از مجموع کودکان کار و خیابان که در مراکز بهزیستی پذیرش شده و بعد از طی نمودن پروسه توانمندسازی، پرونده آنها مختومه گردیده است، فقط حدود ۵ درصد از این کودکان دوباره به چرخه کار در خیابان بازگشته‌اند و بیشتر از یک‌بار سابقه پذیرش در مراکز بهزیستی را داشته‌اند. این اتفاق بیانگر عملکرد مثبت مراکز روزانه حمایتی آموزشی در توانمندسازی کودکان کار وخیابان و خانواده‌های آنها است.


مسعود فیروزی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای سال جاری 190 کودک کار و خیابان در مراکز بهزیستی پذیرش شده‌اند، گفت:  در سال گذشته 7 میلیارد و 206 میلیون تومان بابت فعالیت‌های حوزه کودکان کار و خیابان جهت کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک هزینه اشتغال، تامین لوازم ضروری منزل، کمک هزینه معیشتی و...هزینه گردیده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه هدف بهزیستی حضور کودکان در محیط خانواده و بازپیوند کودک با خانواده است لذا درصورت مهیا بودن شرایط، کودک از مراکز شبانه‌روزی ترخیص گردیده و نزد خانواده اصلی خود به زندگی ادامه می‌دهد. در این حالت پرونده کودک به مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده انتقال یافته و از حمایت‌های این مرکز در راستای توانمندسازی خود و خانواده‌اش برخوردار می‌شود. درصورت عدم صلاحیت والدین با در نظر گرفتن مصلحت کودک، نزد یکی از اقوام و نزدیکان که به تشخیص دادگاه دارای صلاحیت باشند، زندگی می‌کند و از کمک هزینه امداد ماهیانه بهزیستی و سایر حمایت‌ها برخوردار می‌شود. اگر هیچکدام از این شرایط مهیا نباشد، کودک در مراکز شبه‌خانواده جهت اقامت طولانی مدت ساماندهی و پذیرش می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص برخی از اقدامات مراکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده، گفت: پیگیری وضعیت تحصیلی کودکان کار و خیابان نظیر ثبت‌نام مدرسه، تامین اقلام تحصیلی مورد نیاز، برگزاری کلاس‌های تقویتی، پیگیری موضوع ترک اعتیاد والدین یا اعضای خانواده کودک، تامین بخشی از نیازهای معیشتی و درمانی خانواده، ارائه خدمات دندانپزشکی، غربالگری سلامت کودک و اعضای خانواده و تامین بخشی از هزینه‌های پزشکی مورد نیاز، پیگیری جهت دریافت مستمری ماهیانه از طرف نهادهای حمایتی، حرفه‌آموزی برای کودکان بالای 15 سال و والدین یا اعضای خانواده آنها، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ورزشی در رشته‌های مختلف، برگزاری برنامه‌های تفریحی در اعیاد ملی، مذهبی و مناسبت‌های مختلف و تدارک اردوهای مختلف جهت افزایش روحیه شادی و نشاط در کودکان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای خانواده‌ها از قبیل دوره‌های فرزندپروری،مهارت زندگی، آشنایی با حقوق کودک و...تنها بخشی از اقدامات و حمایت‌هایی است که توسط مراکز روزانه حمایتی در شش ماهه ابتدای سال جاری از کودکان کار و خانواده‌های آنها به عمل آمده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد کودکان کار و خیابان ساماندهی شده دارای والدین بوده و با پدر ومادر زیستی خود زندگی می‌کنند. 15 درصد این کودکان تک والدی بوده و فقط 5 درصد آنها بدون سرپرست می‌باشند.

فیروزی ادامه داد: برنه براون نویسنده کتاب "موهبت کامل نبودن" و "زندگی شجاعانه" به چند نکته محوری اشاره می‌کند که در تحلیل وضعیت کودکان کار و خیابان می‌توان از آن بهره گرفت.  نکته اول اینکه الگوها را نمیتوان نادیده انگاشت، الگویی که بارها تکرار می‌شود دیگر یک حقیقت است . از کنار الگوها نمی‌توان بی تفاوت گذشت. الگوهای تکراری دیگر یک موضوع موهوم و خیال نیست بلکه یک حقیقت است و حقیقتی نیز که تکرار شد قطعا تصادفی نیست. باید با این بینش به موضوعات حوزه آسیب‌ها نگریسته شود. در بسیاری از آسیب‌ها یک الگو تکرار شونده واقعی را همواره می‌بینیم. این الگوها حاکی از آن است که باید از طریق یک کار سیستماتیک واقعی در کف میدان مشکل را حل نمائیم تا تبدیل به آسیب‌های بیشتری نگردد.

وی خاطرنشان کرد: باید حواسمان باشد که کودک کار همیشه کودک باقی نمی‌ماند. اتفاقاتی که برای آن کودک می‌افتد تبدیل به خشم‌های فرو خورده می‌شود و درونی می‌گردد. تجربه زیسته سخت و دشوار کودک کار ممکن است در بزرگسالی عیان شود و تبدیل به رفتار مجرمانه و آسیب‌های بیشتری گردد.

 

 

 

 

کد خبر 4998
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 75

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها