1403/07/24 8:0:38
اهمیت الگوهای تربیتی در شکوفایی اجتماعی کودکان مراکز شبه‌خانواده

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در جلسه قدردانی از کارکنان برتر مراکز شبه‌خانواده در دوره‌های آموزشی، گفت: در هر حوزه‌ای که آموزش بیشتر شود ، مشکلات ما نیز قطعا کمتر خواهد شد. باید به چهار عنصر در به‌کارگیری الگوهای تربیتی برای کودکان مراکز شبه‌خانواده توجه کرد. مشارکت اجتماعی. پذیرش اجتماعی، پیوستگی و یکپارچگی اجتماعی و در نهایت شکوفایی اجتماعی، چهار عنصر در ارتباط با هم هستند و روی هم تاثیر می‌گذارند و در نهایت یک مجموعه یکپارچه را ایجاد می‌کنند. اگر به این چهار عنصر در تربیت کودکان‌مان توجه نداشته باشیم، کودک خود را مجزا از اجتماع می‌داند، به‌سمت انزوا سوق می‌یابد و احساس می‌کند که از دیگران متفاوت است و هیچ پیوست و انسجامی در اجتماع ندارد. گاهی کودکان بهزیستی چنین نگرشی دارند. اگر به این چهار عنصر توجه شود، کودک جامعه‌پذیر یا ضداجتماع نخواهد بود، تلفیق و شکوفایی اجتماعی برای کودک رقم خواهد خورد.


مسعود فیروزی درخصوص یکی از مشکلات و دشواری‌های کار در مراکز شبه‌خانواده، گفت: فرزندانی که به مراکز ما می‌آیند همگی در زندگی خانوادگی خود با مشکلات بزرگی مواجه بوده‌اند. خانواده، بزرگترین و اصلی‌ترین نقش تربیتی در جوامع را ایفا می‌کند، به نحوی که والدین به‌عنوان ارکان بنیادی این نهاد، رشد اجتماعی و عاطفی فرزندان را میسر می‌سازند. آن چیزی که نقش خانواده را پررنگ ‌تر می‌نماید آثار سوء رشدی، تربیتی، رفتاری، اجتماعی و شخصیتی بر فرزندان می‌باشد.

وی افزود: زمانیکه فرد از همان دوران کودکی با چالش‌های متفاوت در محیط خانواده روبه‌رو شود، تاثیرات عمیق و مخربی بر روح و روان او باقی خواهد ماند. بسیاری از مشکلات اجتماعی ریشه در گسست فرد از خانواده دارد. این کودکان در ارتباط با خود ، با خواسته‌ها و نیازهای خود دچار مشکل هستند و باید در اتخاذ شیوه‌های تربیتی بسیار محتاطانه رفتار کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شبه خانواده الگویی است که در آن کادری حرفه‌ای، امکان مراقبت از کودکان و نوجوانان را در یک محیط مشابه و مبتنی بر پایه‌های خانواده، فراهم می‌کنند. این مدل یکی از بهترین مدل‌هایی است که یک نهاد مراقبتی می‌تواند پیش بگیرد و در آن تا حد امکان یک محیط کودکانه و نزدیک به پایه و اساس خانواده را برای اعضا، به وجود بیاورد. مراکز فقط محلی برای نگهداری کودکان نیست بلکه باید بتوانیم جای خالی خانواده را برای کودک پر نماییم و این مسئولیت دشواری است.

وی افزود: نوع و جنس مشکلات کودکان در مراکز با یکدیگر فرق می‌کند و در نتیجه روش برخورد و شیوه‌های تربیتی هر کودک با کودک دیگر در مراکز باید متفاوت باشد. نمی‌توان یک نسخه عمومی برای همه آنها نوشت و به صورت یکسان با همه آنها رفتار کرد و یک الگوی تربیتی را برای همه فرزندان به‍‌کار برد و این یکی از دشواری‌های کار در مراکز است. باید یک رویکرد حرفه‌ای و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان انتخاب شود و بسته به تعداد فرزندان و نیازهای جزئی و عمده‌ای که با آن مواجه هستند، برنامه‌ریزی‌های متفاوتی وجود داشته باشد.

 

کد خبر 5058
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 40

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها