1403/07/15 8:35:36
زیارت آسان یکی از مطالبه‌های جامعه هدف بهزیستی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: به‌دنبال تدوین طرح جهت ارائه به آستان قدس رضوی در راستای فراهم نمودن شرایط زیارت آسان برای افراد کم‌توان و ناتوان می‌باشیم. باتوجه به نوع نگاه خاص و دغدغه‌مندی تولیت محترم آستان قدس رضوی نسبت به جامعه هدف بهزیستی و همراهی و حمایت‌های همیشگی ایشان، قطعا در آینده شاهد وقوع اتفاقات بسیار مثبتی برای تسهیل حضورِ این افراد در حرم مطهر رضوی خواهیم بود.


مسعود فیروزی افزود: از میان زائران و مسافران حرم امام هشتم (ع) معمولا عده‌ای سالخورده، ناتوان و دارای معلولیت هستند که با شرایط خاص جسمی و بدنی خود تمام مشکلات را به جان خریده و برای بوسیدن ضریح امام رضا(ع) به سوی مشهد می‌آیند. آنچه در این میان بیش از هر مسئله‌ای مهم به نظر می‌رسد نحوه پذیرائی پایتخت معنوی کشور از این اقشار است که دسترسی آسان زائران دارای معلولیت و ناتوان به اماکن زیارتی و سیاحتی مشهد از مهمترین آنها است و در صورت مناسب سازی، زیارت زیبا و شیرینی را برای این افراد به ارمغان می آورد.

وی خاطرنشان کرد: پایتخت معنوی کشور و در راس آن آستان قدس رضوی همواره پیشتاز و آماده پذیرایی از افراد دارای معلولیت بوده و در امر مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت گام‌‍های مثبتی برداشته است. اما همچنان چالش‌هایی وجود دارد که قطعا باتوجه به دغدغه‌مندی مسئولین به زودی مرتفع خواهد شد و شرایط برای یک زیارت آسان برای افراد دارای معلولیت مهیا می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: به‌طور مثال یکی از موارد مدنظر در این طرح، به‌کارگیری خادمین مسلط به زبان اشاره برای راهنمایی ناشنوایان است. طبق اذعان افراد ناشنوا، زمانی که سوالی از خادمین می‌پرسند، خادمین گرامی نمی‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند و آنها را راهنمایی نمایند. خصوصا اینکه در مناسبت‌های مختلف مذهبی مراسماتی ویژه افراد ناشنوا با حضور مترجمین در رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود. اطلاع‌رسانی این مراسمات به‌‌صورت کشوری و در سطح وسیع از طریق صداوسیما انجام می‌گیرد ولی ناشنوایان خصوصا اگر از استان‌های دیگر برای این مراسمات حضور یابند، برای یافتن مکان مورد نظر گاها مستاصل می‌شوند و نمی‌توانند راهنمایی بگیرند. پیشنهادمی‌کنیم در این مناسبت‌ها در پنج درب ورودی حرم مطهر، خادمین با لباس‌هایی که نشانه‌ی ناشنوایان بر روی آن درج گردیده برای راهنمایی این عزیزان حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: نداشتن مسیر ویژه نابینایان در اطراف و داخل حرم مطهر، مشکلاتی را برای زیارت افراد دارای اختلال بینایی به وجود آورده است. نابینایان نمی‌توانند به راحتی مسیریابی کنند و برای شرکت در مراسمات مختلف در صحن‌های گوناگون حضور یابند یا حتی امکان اینکه بتوانند از زیارت اطراف ضریح بهره‌مند شوند را نیز ندارند. البته در این میان خادمان همواره حمایتگر و راهنمای این افراد بوده‌اند اما شعار ما حفظ استقلال افراد دارای معلولیت در محیط عمومی است. یک فرد دارای معلولیت باید بتواند بدون کمک گرفتن از دیگران و حفظ عزت نفس در محیط عمومی جامعه حضور فعال و موثری داشته باشد. اینکه یک فرد بدون کمک گرفتن ازدیگران نیازهای خود را رفع نماید، نقش بسیار موثری در حفظ کرامت، اعتماد به نفس و عزت نفس افراد دارای معلولیت دارد.

فیروزی افزود: شرایط برای حضور و زیارت آسان برای افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی فرق می‌کند. آنها می‌توانند به هنگام حضور در حرم مطهر رضوی از شرایط یک زیارت آسان با حمایت خادمین بهره‌مند شوند. ولی یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی برای حضور در حرم مطهر رضوی و زیارت امام مهربانی‌ها این است که برخی از ایستگاه های مترو نزدیک به حرم رضوی آسانسور ندارد و مددجویی که می‌خواهد از مترو استفاده نماید به مشکل می‌افتد. امیدواریم شهرداری تمهیداتی را بیندیشد و با فراهم نمودن آسانسور در ایستگاه مترو میدان شهدا و همینطور مناسب‌سازی فضاهای اطراف حرم شرایط را برای یک زیارت آسان برای افراد سالمند، ناتوان و دارای معلولیت فراهم نماید.

 

کد خبر 4984
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 55

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها