1402/03/06 10:15:32
دیدار جمعی از فرزندان مقیم مراکز شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی با والدین خود در زندان مرکزی مشهد

۳۱ نفر از کودکان و فرزندان فاقد سرپرست موثر که در ۱۹ مرکز شبه‌خانواده تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی مراقبت و نگهداری می‌شوند، از هفت شهرستان مختلف به مشهد آمدند و با خانواده‌های خود در زندان وکیل آباد دیدار کردند. در این بازدید جشنی نیز به همت مسئولین زندان‌ وکیل‌آباد مشهد و معاونت اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی به مناسبت دهه کرامت ترتیب داده شد. در این جشن، ضمن اجرای موسیقی و شعرخوانی گروه سرود، هدایایی نیز به تمامی کودکان اهدا گردید. در انتهای مراسم نیز خانواده‌ها ناهار را در کنار فرزندان خود صرف نمودند.


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه نگرانی از زندگی حال و آینده این فرزندان دغدغه بهزیستی است، گفت: اکنون یک هزار و ۷۶۰ کودک در ۹۴ مرکز شبه‌خانواده در استان خراسان رضوی نگهداری می‌شوند که ۴۰ مرکز در مشهد و الباقی در شهرستان‌های دیگر قرار گرفته است. مسئولیت اصلی این مراکز  علاوه بر مراقبت شبانه‌روزی، رفع نیاز، تربیت و آموزش کودکانی است که به نوعی سرپرست دائمی خود را از دست داده‌اند یا بدون سرپرست باصلاحیت و مؤثر هستند.

دکتر مسعود فیروزی افزود: در هر مرکز شبه‌خانواده باتوجه به تعداد فرزندان و نیازهای جزئی و عمده‌ آنها، برنامه‌ریزی‌های متفاوتی وجود دارد. مراکز تا حد امکان یک محیط کودکانه و نزدیک به پایه و اساس خانواده را برای فرزندان مهیا می‌کنند و همینطور با بهره‌مندی از پتانسیل روانشناسان، مددکاران و متخصصان که به‌صورت دائم در مراکز هستند یک رویکرد حرفه‌ای و متناسب با نیازهای کودکان و نوجوانان در راستای آموزش و تربیت آنها اتخاذ ‌می‌شود.

دیدار جمعی فرزندان مقیم مراکز شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی با والدین خود در زندان مرکزی مشهد

وی افزود: تعداد یک هزار و ۵۶ فرزند در طول سال گذشته در مراکز پذیرش شده‌اند. سیاست بهزیستی خانواده محوری و بازپیوند فرزندان با خانواده‌ها است نه جداسازی آنها، لذا به‌صورت مداوم این فرزندان با خانواده‌های خود در ارتباط می‌باشند. قطعا سیستم مددکاری زندان نیز والدین را برای مسئولیت‌پذیری به منظور نگهداری مجدد از فرزندان خود بعد از آزادی آماده می‌سازد و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهد. بهزیستی نیز پس از بازپیوند فرزندان با خانواده‌های آنان و ترخیص از مراکز در قالب امداد ماهیانه همچنان از این فرزندان حمایت خواهد کرد. فرزندان به اشکال مختلف از مراکز خارج می‌شوند و در چرخه خانواده تحت حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که پس از واگذاری کودکان بازدیدها ادامه می‌یابد و شرایط نگهداری از کودک در خانواده‍‌ها ارزیابی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در سال گذشته ۳۱۶ کودکِ یک روزه تا کمتر از سه سال در شیرخوارگاه پذیرش شدند و تعداد ۳۳۴ فرزند در قالب طرح فرزندخواندگی، امین موقت، واگذاری به خانواده زیستی، واگذاری به بستگان، طرح مهمان و... از شیرخوارگاه خارج شده‌ و به خانواده‌های متقاضی واگذار شده‌اند. به‌عبارتی تعداد کودکان صفر تا سه سالی که در سال گذشته از آغوش خانواده بهره‌مند شدند، بیشتر از تعداد پذیرش‌شدگان بودند و حتی برخی از کودکانی که از سال‌های قبل نیز در شیرخوارگاه بودند، دارای خانواده شدند. درحال‌حاضر ۴۶ فرزند در شیرخوارگاه نگهداری و مراقبت می‌شوند.

دیدار جمعی فرزندان مقیم مراکز شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی با والدین خود در زندان مرکزی مشهد

مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور نیز خطاب به کودکان و خانواده‌های آنها در این جشن، گفت: من سال‌ها در کنار کارمندان و مددکاران زندان‌ها بودم و  همیشه می‌گفتم چقدر کار این افراد، کار دشوار و سختی است. بعد از آن که به بهزیستی آمدم باز گفتم چقدر کار مربیان، کارشناسان و مددکاران مراکز شبه خانواده دشوار است. اما حقیقت این است که از طریق همکاری این دو مجموعه می‌توان در مسیر رفع مشکلات اقشار آسیب‌دیده جامعه و کودکان اقدام کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی وکیل پور افزود: بیایید به قول‌هایی که در شرایط طوفانی زندگی می‌دهیم، در زمان آرامش عمل کنیم. وقتی دریا مواج و طوفانی است، قول‌های بسیاری به خودمان و خداوند می‌دهیم اما در شرایط آرامش ممکن است آنها را فراموش کنیم. امروز پدر و مادرهایی قول دادند که هر زمان پیش خانواده و فرزندان‌ خود بازگشتند، بیشتر به آنها توجه کنند و مسیر دیگری برای زندگی‌ و موفقیت فرزندان‌شان انتخاب کنند. پس حواسمان به‌قول‌هایی که الان می‌دهیم در زمان آرامش باشد.

دیدار جمعی فرزندان مقیم مراکز شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی با والدین خود در زندان مرکزی مشهد

وی خاطرنشان کرد: بعضی از ما اشتباهاتی داریم که اگر برملا شود، شاید آبرویی برایمان نماند. اما خداوند خطاپوش است و نباید هیچگاه ناامید شد. کم نبوده‌اند زندانیانی که نقطه تحول آنها در زندان بود و درنهایت مسیر زندگی‌شان را کاملا تغییر دادند. نمونه‌اش شهید یداله ندرلو است. شخصیت لوطی مسلکی که هم در زمان پهلوی و هم بعد از انقلاب زندانی بود ولی با تحولش به رزمنده‌ای خالص و خاکی تبدیل شد و در نهایت به شهادت رسید. پس هیچ‌زمان نباید از رحمت خداوند ناامید گشت و همواره باید حواسمان به‌قول‌هایی که در شرایط طوفانی زندگی می‌دهیم، باشد که در شرایط آرامش و رهایی از طوفان به آن عمل کنیم.

 مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور افزود: من به دعای عزیزان‌مان در زندان خیلی اعتقاد دارم. سال‌ها در زندان‌ها وقتی برخی از دوستان زندانی برایم دعایی می‌کردند، خیلی زود مستجاب می‌شد. مخصوصا آنهایی که نادم هستند و تغییر رویه داده‌اند. کاش در کنار واژه‌های عمد و غیرعمد، یک کلمه دیگر به عنوان نادم در میان قوانین و مسائل حقوقی اضافه می‌شد. مثلا می‌گفتیم کسی جرمش عمدی بوده اما الان توبه کرده و برگشته و این تغییری در رویه قانونی ایجاد می‌کرد.

کد خبر 1540
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 471

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها