1402/12/21 7:29:33
در رسانه| مرحله دوم «شوق زندگی» ویژه کودکان در مشهد راه‌اندازی شد

مرحله دوم مجتمع «شوق زندگی» به منظور حمایت از کودکان معارض قانون (کودکان دچار ارتکاب جرم ناشی از آسیب‌های اجتماعی) با حضور مسوولان کشوری و استانی در مشهد راه‌اندازی شد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتمع های شوق زندگی مدل جدید از اقدام حوزه قضایی در بخش اطفال و نوجوانان است که برای کمک به کودکان بزه دیده، بزه کار و در معرض خطر آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در حاشیه برگزاری همایش افتتاح فاز ۲ مجتمع شوق زندگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در مجتمع های شوق زندگی برای کمک و حمایت از کودکان و نوجوانانی که در معرض خطر، آسیب یا نیازمند کمک بزرگسالان هستند، بخش‌ها و دستگاه‌های متفاوت از جمله حوزه قضایی، سازمان‌های دولتی، سازمان های مردم نهاد و فعالان اجتماعی در کنار هم قرار می گیرند
.

نیره عابدین زاده افزود: کودکان و نوجوانان ممکن است از حقوق خود آگاه نباشند و یا اگر از آن مطلع باشند ندانند که چگونه باید آن را اعمال کنند، لذا این امر نیازمند حامی و پشتیبان قوی است. از این رو در مجموعه شوق زندگی در قالب یک کار گروهی برای کمک به کودکان بزه دیده، دستگاه قضا به همراه نهادها و موسسات دیگر به عنوان حامی و پشتیبان این قشر آسیب پذیر از حدود سه سال گذشته گرد هم آمده اند.

وی تاکید کرد: در حوزه اطفال و نوجوانان چیزی به نام بزه کاری وجود ندارد بلکه می‌توان گفت این گروه ممکن است به علت آسیب‌هایی که دیده‌اند، دچار تخلف از قوانین شده و معارض با قانون عمل کنند و یا درگیر بزه شوند و نیازمند حمایت باشند.

به گفته وی، کودکی دوران تجربه است ما باید صبر داشته باشیم و به آن ها فرصت و اجازه بدهیم تا رشد کنند و به تعالی برسند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در این راستا امروز فاز ۲ شوق زندگی برای ارایه اقدامات حمایتی به کودکان معارض قانون افتتاح شده است .

عابدین‌زاده افزود: مطابق قانون دستگاه های متعددی هستند که وظیفه حمایت از کودکان و اطفال را دارند، اکنون شهرداری مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کمیته امداد امام خمینی و ۳۰ موسسه مردم نهاد در راستای بهبود حال کودکان مشارکت و همکاری دارند.

 

در مشهد نباید کودک کار و مهجور داشته باشیم

دادستان مشهد نیز در این مراسم گفت: مجتمع شوق زندگی از سال ۱۳۹۹ در مشهد راه اندازی شده است و تا کنون افراد بسیاری در این مجموعه مورد حمایت قرار گرفته اند.

حسین درودی افزود: مجتمع شوق زندگی تجلی مهربانی امام رضا(ع) است که توسط مجاوران آن حضرت شکل گرفته است، در مشهد مقدس نباید کودک کار، مهجور و آسیب دیده اجتماعی داشته باشیم و این افراد بایستی مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: اکنون مجتمع های شوق زندگی در برخی از استانهای کشور راه اندازی شده و در برخی از استان ها نیز در حال شکل گیری است.

شهردار مشهد نیز گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی رسالت مهم مجتمع شوق زندگی است، در شهر مشهد باید همت مضاعفی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کنند، داشته باشیم.

محمدرضا قلندر شریف با بیان این که مجموعه «شوق زندگی» با همت شهرداری مشهد و دستگاه قضا شکل گرفته و به بلوغ رسیده و تبدیل به الگو شده است، افزود: تمامی دستگاه‌ها و خیرین، متولی بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی هستند، باید زمینه مناسبی برای مشاوره و خدمات فکری در این حوزه فراهم شود.

به گفته وی، مجتمع شوق زندگی این تغذیه فکری را انجام می دهد و زمینه رشد کودکان آسیب‌دیده و خانواده‌ها را فراهم می‌کند و این الگو در حال تکثیر است.

 

"شوق زندگی" به نقطه کمال خود رسیده است

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: براساس قانون مدیریت شهری و شهرداری، مکلف به پیشبرد اهداف مختلف بویژه در حوزه مسائل اجتماعی است.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان افزود: طبق همین اصل مشخص می‌شود که شهرداری یک ابَرسازمان اجتماعی است؛ به همین دلیل خود را مکلف به تخصیص بودجه و سیاست‌گُذاری و ریل‌گذاری در این حوزه می‌داند تا اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی بیان کرد: براساس دغدغه‌مندی اجتماعی که داشتیم، وارد عمل شدیم و طرحی ۲ فوریتی به تصویب رسید و چند میلیارد تومان به آن تخصیص دادیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: این شورا در خصوص مجموعه شوق زندگی، سنگ‌تمام گذاشته و امیدواریم شهرداری هم به وظایف خود عمل نموده و اتفاقات بهتری را رقم بزند.

منصوری گفت: مجموعه"شوق زندگی" امروز به نقطه کمال خودش رسیده و الگوی جامع و کاملی برای کمک به کودکان بزه دیده باشد و به مثابه یک برکت، از مشهدالرضا(ع) به سراسر کشور تکثیر یابد.

 

 

کد خبر 3579
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 80

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها