1402/08/28 7:38:58
27 آبان لغایت 3 آذر هفته خودمراقبتی
خودمراقبتي، گام اول سلامت اجتماعی

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: علائمی از قبیل پایین بودن انرژی، بیماری‌های جسمی ، استرس و ناامیدی، کمبود شور و اشتیاق به زندگی ، مشکلات عاطفی ، مشکلات در روابط و... بیانگر آن هستند که آیا به اندازه کافی خودمراقبتی داریم یا نه؟ خودمراقبتی شامل یک سری عادات و رفتارهایی است که آگاهانه و هدفدار انجام می‌دهیم تا سالم‌تر و شادتر زندگی کنیم و به خود کمک کنیم تا کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کرده و بتوانیم نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی خود را پوشش دهیم و یک زندگی متعادل را تجربه کنیم.


وی با بیان اینکه بی‌توجهی به ابعاد خود مراقبتی زمینه ساز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی محسوب می شود، گفت: رشد شخصیت زنان و دختران و احیاء حقوق مادی و معنوی آنها، خدماتی را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در سطح پیشگیری اولیه تامین می‌نمايد. نفوذ اجتناب ناپذير فضای مجازی در بین خانواده‌ها و تاثیرات مخرب آن بر تمامی ابعاد زندگی و همچنین عدم توجه به موضوعات مرتبط با سلامت، می‌تواند منجر به بروز اختلالات و عوارضی مثل عدم تفاهم و سرخوردگی تا طلاق در زندگی زناشويی شود؛ لذا مشاركت فعال و آگاهانه افراد و جامعه در موضوع خود مراقبتی نقش بسزایی در ایجاد سلامت فردی و اجتماعی ایفا می‌کند.

غلامحسین دلبری افزود: از جمله طرح‌هایی که توسط معاونت توسعه پیشگیری اجرا می‌شود و به مناسبت هفته خودمراقبتی می‌توان به آن اشاره کرد "طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تاکید بر خود مراقبتی" است. این طرح شامل 40 ساعت آموزش با موضوعاتی نظیر آشنايي با سلامت باروری، مفاهيم پايه و تعيين كننده‌های آن، مهارت‌هاي مورد نياز براي سلامت، رفاه و سبك زندگي سالم، آشنايي و درك تغييرات جسمي، رواني بلوغ و عوامل مرتبط با آن می‌باشد.

وی تصریح کرد: طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تأکید بر خودمراقبتی در سال جاری در 27 شهرستان و از طریق 58 تسهیلگر به مدت 40 ساعت جهت یک هزار و800 مخاطب اجرا گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: خودمراقبتی موضوعی آموختنی، آگاهانه و هدفمند است كه هر فردی برای خود، خانواده و ديگران انجام می‌دهد تا سالم بماند. متأسفانه، بسیاری از مردم مراقبت از خود را  یک اولویت نمی‌دانند، در نتیجه، احساس خستگی و عدم توانایی کافی برای رسیدگی به چالش‌های اجتناب ناپذیر زندگی را دارند.
 

 

 

 

 

 

کد خبر 2841
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 302

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها