1402/11/02 10:52:27
در رسانه| ۵۰ درصد معلولیت‌های ذهنی در تربت‌جام به اوتیسم مربوط است

رئیس بهزیستی شهرستان تربت‌جام گفت: ۵۰ درصد معلولیت‌های ذهنی در این شهرستان مربوط به بیماری اوتیسم است.


علی بایگی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیشترین آمار معلولیت‌ها در حوزه ذهنی مربوط به اوتیسم می‌شود، خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات بهتر به مددجویان به زودی یک مرکز توانبخشی روزانه در شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی عنوان کرد: حدود ۶۰۰۰ مددجو در شهرستان تحت پوشش بهزیستی هستند که ۵۰ درصد معلولیت‌ها را بیماری اوتیسم تشکیل می‌دهند.

رئیس بهزیستی شهرستان تربت‌جام با اشاره به اینکه کودکان دارای اوتیسم مانند سایر کودکان هم سنش رفتار نمی‌کند، اظهار کرد: بیشترین علل ابتلا به بیماری اوتیسم در شهرستان زمینه ژنتیکی دارد.

وی مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری و علائمی که بر عملکرد فرد در مدرسه، کار و سایر زمینه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد را از علائم افراد مبتلا به اوتیسم دانست و گفت: اگرچه بیماری اوتیسم معمولا یک اختلال مادام‌العمر است، اما درمان‌ها و مداخلات مناسب می‌توانند علائم و عملکرد روزانه فرد را بهبود بخشند.

وی عنوان کرد: از طریق اطلاع رسانی‌هایی که صورت گرفته شناسایی و خدمت رسانی‌هایی از طریق ۶ مرکز خدمات بهزیستی که در بالا جام، پائین جام و بخش مرکزی شهرستان هستند انجام می‌شود.

بایگی بیان کرد: مجری غربالگری در شهرستان همین مراکز خدمات بهزیستی هستند، البته یک مرکز به صورت اختصاصی در این خصوص فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان خانواده‌هایی دارای سه، چهار و پنج معلولی داریم، افزود: بیشترین این افراد در روستاهای محروم هستند که توجهی به این مسائل نداشتند.

رئیس بهزیستی شهرستان تربت‌جام از وجود سه مرکز توانبخشی معلولین در شهرستان خبر داد و گفت: حدود ۴۰ مددجو در دو مرکز نگهداری می‌شوند، یک مرکز دیگری روزانه و آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری معلولان به مراتب بسیار بیشتر از این است که بخواهند قبل از بارداری غربالگری شوند، عنوان کرد: هزینه غربالگری قبل از بارداری بسیار ناچیز است، حتی غربالگری مناطق محروم نیز به صورت رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم.

بایگی با اعلام اینکه هزینه‌ای که از مناطق برخوردار شهری برای غربالگری شنوایی و بینایی دریافت می‌شود حدود ۵۰ هزار تومان است، اذعان کرد: متأسفانه برخی خانواده‌ها اهمیتی برای غربالگری قائل نیستند.

وی با بیان اینکه بیشتر معلولیت‌ها را در سنین پائین داریم، گفت: بیشتر علل ژنتیکی و مادرزادی دارد که رو به افزایش است.

رئیس بهزیستی شهرستان تربت‌جام در ادامه گفت: بررسی پرونده‌ها توسط کمیسیون پزشکی سرعت بیشتری به خود گرفته به طوری که طی دو تا سه ماه گذشته بالغ‌بر ۲۰۰ مورد کمیسیون جدید داشته‌ایم که دارای معلولیت‌های مختلف بوده و برایشان تشکیل پرونده شده است.

وی با بیان اینکه هر مددجویی که مراجعه کند همان موقع پرونده تشکیل و به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود و پشت نوبتی نداریم، در خصوص وضعیت مددجویان مشمول طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان افزود: مددجویان این شهرستان هم در این طرح ثبت‌نام نموده‌اند و وضعیت در حال پیگیری است.

بایگی همچنین در خصوص وضعیت توجه مسئولان به رعایت قانون جامع حمایت از معلولان بهزیستی در این شهرستان بیان کرد: تمام تلاش بر این بوده که این قانون به بهترین نحو در شهرستان انجام شود که جلسات مکرری با مسئولان شهرستان در این خصوص داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت مناسب‌سازی محیط اظهار کرد: خوشبختانه شهرداری تربت‌جام در مناسب‌سازی محیط همکاری خوبی دارد، در همین راستا طرح تحول دسترس‌پذیری برای معلولان مطرح  شده که تربت‌جام یکی از چند شهرستان در خراسان رضوی بوده که به عنوان شهرستان مرجع انتخاب شده است.

رئیس بهزیستی شهرستان تربت‌جام بیان کرد: یک‌سری برنامه‌ها و چشم اندازهایی برای این طرح در بازده ۳ ساله ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده که ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز شهری به ترتیب در بازه زمانی که برایشان در نظر گرفته شده اقدام به مناسب‌سازی کنند.

وی عنوان کرد: مناسب‌سازی فقط برای افراد معلول نیست و شامل سالمندان، افرادی که به‌طور موقت دچار بیماری و محدودیت شده‌اند، مادران باردار و... نیز می‌شود.

بایگی با بیان اینکه طی بازدیدهای به عمل آمده حدود ۲۰ درصد ادارات مناسب‌سازی شده‌اند، گفت: این وضعیت در معابر عمومی بهتر است.

کد خبر 3279
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 126

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها