1402/11/17 8:54:49
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان خبر داد
نگهداری بیش از ۱۷۰۰ کودک در مراکز شبه خانواده خراسان رضوی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۱۷۵۲ کودک در سه رنج سنی ۳ تا ۶ سال، ۷ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ سال در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند.


حمیده محدث در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مراکز شبه خانواده بهزیستی اظهار کرد: مراکز شبه خانواده برای نگهداری کودکان بی‌‎سرپرست و بدسرپرست ایجاد شده است. ما یک شیرخوارگاه دولتی و ۹۳ مرکز غیر دولتی در استان داریم که در ۲۱ شهرستان پراکنده هستند و نیمی از مراکز در مشهد قرار دارند.

وی افزود: مراکز ما خانه نام دارند و دقیقا همان کارهایی که افراد در خانه برای بچه‌های خود انجام می‌دهند، برای بچه‌های ما از نظر تربیتی و مراقبتی نیز انجام می‌شود. بچه‌هایی که والدین آن‌ها فوت کردند، اعتیاد دارند، زندانی هستند و به دلیل بیماری‌های صعب‌العلاج قادر به نگهداری از بچه‌های خود نیستند وارد مراکز شبه خانواده ما می‌شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۱۷۵۲ کودک در سه رنج سنی ۳ تا ۶ سال، ۷ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ سال در این مراکز نگهداری می‌شوند.

محدث در خصوص دوره‌های مهارت‌آموزی و فنی‌وحرفه‌ای در مراکز شبه خانواده عنوان کرد: زمانی که بچه‌ها به سن ۱۵ سال برسند، مراکز ملزم هستند یک‌سری دوره‌های آموزشی با توجه به استعداد و توانایی بچه‌ها برای آن‌ها برگزار کنند که بستگی به علاقه کودک دارد. مراکز ترجیحا آن‌ها را به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش هدایت می‌کنند تا به شغلی منجر شود.

وی بیان کرد: ما یک دستورالعمل نیز برای هدایت بچه‌ها به زندگی مستقل داریم. در این راستا آموزش‌هایی در رابطه با فنی‌وحرفه‌ای می‌‎بینند یا از طریق نظام استاد-شاگردی آموزش‌ها را دریافت می‌کنند. مراکز ملزم هستند یک‌سری دوره‌های مهارت‌آموزی دیگر از جمله آشنایی با امور بانکی، مهارت‌های زندگی و هر مهارتی که بچه برای ورود به جامعه نیاز داشته باشد نیز در کنار این دوره‌ها برای بچه‌ها پیش‌بینی کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان رضوی در خصوص ترخیص کودکان از مراکز شبه خانواده گفت: ما دو نوع ترخیص داریم. شرایط خانواده برخی کودکان در زمان ورود به مرکز نابسامان بوده اما اکنون شرایط خانواده تغییر کرده، بنابراین خانواده فرزند خود را تحویل می‌گیرد. تمام بچه‌ها با مجوز دادگستری وارد مرکز شده و از آن خارج می‌شوند. اگر شرایط خانواده تغییر کرده باشد، مددکار شرایط را بررسی می‌کند و به دادگستری اعلام می‌شود که خانواده شرایط لازم را دارند، دادگستری نیز براساس گزارش مددکار مجوز ترخیص را از مرکز صادر می‌کند تا تحویل خانواده شود. این موضوع ممکن است در هر رده سنی اتفاق بیفتد.

محدث اضافه کرد: بچه‌هایی که به زندگی مستقل هدایت می‌شوند باید ۱۸ سال تمام را داشته باشند. در کنار مراکز ۱۳ تا ۱۸ سال یک سری خانه‌های مستقل وجود دارد که بچه‌ها ۶ ماه، یک سال یا یک سال و نیم بسته به شرایط خود در آن زندگی می‌کنند و نظارتی نیز از سوی مرکز وجود دارد که بتوانند وارد اجتماع شوند.

 

کد خبر 3372
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 118

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها