1403/02/16 13:18:28
در رسانه| بی‌توجهی‌ها،‌ سنگی پیش پای توانیابان

توانیابان قشر مظلوم جامعه هستند که همواره در تریبون‌ها خدمت‌رسانی به آنها از اولویت‌ها شمرده می‌شود، اما آنچه که در عمل دیده می‌شود عمدتا از بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به این قشر نشان دارد.


به گزارش ایرنا، روی ویلچر نشسته و در ایستگاه منتظر رسیدن اتوبوس بود. انگار که عجله داشته باشد با رسیدن اتوبوس خود را به آن نزدیک کرد تا سوار شود اما وقتی در باز شد، راننده گفت که رمپ اتوبوس خراب است! در دوباره بر روی او بسته شد و او نومیدانه عقب نشست.

قشر توانیاب هر روز با چنین برخوردهایی مواجهند که تکرار چنین بی تعهدی هایی ممکن است آنان را به این نتیجه برساند که فراموش شده اند و جامعه نسبت به آنها بی تفاوت است، آنان اگرچه از نگاه ترحم آمیز بیزارند اما از این بی مسوولیتی ها نیز به ستوه آمده اند.

در حالی که بر اساس آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه دارای معلولیت هستند اما متاسفانه امکانات و فضای نامناسب شهری کمتر بدانان اجازه می‌دهد تا در بیرون منزل و در عرصه اجتماع حضور یابند، شهر آماده نیست ‌و نمی‌تواند به آحاد جامعه خدمات ارائه دهد، در اندک جاهایی هم که تجهیزات برای زیست آسان این قشر فراهم شده است، کمتر تعهدی برای نگهداری و به روز رسانی این تجهیزات دیده می شود.

حمل و نقل عمومی ابتدایی ترین خدمتی است که باید به شهروندان ارائه شود اما کم‌توانان در بهره مندی از همین خدمت نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستند، یا ناوگان مناسب سازی نشده است و یا اینکه علیرغم تجهیز ناوگان به رمپ ویژه معلولان، این تجهیزات دچار مشکل شده است و اراده چندانی هم برای تعمیر آن وجود ندارد.

وقتی پای سخن یکی از افراد دارای معلولیت نشستم، وی از عدم مناسب سازی شهر برای حضور و تردد این قشر گلایه بسیاری داشت.

این توانیاب که حتی از فاش شدن نامش هراس داشت،‌ اظهار کرد: نگاه دلسوزانه مردم همیشه باعث اذیت ما بوده و هست اما اگر همین دلسوزی آزاردهنده و کمک شهروندان در تردد ما نباشد، مشکلات به مراتب بیشتری برای یک جابه جایی ساده و تردد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: مسوولان اگر ساعتی خود را جای معلولان بگذارند، متوجه خواهند شد چه ظلمی در حق این قشر می شود.

این توانیاب ادامه داد: توقع زیادی از مسوولان نداریم و خواسته ما تنها عمل آنان به کوچکترین وظایفشان است که متاسفانه از انجام آن نیز سر باز می زنند.

این شهروند افزود: وقتی شرایط استفاده از حمل و نقل عمومی برای من و دیگر معلولان، به عنوان ابتدایی ترین نیاز، فراهم نیست، ما باید چه کنیم و مطالباتمان را از چه کسی بخواهیم؟

 

تجهیز ۳۲ درصد ناوگان اتوبوسرانی به رمپ           

رانندگان موظف هستند درصورتی که رمپ دچار مشکل شد، با فوریت موضوع را به مرکز نگهداری و تعمیرات سازمان انعکاس دهندروزانه ٩٠٠ هزار جا به جایی و سفر درون شهری شهروندان مشهدی با هزار و ٧۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس ناوگان اتوبوسرانی این شهر انجام می شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هزار و ۷۱۷ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در مشهد فعال هستند که ۵۵۵ دستگاه از این تعداد کف کوتاه و مجهز به رمپ هستند.

محسن شریعتی افزود: در ناوگانی که مجهز به رمپ است، راننده موظف است برای سوار کردن کم‌توانان این رمپ را باز کند تا این قشر بتوانند به آسانی از ناوگان استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین رانندگان موظف هستند درصورتی که رمپ دچار مشکل شد، با فوریت موضوع را به مرکز نگهداری و تعمیرات سازمان انعکاس دهند تا در اولین فرصت نسبت به رفع نقص اقدام شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد ادامه داد: اعلام نکردن خرابی سامانه رمپ از سوی اتوبوسران پذیرفتنی نیست و چنانچه شهروندان با مواردی مواجه شدند که اتوبوسران با بهانه خرابی رمپ از باز کردن آن خودداری می کند حتما از طریق تماس با شماره ۱۳۷ و یا ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۸ موضوع را با کد اتوبوس اعلام کنند تا رسیدگی شود.

مناسب سازی ۱۳۰ دستگاه تاکسی برای توانیابان

۱۴۵دستگاه تاکسی فعال در شبکه های بیسیم، مجهز به صندلی ویژه معلولان استمدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: مناسب سازی دستگاه‌ها و ناوگان به منظور حمل و نقل ایمن توان‌یابان از جمله اقدامات در حوزه ایمنی است.

مرتضی چایچی افزود: هدف از ایمن سازی، انجام اقدامات کنترلی برای کاهش احتمال یک خطر یا تبعات ناشی از وقوع یک حادثه است.

وی ادامه داد: در راستای مناسب سازی ناوگان برای تسهیل استفاده توانیابان تا کنون در ۱۴۵ دستگاه تاکسی فعال در شبکه های بی‌سیم، صندلی ویژه معلولان نصب شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد افزود: این صندلی ویژه از خودرو بیرون می‌آید تا فرد معلول به‌راحتی بتواند سوار خودرو شود.

 

دسترسی‌پذیری، حلقه طلایی توانمندسازی

هم اکنون حدود ۱۷۰ هزار معلول زیر پوشش و دارای پرونده در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هستند که ۵۰ درصد آنان دچار معلولیت شدید و خیلی شدید هستند.

باید بابت نبودن دسترسی و امکانات مناسب برای ارائه خدمات به معلولان عذرخواهی کردطبق گفته مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، دسترسی پذیری در حقیقت به معنای فراهم کردن زمینه دسترسی افراد به استفاده از خدمات است.

مسعود فیروزی افزود: عدم مناسب سازی اماکن و بخش های مختلف برای استفاده معلولان، بیانگر نقص و خلاء موجود در ارائه خدمات و حقوق این قشر است.

وی تاکید کرد: استفاده از خدمات و امکانات موجود در جامعه و شهرها برای افراد بر اساس تفاوت جنس، قومیت، نژاد و زبان متفاوت نیست و معلولیت و ناتوانی افراد نیز از این امر مستثنی نیست و نمی‌توان آنها را از حقوق انسانی‌شان محروم کرد و در این معنی و دیدگاه باید بابت نبودن دسترسی و امکانات مناسب برای ارائه خدمات به معلولان عذرخواهی کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای باشد تا معلولان بتوانند از یک زندگی مستقل که ناشی از دسترسی به همه سطوح خدمات می‌شود برخوردار باشند و در حقیقت دسترسی‌پذیری و فراهم شدن آن حلقه طلایی توانمندسازی معلولان، گام نخست خدمت‌رسانی به آنان و بدل شدن آنان به فردی مستقل و توانا است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب با حل مساله دسترسی‌پذیری، سایر مشکلات مهم معلولان از جمله اشتغال و حضور در جامعه و نقش‌آفرینی در اقتصاد نیز حل می‌شود.

 

 

کد خبر 3854
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 49

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها