مسعود فیروزی افزود: مرکز اورژانس اجتماعی مشتمل بر خط 123 اورژانس اجتماعی، خوابگاه مداخله در بحران و خدمات سیار اورژانس اجتماعی است. در حال حاضر 22 مركز اورژانس اجتماعي در سطح استان فعال ميباشند.
وی خاطرنشان کرد: تمام گروههای سنی میتوانند از خدمات اولیه اورژانس اجتماعی بهرهمند گردند و در صورت نیاز از این طریق به سایر قسمتهای بهزیستی ارجاع داده شوند. ارائه خدمات به گروه هدف اورژانس اجتماعي به صورت موقت و غير مستمر ميباشد و در صورت نیاز مالی مراجعین مبالغی به عنوان کمکهای موردی جهت رفع نیازهای ضروری به آنها پرداخت میگردد. طی سال گذشته مبلغ دو ميليارد تومان به تعدادی از خدمت گیرندگان كه در شرايط بحراني قرار داشتند، پرداخت گردید. مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: دریافت گزارشات اکثرا از طریق خط تلفن اورژانس اجتماعی ( 123 ) صورت میگیرد و در موارد ضروری با استفاده از خودروهای سیار اورژانس اجتماعی تیم تخصصی جهت انجام مداخلات مورد نیاز در محل حاضر شده و اقدامات اولیه صورت خواهد گرفت . خدمات تخصصي در زمینه سطوح مختلف پیشگیری از قبیل خدمات روانشناختي و مشاورهای، مددكاری، حقوقي، نگهداری موقت، کمکهای مالي و .... به افراد و خانوادههای در معرض بحران يا آسیب ديده اجتماعي در راستای وظايف قانوني توسط اورژانس اجتماعی ارائه ميشود.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند ارائه خدمات در مرکز مداخله در بحران شامل پذیرش اولیه، ارزیابی روانی اجتماعی، ارزیابی حقوقی، پزشکی و تشخیص مشکل و ارائه خدمات تخصصی به صورت سرپایی یا نگهداری موقت میباشد. فیروزی در انتها خاطرنشان کرد: بر اساس آئیننامه فوریتهای اجتماعی مصوب هیئت وزیران، علاوه بر بهزیستی، سازمانهایی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، وزارت دادگستری (قوه قضائیه)، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی و... نیز جهت ارائه خدمات فوریتهای اجتماعی به جامعه هدف وظایفی را عهدهدار میباشند.