1402/10/12 12:35:24
در رسانه| علت عمده معلولیت در تایباد متاثر از ازدواج‌های فامیلی است

رئیس اداره بهزیستی تایباد گفت: علت عمده معلولیت در این شهرستان، ژنتیکی و بر اثر ازدواج فامیلی است.


افسانه فدایی رئیس اداره بهزیستی تایباد گفت: علت عمده معلولیت‌ها در شهرستان تایباد، منشاء ژنتیکی دارد که بر اثر ازدواج فامیلی به وجود می‌آید.  

وی افزود: وقتی دو نفر با رابطه خویشاوندی دور یا نزدیک با یکدیگر ازدواج می‌کنند، دارای برخی از ژن‌های مشترک هستند؛ کافیست که این ژن‌ها دارای نقص باشند و این نقص در فرزند آن‌ها تشدید می‌شود که احتمالا به صورت معلول متولد خواهد شد. 

رئیس اداره بهریستی تایباد ادامه داد: افراد قبل از ازدواج و هنگام آزمایش‌های اولیه باید در جلسات مشاوره ژنتیک شرکت کنند و با راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مادرزادی در فرزند خود مطلع شود.

فدایی بیان کرد: قرارست که در تایباد هم با همکاری شبکه بهداشت و درمان، جلسات مشاوره ژنتیک در مراکز بهداشت برگزار شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در مشاوره ژنتیک و غربالگری پیش از ازدواج با بررسی رابطه خویشاوندی زوجین و سابقه تولد بیماران مادرزادی در خانواده ایشان، میزان خطر بروز مجدد بیماری تخمین زده می‌شود و افراد می‌توانند با توجه به ارزش‌ها و معیار‌های اخلاقی خود در خصوص فرزندآوری تصمیم بگیرند. 

رئیس اداره بهزیستی تایباد گفت: سوانح در رده دوم علل معلولیت قرار دارند که تصادفات و وقوع حوادث غیر مترقبه می‌توانند باعث نقص در افراد آسیب دیده شود.

فدایی اضافه کرد: هم اکنون ۴ هزار و ۵۵۳ نفر دارای معلولیت جسمی و ذهنی تحت پوشش بهزیستی در تایباد زندگی می‌کنند و از این تعداد ۳۰۵ نفر دانش آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان معلول جسمی می‌توانند از بهزیستی، ویلچر و نیز ناشنوایان، سمعک تحویل بگیرند.

 

کد خبر 3169
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 150

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها