1402/12/03 9:21:19
مطالبات جامعه هدف بهزیستی از نمایندگان مجلس
درسانه| در هر کمیسیون مجلس یک مشاور افراد دارای معلولیت تعریف شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مهمترین بخش جامعه هدف ما در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد، افراد دارای معلولیت هستند؛ پیشنهاد می‌شود در هر کمیسیون مجلس یک مشاور افراد دارای معلولیت تعریف شود.


مسعود فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مطالبات جامعه هدف بهزیستی از نمایندگان مجلس اظهار کرد: مجلس دو وظیفه اساسی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را برعهده دارد. در زمینه قانون‌گذاری در تصویب لایحه بودجه باید پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز برای توانمندسازی، مستمری، نیازهای درمانی و نیازهای لوازم توانبخشی افراد دارای معلولیت مد نظر باشد. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۹۶ است که در سال ۹۷ ابلاغ شد و ۱۰ فصل و ۳۴ ماده دارد.

وی افزود: گرچه ممکن است ایراداتی به این قانون وارد باشد اما در حوزه معیشت، درمان، مسائل فرهنگی، مسائل ورزشی، دسترس‌پذیری، مناسب‌سازی، مسکن و اشتغال پیش‌بینی‌هایی کرده است. یکی از موارد مدنظر افراد دارای معلولیت این است در بخش‌هایی که لازم است بر اجرای قانون نظارت شود و در بخش‌هایی هم که لازم است پیش‌بینی‌هایی در کمیسیون تلفیق داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت شهروندانی با بهره‌مندی از تمام حقوق شهروندی هستند، عنوان کرد: افراد کم‌توان و ناتوان بخش عظیمی از افراد جامعه حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت جهان شمرده می‌شوند، بنابراین از تمام حقوق شهروندی برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: برای اینکه این افراد امکان یک زندگی مستقل داشته باشند، حکومت‌ها و حاکمیت‌ها باید پیش‌بینی‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرند، بنابراین ضرورت دارد علاوه بر توجه عمومی به افراد جامعه، به افراد دارای معلولیت نیز توجه ویژه‌تری شود. نمایندگان نیز باید بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نظارت داشته باشند و هم قانون‌گذاری و شان قانون‌گذاری خود را رعایت کنند و قوانین دیگری پیش‌بینی و قانون‌گذاری شود.

فیروزی بیان کرد: افراد دارای معلولیت و NGOها انتظار دارند نمایندگانی که در مجلس هستند و نامزدها صرفا نگاه ابزاری به آن‌ها نداشته باشند، بلکه نگاه آن‌ها براساس واقعیات و مبتنی بر توانمندسازی افراد دارای معلولیت باشد و به سمت فرایندهایی بروند که فرد دارای معلولیت حتی‌الامکان زندگی مستقلی داشته باشد. لازمه این موضوع این است که مبلمان شهری، پیوست‌های مناسب‌سازی در پروژه‌های حاکمیت، بخش‌های مرتبط با بهداشت و درمان و پیش‌بینی اعتبارات لازم برای مراکز مراقبتی، پیش‌بینی لوازم بهداشتی و درمانی و خدمات توانبخشی پاسخگوی همه نیازهای افراد باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت هزینه‌های بسیار زیادی در زندگی دارند که آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. البته به همت دولت سیزدهم اتفاقات خوبی افتاده و دیگر حتی یک مددجو پشت نوبت مستمری وجود ندارد. مستمری همه مددجویان برقرار شده، حق پرستاری افزایش پیدا کرده و حتی یک نفر ضایعه نخاعی پشت نوبت نیست اما همچنان با توجه به تورم و نیازهای افراد دارای معلولیت به کمک بیشتری نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از مشکلات جامعه آسیب‌های اجتماعی هستند، تصریح کرد: این آسیب‌ها باید در کمیسیون‌های مختلف به ویژه کمیسیون اجتماعی بررسی تخصصی شوند، آسیب‌ها شناسایی و برنامه‌ها تبیین شود و بعد پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی صورت گیرد.

فیروزی افزود: انتظار می‌رود در این حوزه بررسی‌های دقیق انجام شود و دستگاه‌های وظیفه‌مند مشخص شوند که چه وظایفی برعهده دارند، بعد پیش‌بینی و الزام دستگاه‌های مرتبط با تعیین بودجه برای پیش‌بینی بودجه‌های مورد نیاز اتفاق بیفتد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مهمترین بخش جامعه هدف ما در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد، افراد دارای معلولیت هستند؛ پیشنهاد می‌شود در هر کمیسیون مجلس برای رسیدگی به مسائل افراد دارای معلولیت که جامعه هدف بهزیستی بوده و نیازمند توانمندسازی هستند، یک مشاور افراد دارای معلولیت تعریف شود.

کد خبر 3488
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 233

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها