1403/02/02 17:20:7
در پاسخ به انتقاد درباره شرایط اشتغال معلولان با تحصیلات دانشگاهی مطرح شد
در رسانه| آزمون استخدامی ویژه، گامی جدید برای اشتغال معلولان

معاون اشتغال بهزیستی خراسان‌رضوی: این آزمون با سهمیه‌۳١۳ نفری خراسان‌رضوی ١۷ خردادماه‌ برگزار می‌شود.


همین چند روز قبل بود که یکی از شهروندان در پیامی به ستون صدای مردم این‌طور نوشت: «من به عنوان یک معلول تحصیل‌کرده از مسئولان بهزیستی سؤالی دارم. چرا برای اشتغال ما کاری نمی‌کنند؟ کمک کنید تا یک شغل پایدار داشته باشیم، شهر فضاها و ظرفیت‌های خوبی برای این کار دارد، فقط لازم است یک نفر پیگیر این موضوع باشد.»«با دارا بودن مدرک کارشناسی ادبیات فارسی متأسفانه به دلیل معلولیت جسمی و اینکه با ویلچر باید تردد کنم هیچ شغلی نتوانسته‌ام پیدا کنم. اینکه شرایط کار مشکل دارد و بیشتر افراد دنبال کار هستند را قبول دارم، اما جامعه معلولان نیز باید حق و سهمی در اشتغال داشته باشد. بر اساس قانون حمایت از معلولان، ادارات باید به استخدام افراد توان‌یاب اقدام کنند، اما هرکجا که رفتم بعد از کلی دوندگی و فرم پرکردن به هیچ نتیجه نرسیدم. این بی‌انصافی است که معلولان در کش‌وقوس کار پیداکردن این‌گونه ناامید شوند.» این پیامک‌های دو شهروند توان‌یاب است که برای ستون صدای مردم شهرآرا فرستاده‌اند.جامعه معلولان با وجود معلولیت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و علمی بارها خوش درخشیده‌است. با این حال دغدغه‌ها و خواسته‌هایی دارد که به همت مسئولان می‌توان این دغدغه‌ها را کاهش داد. اشتغال و مناسب‌سازی زیرساخت‌های شهری شاخص‌ترین و مهم‌ترین گلایه‌ این جامعه است. صفحه صدای مردم در ستون ویژه معلولان به صورت متفاوت پیگیر این دغدغه‌هاست. در چندین گزارش، موضوع نبود رمپ ویژه معلولان در ادارات مشهد بررسی شد و در این باره فرماندار مشهد از ادارات خواست موضوع ساخت رمپ مناسب را در دستور کار قرار دهند. دغدغه عابربانک‌ها و مناسب نبودن ارتفاع آن‌ها دیگر موضوعی بود که در صفحه صدای مردم به آن پرداخته شد و در این شماره موضوع اشتغال معلولان پیگیری شده است.


تسهیلگری اشتغال برای 306 فارغ‌التحصیل دانشگاهی
بی‌شک ایجاد شغل برای جامعه هدف سازمان بهزیستی از جمله معلولان، نیازمند یک باور عمومی و جدی است. برهمین اساس قانون حمایت از معلولان و اختصاص ۳‌درصد از سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی به این افراد تصویب شد.
در همین راستا وضعیت استخدام معلولان در استان را از معاون اشتغال بهزیستی خراسان‌رضوی جویا شدیم. 
غلامرضا خالدی درباره آمارهای ایجاد شغل برای جامعه هدف بهزیستی خراسان رضوی در سال گذشته، گفت: سال گذشته میزان تعهد اشتغال ابلاغ شده برای استان خراسان‌رضوی از سوی سازمان بهزیستی کشور 7هزارو 823 نفر بود.معاون اشتغال بهزیستی خراسان‌رضوی در ادامه بیان کرد: از این تعداد ابلاغی به استان مقرر شد که حداقل برای 306‌نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تحت پوشش بهزیستی خراسان‌رضوی تسهیلگری اشتغال صورت گیرد.


 راه‌اندازی آزمون استخدامی ویژه معلولان
خالدی افزود: اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت به‌ منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در 45‌دستگاه‌ اجرایی با حمایت سازمان بهزیستی برنامه‌ریزی شد که فرصتی ارزشمند برای استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی است.
معاون اشتغال بهزیستی خراسان‌رضوی در ادامه یادآور شد: از آنجایی که در مواردی سهمیه سه‌درصدی در استخدام افراد دارای معلولیت در برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی به‌درستی اجرایی نمی‌شد، این آزمون به منظور احقاق حقوق افراد دارای معلولیت در ۲۱ اردیبهشت امسال برگزار می‌شود. سهمیه خراسان رضوی در این آزمون 313 نفر است.
 وی با اشاره به آمار معلولان دانشجو نیز بیان کرد: 879 دانشجو دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند که از حمایت‌های بهزیستی برخوردار می‌شوند.
باتوجه به تأکید متقاضیان دارای تحصیلات عالیه، سال گذشته توانستیم سهمیه بیشتری از آنچه که از سوی سازمان بهزیستی کشور ابلاغ شده بود، به این افراد اختصاص دهیم.
به گفته خالدی برای 687‌نفر از افراد تحصیل‌کرده زیرپوشش بهزیستی خراسان‌رضوی، تسهیلگری اشتغال در قالب خوداشتغالی یا کارفرمایی صورت گرفت.


برخورداری نزدیک به ۳‌هزار نفر از معلولان از تسهیلات اشتغال
معاون اشتغال بهزیستی خراسان‌رضوی بیان کرد: در سال گذشته از محل تسهیلات اشتغال تعداد 2‌هزارو 852 نفر از افراد دارای معلولیت مطابق ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط برخوردار شدند. 186‌نفر از معلولان دارای تحصیلات کاردانی و بالاتر بودند.
خالدی امسال خبر خوشی برای معلولان داشت. وی اظهار کرد: امسال در خصوص اشتغال این قشر از جامعه طرح‌هایی را در نظر داریم.

 

کد خبر 3751
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 75

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها